logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۰۸۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در گفت‌وگوی موج رسا با کارشناس مسائل مذهبی مطرح شد؛

ویژگی‌های بارز شخصیتی کریم اهل بیت(ع)/ امام حسن مجتبی(ع) بهترین الگو برای جامعه ایمانی است

ویژگی‌های-بارز-شخصیتی-کریم-اهل-بیت(ع)-امام-حسن-مجتبی(ع)-بهترین-الگو-برای-جامعه-ایمانی-است
کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام حسن مجتبی (ع) به دلیل بخشش‌های فراوان و رفتار کریمانه همواره به کریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مشهور است.

حجت‌الاسلام جواد جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; با تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع)،اظهار داشت: امام حسن مجتبی (ع) به دلیل احسان‌های فراوان در سیره و زندگی به کریم اهل بیت معروف شدند چرا که چند بار همه اموال و چند بار هم نیمی از اموال خود را به نیازمندان جامعه بخشیدند.

وی با بیان اینکه همه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارای صفت جود و بخشش بوده‌اند اما برخی از ائمه اطهار(ع) به دلیل شرایط زمانه برخی اعمال را ویژه‌تر انجام می‌دادند، افزود: امام صادق (ع) مظهر علوم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است چرا که شرایط برای نشر علوم و تدریس علوم اهل بیت در زمان ایشان فراهم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی(ع) نیز در دوران خود به دلیل فراهم بودن شرایط انجام فعالیت‌های اقتصادی دارای تمکن مالی خوبی بوده و به همین دلیل به فقرا و نیازمندان رسیدگی کرده و گاهی همه اموال خود را در راه خداوند متعال می‌بخشیدند.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: امام حسن مجتبی (ع) از نظر اخلاقی نیز اهل گذشت و آرامش بودند و با دشمنان خود نیز که دچار سوء فهم شده و به امام ناسزا می‌گفتند، رفتار کریمانه‌ای داشتند.

وی با اشاره به برخورد کریمانه امام حسن مجتبی (ع) با یک مرد شامی، گفت: زمانی که این مرد به امام حسن (ع) دشنام داد و بدگویی کرد، امام مجتبی (ع) در پاسخ این اهانت، گفت "شما غریب به نظر می‌آیید، اگر جایی برای سکونت، یا غذایی برای خوردن و لباسی برای پوشیدن ندارید به منزل من بیایید" که این رفتار این امام همام موجب شد تا این مرد شامی از کار خود اظهار پشیمانی کند و بگوید من قبل از اینکه شما را ببینم شما را خشمگین‌ترین انسان تصور می‌کردم اما الان محبوبترین شخص در نزد من شما هستید.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان یادآور شد: این مرد شامی ادامه داد معاویه چنان در خصوص شما تبلیغ می‌کرد که گویی شما دشمن خاندان پیامبر بوده و معاویه و حامیان او دوست و یار پیامبر هستند اما اکنون من متوجه شدم شما خاندان واقعی پیامبر اسلام هستید.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امام حسن مجتبی (ع) نه تنها با بخشیدن اموال خود کریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند بلکه اخلاق و برخورد کریمانه ایشان با دشمنان نیز از ویژگی‌های بارز این امام همام محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفری یادآور شد: امام حسن مجتبی (ع) با دشمنان مقابله به مثل نکرده و تاثیرات عظیمی را در دشمنان و مخالفان داشتند و برخوردهای کریمانه، عطایا و بخش‌های این امام همام باعث شده بود تا به کریم اهل بیت(ع) در بین مردم زبانزد باشند.

وی با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهترین الگو برای مردم جامعه برای دستگیری و کمک به نیازمندان هستند، گفت: باید با الگو گیری از سیره امام حسن مجتبی (ع) کریمانه بخشش کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان ادامه داد: صدقه و کمک ناچیز به نیازمندان باید در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) تغییر کرده و این کمک‌ها به مبلغ قابل توجهی از اموال تبدیل شود چرا که صدقه‌های ناچیز مشکلی از نیازمندان را حل نمی‌کند.

حجت‌الاسلام جعفری بیان داشت: خلق و برخورد کریمانه امام حسن مجتبی (ع) با مومنین و مخالفان باید الگوی مومنین و شیعیان بوده و از برخوردهای خشن خودداری کرد.

وی بیان کرد: عدم تحمل‌ها و برخورد با افراد با کوچکترین اشتباه به جامعه ایمانی آسیب می‌زند که باید با الگو گیری از امام حسن مجتبی (ع) با خلق اسلامی با مردم رفتار شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر