logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۰۹۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در ستاد کرونا استان زنجان مطرح شد؛

آغاز روند کاهشی بیماران بستری و سرپایی کرونایی در زنجان

آغاز-روند-کاهشی-بیماران-بستری-و-سرپایی-کرونایی-در-زنجان
استاندار زنجان گفت: حتی‌الامکان در شب‌های قدر از برنامه‌های صداوسیما و فضای مجازی استفاده کنیم و کسانی هم که به صورت حضوری در مراسم شرکت می‌کنند حتما باید آنچه که متولیان و کارشناسان بهداشتی می‌گویند را به صورت دقیق رعایت کنند.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی، شنبه شب در جلسه ستاد کرونا استان زنجان با تاکید بر رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: حتی‌الامکان در شب‌های قدر از برنامه‌های صداوسیما و فضای مجازی استفاده کنیم و کسانی هم که به صورت حضوری در مراسم شرکت می‌کنند حتما باید آنچه که متولیان و کارشناسان بهداشتی می‌گویند را به صورت دقیق رعایت کنند و تمام بازرسان و ناظران نیز باید دقت و بازرسی کافی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه آمارهای امروز نشان می‌دهد که اگر یک قدم به سمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی حرکت کنیم، کاهش بیماری، 100 قدم به سمت ما می‌آید، خاطرنشان کرد: با مقداری افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به گذشته، اتفاقات خوبی افتاده و دلیل کاهش بستری‌ها، افزایش رعایت پروتکل‌های بهدشتی است.

حقیقی با اشاره به گردش بسیار بالای ویروس افزود: همچنان 80 درصد بیماران کرونایی، تماس با افراد مبتلا، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم ترحیم و تماس با افراد مبتلا در محل کار را دلایل گرفتاری خود به ویروس کرونا بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین تماس با افراد مبتلا نشان‌دهنده این است که افراد PCR مثبت باید از منزل خارج شده و به نقاهتگاه‌ها بیایند، دورهمی‌ها به حداقل برسد، مجالس ترحیم برگزار نشود و مراسم دفن نیز با کمترین جمعیت برگزار شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه هیچکس حق ندارد از گزارش‌های مردمی نارحت شود، گفت: گزارشاتی که از سوی مردم، واصل می‌شود حتی اگر کارشناسی نباشد هم باید پذیرفت و قدردانی کرد چرا که برای آن گزارش زحمت کشیده‌اند.

وی اظهار داشت: گزارشاتی از تعدادی از روستاها واصل شده بود که شخصاً در این روستاها حاضر شدم و واقعیت‌ها را از نزدیک دیدم هرچند برخی موارد آنطوری که گزارداده بودند، نبود.

حقیقی با اشاره به برخی مصوبات امروز ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: صادر نکردن گواهی عدم پرداخت چک تا 10 روز آینده، برداشتن شرط گواهی مالیاتی برای تمدید پروانه‌ها تا پایان شهریورماه، عدم جریمه مالیاتی و فرصت اقساط بانکی معوق تا پایان خردادماه از جمله این مصوبات بود که باید رعایت شود ضمن اینکه مقرر شد برخی مشکلات اصناف نیز برای هفته‌های آتی، بررسی شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه بسیاری از اصناف تعطیل بوده اما سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها با کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر هستند، گفت: این واحدها و همچنین نانوایی‌ها باید به شدت بازرسی و با افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند برخورد قاطع شود.

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: در میزان بستری‌ها همچنان با نوسانات قابل توجهی روبه‌رو هستیم اما خوشخبتانه پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده، روند نزولی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه بین 100 تا 105 بستری داریم، اظهار داشت: شب گذشته تعداد بستری‌ها به زیر 100 نفر رسید و 88 نفر بستری شدند ضمن اینکه اِشغال تخت‌ها نیز به 672 تخت رسیده است.

قزلباش با بیان اینکه تعداد بیماران سرپایی نیز روند کاهشی دارد، خاطرنشان کرد: در هفته چهارم فروردین بیش از 18 هزار نفر مراجعه به مراکز سرپایی داشتیم که در هفته آخر فروردین به 17 هزار و 985 و در هفته اول اردیبهشت به 16 هزار و 558 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه تجربه نشان داده که همیشه احتمال بازگشت به سمت پیک وجود دارد اما امیدواریم این اتفاق نیفتد، گفت: میزان آزمایش‌ها و رهگیری‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم روند کاهش تدریجی بیماران سرپایی، ویروس دارای گردش بالایی است و درصد PCR مثبت‌ها همچنان افزایش دارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای روند کاهشی بیماری قرار داریم که امیدواریم ادامه پیدا کند، ابراز کرد: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شاخص‌های مختلف در سطح استان 64.65 درصد بوده و نیاز به توجه جدی در سطح استان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی داریم.

قزلباش با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های قدر طبق مصوبات ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌شود که تا حد امکان از طریق صداوسیما و فضای مجازی از شب‌های قدر، فیض ببرند اما در صورت حضور در مراسم باید 3 شرط فضای باز، حداکثر زمان مراسم 1.5 ساعت و تعداد محدود جمعیت، رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه واکسیناسیون، یکی از بحث‌هایی است که در آینده اهمیت بالایی خواهد داشت، گفت: در فاز اول، قسمت عمده‌ای از کادر بهداشت و درمان و جانبازان بالای 50 درصد واکسینه شدند و از روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز واکسیناسیون افراد بالای 80 سال آغاز شده که امیدواریم در صورت دریافت به موقع سهمیه بتوانیم تا انتهای هفته جاری بخش عمده‌ای از افراد بالای 80 ساله را واکسینه کنیم و وارد فاز افراد بالای 75 سال شویم.

وی با بیان اینکه باید خود را برای یک واکسیناسیون گسترده آماده کرده و بتوانیم روزانه بین 10 تا 15 هزار واکسن را تزریق کنیم، اظهار داشت: 6 مرکز در شهر زنجان برای این کار در نظر گرفته شده و به تعدادی سالن دیگر نیز نیاز داریم.

قزلباش با بیان اینکه خبرهای خوبی از تولید واکسن داخلی در راه است، گفت: واکسن‌های داخلی در اردیبهشت و خرداد با ارقام میلیونی تولید خواهند شد.

رضا عسگری، فرماندار زنجان نیز در این جلسه گفت: با توجه به تجربه سال گذشته در برگزاری مراسم لیالی قدر، برنامه‌ریزی لازم انجام و مساجد محل برگزاری مراسم نیز مشخص شده و ضمن بازدید از محل‌ها موارد لازم به متولیان آن محل ابلاغ شده و تعهد همراه با قبول مسئولیت عواقب عدم رعایت پروتکل‌ها اخذ شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از پروتکل‌ها مانند نظارت بر تامین اقلام، نظارت بر روند ورود و خروج و مراقبت در حین برگزاری مراسم به متولیان برمی‌گردد گفت: مواردی مانند استفاده از قرآن کریم، کتب ادعیه، مهر و سجاده نیز به خود افراد برمی‌گردد که شخصا باید با خود به محل برگزاری مراسم ببرند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر