logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۰۸۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا از وضعیت نابسامان بازار مرغ در سایه بی‌تدبیری‌ها؛

مشکل جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان زنجان/ مرغداران سرگردان از تصمیمات دوگانه سازمان صمت و جهادکشاورزی

مشکل-جوجه‌ریزی-در-مرغداری‌های-استان-زنجان-مرغداران-سرگردان-از-تصمیمات-دوگانه-سازمان-صمت-و-جهادکشاورزی
مرغداران در سایه سوء مدیریت مسئولان با مشکل جوجه‌ریزی مواجه شدند و افزایش قیمت، کمبود جوجه و قاچاق آن به خارج از کشور روند تولید مرغ را مختل کرده است.

به گزارش موج رسا; مشکلات بازار مرغ تمامی ندارد و بعد از افزایش قیمت، تازه آرامش به بازار مرغ برگشته بود که گویا این آرامش نیز موقتی است و مرغداران از افزایش قیمت جوجه و کمبود آن در بازار خبر می‌دهند.

وقتی مشکلی در بازار مطرح می‌شود برخی از مسئولان ریشه مشکلات را در تحریم‌ها می‌دانند که این موضوع در بازار مرغ اتفاق افتاده در حالی که مرغداران عنوان می‌کنند که ریشه مشکلات بازار مرغ به سوء مدیریت مسئولان برمی‌گردد.

با راه اندازی سامانه بازرگاه مرغداران انتظار داشتند که دیگر با مشکل نهاده‌ها مواجه نشوند اما این روزها نهاده گاها با تاخیر 20 روز تا یک ماهه به دست مرغدران می‌رسد.

از این مشکلات اگر بگذریم مشکل کمبود جوجه و افزایش قیمت آن در بازار توسط مرغداران مطرح است و مرغداران اعلام می‌کنند که اگر چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده نشود باز هم شاهد تکرار کمبود مرغ و تشکیل صف‌ها در بازار خواهیم بود.

مجتبی ناصریان رئیس هیئت مدیره مرغداران استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به روند تخصیص نهاده‌ها در استان زنجان ابراز کرد: وضعیت تخصیص نهاده‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده اما همچنان نهاده‌ها با تاخیر به دست مرغدارای‌ها می‌رسد.

وی با تاکید براینکه در برخی مواقع شارژ سهمیه‌ها با تاخیر اتفاق می‌افتد ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود نهاده با تاخیر به دست مرغدار برسد.

افزایش قیمت جوجه تا 8 هزار تومان

رئیس هیئت مدیره مرغداران استان زنجان با اشاره به اینکه الان مشکلی که مرغداری‌ها با آن مواجه هستند کمبود جوجه است عنوان کرد: قیمت جوجه تا 8 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه این موضوع در آینده قطعا بازار مرغ را با مشکل مواجه خواهد کرد بیان کرد: مسئولان قیمت مرغ را در بازار براساس قیمت قبلی جوجه که 4 هزار تومان بود تعیین کردند در حالی که الان قیمت جوجه به 7 تا 8 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

ناصریان با تاکید براینکه در حال حاضر جوجه در بازار کمیاب شده است عنوان کرد: نبود جوجه و افزایش قیمت آن در بازار در آینده بازار مرغ را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی با تاکید براینکه اگر امروز فکری به کمبود جوجه در بازار نشود در آینده مرغ هم در بازار کمیاب خواهد شد ابراز کرد: امیدوارم مسئولان به گوش باشند و دوباره بعد از تشنج بازار به فکر حل مشکل نباشند، امیدواریم مسئولان نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند تا تولید به حالت خود برگردد.

رئیس هیئت مدیره مرغداران استان زنجان مشکلات مرغداریها را سوء مدیریت مسئولان عنوان کرد و افزود: مشکلاتی که سال گذشته در حوزه تولید مرغ پیش آمد به خاطر سوء مدیریت مسئولان بود چراکه اگر مدیریت مناسبی انجام می‌شد مشکلات قابل حل بود.

وی با تاکید براینکه اگر سوء مدیریت‌ها نباشد هیچ مشکلی در تولید وجود ندارد و مرغداران تولیدات خود را انجام می‌دهند ابراز کرد: دوگانگی‌ مدیریتی باعث مختل شدن روند تولید مرغ شده است.

ناصریان با تاکید براینکه اتحاد بین سازمان جهادکشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد و مرغداران بین این دو سازمان بلاتکلیف ماندند افزود: هیچ کدام از این دو سازمان اقدام موثری در حل مشکلات حوزه مرغ انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر از تولیدکنندگان مرغ حمایت نشود دود آن ابتدا به چشم تولیدکننده و بعد از به چشم مردم خواهد رفت بیان کرد: عدم مدیریت و نبود حمایت از مرغداریها باعث بوجود آمدن مشکلات شده و به جای حمایت از تولیدکننده به دنبال واردات هستند و این نشان می‌دهد دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که با بر هم زدم اوضاع به دنبال رسیدن به سود‌های کلانی هستند.

مرغداری

رئیس هیئت مدیره مرغداران استان زنجان با اشاره به اینکه اگر سوء مدیریت نباشد تولید راه خود را طی می‌کند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید بیان کرد: با تاخیر رسیدن نهاده به دست تولیدکننده باعث مختل شدن روند تولید می‌شود.

وی گفت: دوگانگی در تصمیم گیری باعث شده تولید مرغ با مختل مواجه شود.

ناصریان با تاکید براینکه تولیدکنندگان مرغ در شرایط تحریمی هم تولید خود را انجام دادند و مشکلاتی را که در اثر سوء مدیریت مناسب ایجاد شده را به جان خریدند گفت: نکته‌ مهمی که باید توجه داشته باشیم این است، کسی برای حوزه مرغ تصمیم می‌گیرد که از روند تولید اطلاعی ندارد بنابراین تصمیمی‌ که گرفته می‌شود باعث ایجاد مشکل شده و نه تنها مشکل را حل نمی‌کند منجر به تشدید مشکلات هم می‌شود.

وی گفت: تاخیر در رسیدن نهاده باعث مختل شدن تولید شده و مرغداران به اجبار نهاده خود را از بازار آزاد به قیمت بالاتر تهیه می‌کنند و این مشکل به عدم مدیریت برمی‌گردد.

رئیس هیئت مدیره مرغداران استان زنجان گفت: مشکل بازار شب عید را به مسئولان گوشزد کرده بودیم اما کسی توجهی نمی‌کرد و الان نیز به مسئولان می‌گوییم اگر فکری برای کمبود جوجه در بازار نشود در آینده با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان حرف تولیدکنندگان را نمی‌پذیرند و خودشان نیز نمی‌توانند تصمیم‌ درستی بگیرند.

ناصریان افزود: چند سال است که مرغداران به جای تشویق از سوی مسئولان تهدید می‌شوند اما مسئولان باید به جای تهدید به فکر راه‌های حل مشکل باشند تا تولیدکننده آسیب نبیند و مصرف کننده نیز قدرت خرید داشته باشد.

وی عنوان کرد: بخشی از جوجه مورد نیاز مرغداریها توسط واحدهای جوجه کشی زنجان تامین می‌شود اما بیشتر نیاز مرغداریها خارج از استان تامین می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مرغداران استان زنجان ابراز کرد: به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی مصرف مرغ به شدت افزایش یافته و اگر امروز مشکل کمبود جوجه برطرف نشود در آینده با کمبود دوباره مرغ در بازار مواجه خواهیم شد.

 

مشکلات بازار مرغ به سوء مدیریت مسئولان برمی‌گردد

موسوی یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان زنجان نیز در مورد مشکلات حوزه تولید مرغ به موج رسا گفت: مشکل مرغداران مشخص است و چیز مجهولی یا یک کار سختی نیست که قابل حل نباشد.

وی با اشاره به اینکه 19 روز است که جوجه ریزی را در واحد خود آغاز کردم و تا به امروز نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کردم افزود: در این 19 روز از طریق بازرگاه حتی یک کیلوگرم نهاده به دست من نرسیده است.

این تولیدکننده زنجانی گفت: در حال حاضر نیز جوجه در بازار وجود ندارد و به خارج از کشور از جمله عراق و افغانستان و سایر کشورها قاچاق می‌شود که علاوه بر مشکل نهاده با مشکل کمبود جوجه نیز مواجه هستیم.

تحریم‌ها تاثیر بسیار جزئی بر بازار مرغ دارد

وی بیان کرد: افزایش قیمت جوجه در بازار هزینه‌های تولیدی را افزایش داده است، چه کسی باید این مشکلات را برطرف کند، مسئولان کم کاری خودشان را به تحریم‌ها نسبت می‌دهد در واقع درصد جزئی از مشکلات به تحریم‌ها مربوط است.

موسوی عنوان کرد: مسئولان اگر مشکل نهاده‌ها را به تحریم‌ها نسبت می‌دهد به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که نهاده به اندازه کافی وارد کشور می‌شود اگر مسئولان مدعی مشکل واردات نهاده هستند چرا پس در بازار آزاد به وفور وجود دارد!.

وی گفت: اگر گفته مسئولان درست باشد و تحریم‌ها بر مشکلات بازار مرغ تاثیر داشته باشد من مرغدار باید کلا نتوانم نهاده پیدا کنم در حالی که در بازار آزاد به هر اندازه بخواهیم وجود دارد بنابراین تحریم‌ها تاثیری در تولید مرغ ندارد. همه مشکلات به سوء مدیریت برمی‌گردد.

این مرغدار با تاکید براینکه مسئولان در برابر مرغدراران جزیره‌ای عمل می‌کنند افزود: در استان زنجان مسئولان هیچ توجهی به مشکلات مرغداران نمی‌کنند و صدای ما هم جایی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه قبل از عید روزانه 250 تا 300 تن مرغ در استان زنجان کشتار می‌شد افزود: مسئولان مرغ را از مرغداران می‌گرفتند اما چطور این مرغ از استان خارج می‌شد و توسط چه کسانی این اتفاق می‌افتد مشخص نبود و تنها چیزی که ما مشاهده می‌کردیم صف مردم بود که افزایش کشتار تاثیر در کاهش میزان صف‌های مرغ نداشت.

موسوی با تاکید براینکه مسئولان در تولید و توزیع مرغ در بازار به هیچ عنوان مدیریت مناسبی ندارند افزود: مشکل ما سوء مدیریت دولتی‌ها است.

با منتظر بمانیم و ببینیم مسئولان اقدام پیشگیری قبل از درمان را برای بازار مرغ بکار می‌گیرند یا باز هم شاهد کمبود مرغ در بازار و تشکیل صف‌های طولانی در شرایط کرونایی خواهیم بود./ع 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر