logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۰۸۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
با گذشت بیش از یک ماه از سال؛

کاهش بارندگی دامداران استان زنجان را نگران کرده است

کاهش-بارندگی-دامداران-استان-زنجان-را-نگران-کرده-است
کاهش بارندگی دامداران روستایی استان زنجان را نگران کرده و این موضوع باعث افزایش عرضه دام در میاین احشام شده است.

به گزارش موج رسا; بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شدت کاهش یافته است و کاهش بارندگی‌ها باعث ضعیف شدن مراتع استان زنجان شده است که این موضوع دامداران روستایی را نگران کرده است.

کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی باعث می‌شود دامداران روستایی که به مراتع وابسته هستند در نگهداری دام‌های خود با مشکل مواجه شوند و این موضوع موجب افزایش عرضه دام در میادین دام می‌شود.

محمدعلی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه در شرایط خشکسالی عرضه دام زنده به ویژه در بخش مولد بیشتر خود را نشان می‌دهد اظهار کرد: عرضه بیشتر دام باعث افت قیمت دام زنده در بازار می‌شود.

وی با تاکید براینکه وقتی دام مولد به بازار عرضه شود پشتوانه برای تولید دام کم می‌شود ادامه داد: این روند باعث میشود میزان تولیدات در سال‌ آینده روند کاهشی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: اگر خشکسالی افزایش یابد این دو خطر بخش دام را در استان زنجان تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: تداوم خشکسالی شاید امسال در کاهش تولیدات دام استان تاثیر گذار نباشد اما تاثیرات آن در سال‌های آینده ملموس خواهد بود.

صادقی بیان کرد: امسال اگر خشکسالی تداوم داشته باشد عرضه دام در بازار افزایش می‌یابد و این کار تاثیر خود را در بازار نشان داده و باعث کاهش قیمت دام می‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق در سال آینده تاثیر منفی خود را نشان می‌دهد یعنی کاهش میزان تولید دام باعث افزایش قیمت دام زنده و در نتیجه گوشت قرمز در بازار می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: امیدواریم که خشکسالی با این شدتی که حاکم است تداوم نداشته باشد.

وی در مورد راهکار مقابله با این بحران احتمالی نیز افزود: حمایت‌های مالی برای سرمایه‌ در گردش و خرید علوفه مورد نیاز دامداران از جمله راهکاری است که می‌تواند تاثیرات خشکسالی را کاهش دهد.

صادقی بیان کرد: تهیه نهاده‌های کنسانتره و نهاده خام برای واحدهای صنعتی دامداران که از طریق حمایت‌های دولتی انجام می‌شود می‌تواند در کاهش تاثیرات خشکسالی تاثیرگذار باشد.

وی گفت: حمایت‌ از واحد دامداریها انجام می‌شود اما با تداوم خشکسالی باید این حمایت‌ها افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه خشکسالی واحدهای روستایی را بیشتر با مشکل مواجه می‌کند یادآور شد: واحدهای روستایی بیشتر خوراک دام خود را از مراتع تامین می‌کنند و در واقع وابسته به مراتع هستند که خشکسالی و کمبود علوفه این دامداران را با مشکل مواجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم خشکسالی باید دولت از دامداریهای روستایی حمایت کند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر