logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۰۹۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خبر داد؛

وجود 5 هزار معدن غیرفعال در کشور

وجود-5-هزار-معدن-غیرفعال-در-کشور
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: معدنکاری، جذابیت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد مشروط بر اینکه قوانین و دستورالعمل‌ها توسط دستگاه‌ها کارشناسی‌شده باشد و فرهنگ معدنکاری نیز باید در اقشار مختلف مردم نهادینه شود.

به گزارش موج رسا; تقی نبئی امروز در حاشیه آئین افتتاح ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 5 هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد که پروانه بهره‌برداری آن‌ها صادر شده اما به دلیل نداشتن اهلیت یا توانایی صاحبان آن‌ها فعالیت معدنی انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی معادن، برنامه‌هایی برای کمک به حل مشکلات این معادن و احیا و برگشت معادن به عرصه فعالیت معدنی، تولید، اشتغال و اقتصاد کشور دارد.

نبئی با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلیل تعدادی از این‌ها انحصار افراد غیرفعال است، افزود: محدودیت‌ها و ضرب‌العجل‌هایی که در قانون و آئین‌نامه‌های مربوطه پیش‌بینی شده با جدیت بیشتری در سال گذشته و امسال پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: معادنی که کار نکنند، تحت ماده 20 قانون معادن سلب صلاحیت می‌شوند و بلافاصله از طریق مزایده به متقاضیان اهلیت‌دار واگذار خواهند شد.

وی با بیان اینه ما متولی احیای معادن نیستیم، گفت: سال گذشته در وزارت صمت، هدفگذاری شده بود که 20 درصد از معادن غیرفعال طی یک سال، احیا شوند که 2 ماه به اتمام یک سال مذکور مانده است.

نبئی در خصوص بخشنامه منع قطع گونه گون برای استخراج معادن اظهار داشت: معدن به مرتع، ارجح است و این امر در قوانین نیز پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: توقع و انتظار از مسئولان حفاظت منابع طبیعی این است که به جای دادن جواب منفی به استعلام مجوزهای معدنی، پروتکل‌هایی تعریف کنند یعنی طرح بازسازی از معدنکار بخواهند نه اینکه معدن را تعطیل کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به تشکیل کارگروه تعامل در استان‌ها گفت: در خصوص بخشنامه مذکور، کارگروه تعامل در استان‌ها شکل گرفته که نمایندگانی از سازمان صمت، نظام مهندسی معدن و منابع طبیعی در ان حضور دارند و پرونده‌هایی که ضرورت بررسی با دقت بیشتری دارند، ارجاع می‌شوند تا مساعدت شود.

وی با بیان اینکه زنجان، یکی از قطب‌های معدنی کشور است، اظهار داشت: اگر قرار بر تقویت معدن است و توسعه معدنکاری است باید توجه ویژه‌ای به موضوع معدن و مرتع شود.

نبئی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک معدنی کشف‌شده مانند آهن و مس با توجه به حجم و گستره فعالیت‌ها رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: در صورتی که طرح‌های اکتشافی جدید نداشته باشیم و مساعدت دستگاه‌هایی مانند محیط زیست و منابع طبیعی نباشد و صدور مجوزهای اکتشافی نسبت به نیاز کشور انجام نشود، معادن و زنجیره‌ای از صنایع در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی افزود: ذخایر استراتژیک معدنی بسته به مواد مختلف بین 15 تا 25 سال جوابگو هستند لذا از امروز باید به فکر اکتشاف باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پاسخ به اینکه چند درصد اشتغال کشور در بخش معدن است، گفت: میزان اشتغال مستقیم در فعالیت استخراجی، عدد قابل توجهی نیست اما معدن، حلقه اول زنجیره تولید است که به هر دلیلی اگر این حلقه دچار مشکل شود، حلقه‌های بعدی و زنجیره گسترده‌ای از صنایع، دچار مشکل خواهند شد که اقتصاد و اشتغال‌شان در گرو حلقه اول است.

وی ابراز کرد: برای مثال؛ 30 درصد صنعت ساختمان، مصالح و مواد معدنی است که از معادن تامین می‌شود که اگر تامین نشود، عمران کشور تعطیل می‌شود.

نبئی در خصوص تاثیر تحریم‌ها و بیماری کرونا به صادرات صنایع معدنی در سال گذشته گفت: صادرات صنایع و محصولات معدنی، کمتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت زیرا به صورت تناژ بالا بود و کمتر عوامل انسانی و مسائل بهداشتی، درگیر بود.

وی با بیان اینکه کشور در سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار از صادرات صنایع معدنی، درآمد کسب کرده است، اظهار داشت: این درآمد نسبت به تمام پارامترهای صادراتی، رقم قابل توجهی است و این در حالی بود که موانع جدی قانونی از جمله عوارض مختلف بر مسیر صادرات مواد معدنی وجود دارد که میل به صادرات در تولیدکننده، کمتر است.

نبئی خاطرنشان کرد: صادرات صنایع معدنی نیز تحت تاثیر تحریم قرار نگرفت چرا که دولت‌هایی که ما را تحریم می‌کنند در صورت تحریم صادرات مانند مس، خودشان متضرر می‌شوند.

وی افزود: تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر صنایع معدنی نداشت اما به صورت غیرمستقیم در بخش حمل‌ونقل و بانکی تاثیرگذار بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: معدنکاری، جذابیت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد مشروط بر اینکه قوانین و دستورالعمل‌ها توسط دستگاه‌ها کارشناسی‌شده باشد و فرهنگ معدنکاری نیز باید در اقشار مختلف مردم نهادینه شود.

وی اظهار داشت: دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های دستگاه‌ها باید کارشناسی‌شده و در جهت افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن باشد.

نبئی ابراز کرد: از رسانه‌ها درخواست داریم که حتما برنامه‌هایی در خصوص افزایش فرهنگ معدنکاری و حمایت از سرمایه‌کذار بخش معدن در دستور کار خود داشته باشند.

وی افزود: سازمان نیز آمادگی کمک در تولید برنامه‌های فرهنگی دارد تا حداقل یکی از مشکلات بخش معدن که معارضین است را به حداقل برساند.

 

*‌ ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان افتتاح شد

به گزارش موج رسا؛ پیش از این نشست خبری، ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از مدیران و فعالان بخش خصوصی افتتاح شد.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این مراسم ضمن قدردانی از فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر این 2 تشکل در حوزه معدن، یار و یاور سازمان صمت استان بوده بنده به اندازه همکاران خودم، اعتماد و اعتقاد به این عزیزان دارم.

وی با بیان اینکه در اواسط سال 93 و هنگام معارفه‌ام به عنوان رئیس سازمان صمت استان 4 برنامه مهم و محوری را ارائه داده بودم، اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها این بود که معتقدم کار مردم باید به خود مردم واگذار شود و اعتقاد قلبی به تشکل‌های خصوصی مرتبط دارم.

فغفوری با بیان اینکه تشکل‌های مرتبط در طول این مدت این موضوع را تایید می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما حاضریم تمام وظایف حوزه اجرایی را به این تشکل‌ها تفویض کنیم.

وی افزود: برای سال 1400 حساب ویژه‌تری برای این 2 تشکل مرتبط با حوزه معدن داریم و انتظار این است که صفر تا 100 کارهای حوزه معدن توسط اعضای سازمان نظام مهندسی و خانه معدن، اداره شود و ما فقط سیاست‌های کلان وزارتخانه را مطرح کنیم و کار اجرا شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: امیدواریم از تفویض اختیاراتی که وزارت صمت و شورای عال معادن به استان‌ها داده‌اند بتوانیم حداکثر استفاده را بکنیم و برای تحقق شعار سال از حوزه معدن در عمل، حمایت ویژه‌ای داشته باشیم.

رضا کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان نیز در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور تمام مدیران، مسئولان فنی، بهره‌برداران و اعضای سازمان گفت: از تمام کسانی که در اجرای این پروژه، یار و یاور سازمان و هیات‌مدیره 3 دوره قبل بودند، قدردانی می‌کنم و این ساختمان به همت تمام اعضا، مسئولان فنی، بهره‌برداران و حمایت‌های استانداری، سازمان صمت و سازمان نظام مهندسی معدن ایران به سرانجام رسید.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر