logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۰۹۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس انستیتو پاستور ایران:

واکسن تولیدی مشترک بین ایران و کوبا، اثربخش‌ترین و کم عارضه ترین واکسن کوودید ۱۹ است

واکسن-تولیدی-مشترک-بین-ایران-و-کوبا،-اثربخش‌ترین-و-کم-عارضه-ترین-واکسن-کوودید-۱۹-است
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: برای تولید واکسن مشترک کووید ۱۹ با کشور کوبا ۲ شرط اساسی را مد نظر داشتیم‌که مهمترین شرط این بود که واکسن تولیدی علاوه بر اثربخشی زیاد، کمترین عارضه را داشته باشد.

به گزارش موج رسا; علیرضا بیگلری امروز در مراسم مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کویا که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، اظهار داشت: حیف است در هر برنامه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار می‌شود، نامی از مرحوم مهدوی برده نشود چرا که ایشان بنیانگذار دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودند و نهالی که ایشان کاشتند، امروز تبدیل به درخت تنومندی شده است.

وی با بیان اینکه وجه بارز شیوع ویروس کرونا این بود که تمام دانش بشری را به چالش کشید، خاطرنشان کرد: هیچکس در سطح دنیا پیدا نمی‌شد که ادعا کند جیزی در مورد این ویروس می‌داند پس اولین مشکل، تشخیص ویروس بود.

بیگلری با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور ایران، افزود: انستیتو پاستور ثابت کرده که همواره یار دیرین مردم ایران است و لذا نسبت به تشخیص و شناسایی ویروس اقدام کرد که امروز منتج به واکسن شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه نکته مهم این بود که نام و برند پاستور به دلیل بین‌المللی بودن نمی‌توانست بر روی هر واکسنی قرار گیرد، گفت: به همین دلیل، جای کشور مشترک در تولید واکسن خالی بود.

وی با بیان اینکه کشور برای تامین واکسن ۲ راه در پیش داشت، خاطرنشان کرد: راه اول، خرید واکسن وارداتی و راه دوم، تولید واکسن داخلی بود.

بیگلری اظهار داشت: چون جای کشور مشترک در تولید واکسن پاستور خالی بود، این وظیفه از سوی سیاستگذاران ارشد کشور به عنوان یک کار بین‌المللی به انستیتو پاستور واگذار شد.

وی با بیان اینکه ۳ شرط اساسی را در ابتدا برای تولید واکسن، مد نظر قرار داده بودیم، تصریح کرد: شرط اول این بود که واکسن تولیدی علاوه بر اثربخشی زیاد، کمترین عارضه را داشته باشد چون یکی از مشکلات واکسن‌ها در آینده عوارض آن خواهد بود.

بیگلری افزود: مطالعات نشان داده که واکسن تولیدی مشترک بین ایران و کوبا یکی از بی‌خطرترین و کم‌عارضه‌ترین واکسن‌‌ها خواهد بود که این‌مهم در مراحل اول و دوم کارآزمایی، ثابت شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: شرط دوم این بود که به دنبال واکسنی بودیم که یادآور هم داشته باشد.

وی اظهار داشت: واکسن تولیدی مشترک بین ایران و کوبا برای افراد ۱۸ تا ۸۰ ساله بدون هیچ نگرانی برای آقایان و خانم‌ها قابل استفاده است.

بیگلری خاطرنشان کرد: نکته مهم بعدی، کار با کشور و موسسه ای بود که قبلاً سابقه آن را داشته باشیم و مهمتر اینکه کشور مورد نظر دارای تعهد سیاسی باشد و به اصطلاح، کار را نیمه‌کارا رها نکند.

وی تصریح کرد: نکته مهم بعدی در تولید واکسن این بود که واکسن تولیدی شود که با ساختار و برنامه فعلی در انستیتو پاستور، منطبق باشد چرا که هزینه‌بر است.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: طبق تفاهم دو کشور مقرر شده ابتدا واکسن در کشورهای ایران و کوبا استفاده شده و سپس صادرات انجام دهیم.

وی افزود: این واکسن یکی از برندهای قابل توجه در بازارهای جهانی خواهد بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر