logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۰۸۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

دولت هیچ برنامه‌ای برای توسعه نیروگاه ها ندارد

دولت-هیچ-برنامه‌ای-برای-توسعه-نیروگاه-ها-ندارد
دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت تدبیر و امیدی سرگرم مذاکره بود و از وظیفه اصلی توسعه نیروگاه‌ها جا ماند و حالا مردم باید بار این کم‌کاری را به دوش بکشند.

به گزارش موج رسا; هادی بیگی نژاد نماینده مجلس و دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگویی به خبرنگار اقتصادی راه دانا، گفت: در سال‌های گذشته ما در حوزه ساخت نیروگاه درست عمل‌نکرده و امروز با مشکل کمبود برق مواجه شده‌ایم. این کسری انرژی در بعضی جاها مثل خاموشی‌های خانگی و ادارات دیده می‌شود و متأسفانه در بعضی جاها مثل صنایع و کارگاه‌های تولیدی و زیان‌های ناشی از آن دیده نمی‌شود و یا وقتی نمایندگان به‌عنوان عضو کمیسیون انرژی برای ایفاء نقش نظارتی می‌بینند مردم گله‌مندند که ماه‌هاست درخواست دریافت انشعاب برق نموده و بابت نداشتن زیرساخت مدت‌هاست در انتظار دریافت برق هستند، اینها در دید و اطلاع مردم نیستند.


وی با اشاره به اینکه نتیجه عدم توسعه نیروگاهی متناسب با نیاز کشور توسط مسئولان نگران‌کننده است، گفت: در سال‌های پیشرو، هر چه جلوتر برویم صنایع پیشرفت کرده و این توسعه صنایع نیاز به برق را بیشتر می‌کند و عدم توسعه زیرساخت و اضافه نشدن نیروگاه تنها چاره‌ای که می‌ماند خاموشی است.

توسعه برای تولید میانگین ۱۰۰ هزار مگاوات برق باید آغاز شود

بیگی نژاد ادامه داد: این اتفاقی است که دارد می‌افتد و مسئولان اجرایی هم هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از آن تدوین نمی کنند و کمبود در این حوزه را دامن زده‌اند. طی برآوردی که توسط کمیسیون انرژی انجام شده، در سال‌های اخیر باید نصف ظرفیت نیروگاهی فعلی را به سیکل موجود اضافه می‌کردند که این کار انجام نشده، پس لازم است در سال‌های آینده این روند تسریع پیدا کند و از میانگین تولید ۶۰ هزار مگاوات حدوداً به میانگین ۱۰۰ هزار مگاوات برق تولیدی در کشور برسیم.

دبیر کمیسیون انرژی گفت: مشکل جایی تشدید می‌شود که می‌بینیم آقایان اصلاً چنین برنامه‌ای را در نظر ندارند. پس هر چه جلوتر می‌رویم مشکلات برق کشور بیشتر می‌شود. مگر اینکه از این شیوه دست برداریم و برنامه‌ریزی جدی‌تری در این زمینه انجام دهیم، البته مطالبی هم درباره معاهده پاریس و تأثیر آن بر عدم ساخت نیروگاه خوانده‌ام که باید در این زمینه ورود و بررسی‌های لازم توسط کمیسیون صورت پذیرد.

مسئولان درک درستی از موضوع نداشته یا نمی‌خواهند قدمی بردارند

بیگی نژاد گفت: وقتی مسئولان به دلایل مختلفی که همه می‌دانیم، دغدغه مردم را ندارند یا درک درستی از موضوع نداشته یا نمی‌خواهند قدمی برای بهبود بردارند و فضای کشور را در چند سال اخیر از صنعت و مقاومت و سازندگی به سمت فضای مذاکره بردند و پروژه‌های توسعه را به هر بهانه‌ای تعطیل کردند چه می‌توان کرد؟

وی توضیح داد: از مذاکره که انرژی تولید نمی‌شود، توسعه و عمران است که مشکلات را حل می‌کند. دولتی‌ها در این سال‌ها سرگرم مذاکره بودند و از وظیفه اصلی جا ماندند و حالا مردم هستند که باید بار این کم‌کاری را به دوش بکشند و کمیسیون انرژی نیز برای پیشبرد هدف مانع زدایی اقدام به رایزنی با وزارتخانه‌های مربوطه نموده و قرار بود جلسه‌ای با حضور همه مسئولان داشته باشیم که نشد و جداگانه با وزرای صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تنها راهکار توسعه نیروگاه است که هزینه‌بر و زمان‌بر است.

وی اشاره کرد: فعلاً برای گذشتن از بحران امسال راهی نداریم جز مدیریت برق با کمک وزارت نیرو که راهکارهایی هم در این زمینه ارائه کرده‌اند که عملی به نظر می‌رسد و امسال هم گفته‌اند از طریق برنامه‌هایی با نگاه کاهش و مدیریت مصرف که سال قبل هم اجرایی شده مشکل کمبود را به حداقل خواهند رساند.

نماینده مردم در مجلس با اشاره به تعطیلات کرونا گفت: کسانی که به‌جای حضور در محل کار در منزل می‌مانند با توجه به گرمی هوا و پنجره‌های باز و استفاده بیشتر از کولر و لوازم‌خانگی تنها پیش‌بینی منطقی افزایش مصرف برق است که مشکل را بیشتر می‌کند پس لازم است توجه بیشتری به مصرف بهینه داشته باشیم./دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر