logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۰۸۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گزارش موج رسا به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س)؛

شیرزنی که مشکلات با حمایت‌هایش تحمل‌پذیر می‌شد

شیرزنی-که-مشکلات-با-حمایت‌هایش-تحمل‌پذیر-می‌شد
حضرت خدیجه کبری(س)، اولین زنی بود که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد و ضمن هزینه‌کرد تمام اموال و دارایی خود در راه دفاع و پیشرفت دین اسلام در تمام سختی‌ها و مشکلات در کنار پیامبر(ص) بود.

به گزارش موج رسا; سخن از یک نام غریب است. نامِ همسر و مادر مهربانی که هر روز در بین اسامی دختران ایرانی، کمتر می‌شود. خانم بزرگواری که رسول خدا(ص) برای وفات او به جای روز عزا «سال حُزن و غم» یا همان عام‌الحزن اعلام کرد. او قبل از ازدواج، دوشيزه‌اي ثروتمند، باشکوه و فخامت و جلال و بسیار زیبا و گرامی بود. اهل مکه او را «ملکه عرب» نامیده بودند و به جهت نجابت و عظمتش مورد احترام همگان بود.

صحبت از خدیجه کبری(س)، اولین همسر پیامبر خداست. او اولین زن مسلمان و اولین نمازگزار به همراه پيامبر خدا(ص) و اميرالمومنین(ع) است. خدیجه(س) در تصدیق و تایید نبوت رسول خدا، کوتاهی نکرد. او مادر فرزندان رسول خدا و مادر فاطمه اطهر(س) است. پیامبر اسلام(ص) در بین تمام زنان خلقت فقط خدیجه کبری، دخترش فاطمه‌زهرا، آسیه و مریم(علیهم‌السلام) را «انسان کامل» نامید.

شهید مطهری(ره) می‌فرماید: ثروت و مال حضرت خدیجه کبری(س) صَرف دعوت اسلام شد پس اگر مال خدیجه(س) نبود شاید فقر و تنگدستی، مسلمانان را از پا درمی‌آورد. مال خدیجه(س) خدمت کرد یعنی مسلمانان گرسنه را نجات داد و مسلمانان با پول خدیجه توانستند سدّ رمقی کنند.

 

*‌ ظرف امامت

پیامبر(ص) همواره از خدیجه کبری(س) به نیکی یاد می کرد و در روایتی به صراحت، ایشان را «ظرف امامت» خوانده است. در جلد 43 بحارالانوار آمده است که: پیامبر(ص) روزی بر فاطمه(س) وارد شد و او را آشفته و بی‌قرار یافت. به فاطمه(س) فرمود: چرا نگرانی؟ فاطمه(س) فرمود: عایشه بر مادرم، فخر می‌فروشد و می‌گوید با مردی پیش از شما آشنا نبوده است. حال آنکه مادر من در میانسالی با شما ازدواج کرده است. رسول خدا(ص) رو به فاطمه(س) کرد و فرمود: بدان که مادر تو «ظرف امامت و محل پیشوایی امت من» است.

خدیجه کبری(س) ۶۸ سال قبل از هجرت پیامبر(ص) در مکه به دنیا آمد و 3 سال قبل از هجرت پیامبر(ص) از دنیا رفت. وی اولین همسر پیامبر اسلام(ص) و زنی ثروتمند بود که تمام اموال و دارایی‌اش را در راه اسلام هزینه کرد. خدیجه کبری(س) به همراه ابی‌طالب، جزء افرادی بودند که بیشترین سختی را در راه اسلام کشیدند. مهمترین و سخت‌ترین روزهای این بزرگواران در زمان محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابی‌طالب بود که روزهای سختی به تمام مسلمانان گذشت و بعد از اتمام این محاصره و بازگشت مسلمانان به مکه بود که حضرت خدیجه کبری(س) از دنیا رفت.

 

*‌ حضرت خدیجه کبری، حق بزرگی به گردن اسلام دارند

آیت‌اله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: سختی‌ها و ملالت‌های بسیاری که پیامبر اسلام(ص) در تاریخ اسلام، کشیدند به وسیله حمایت‌ها و یاری‌های شخصیت‌هایی مانند حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه، تحمل‌پذیر شد.

وی گفت: اگر چنین شخصیت‌هایی نبودند، اسلام این توفیقات را به دست نمی‌آورد.

آیت‌اله دولابی با اشاره به وفات حضرت خدیجه کبری(س) در 10 رمضان خاطرنشان کرد: این شخصیت بزرگوار، حق بزرگی به گردن اسلام دارد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت خدیجه(س) با اینکه ثروتمند بودند، تمام ثروتشان را در اختیار پیامبر(ص) و در راه اسلام قرار دادند.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) در راه دفاع از اسلام از هیچ تلاشی، دریغ نکردند، اظهار داشت: ایشان در سال‌های محاصره اقتصادی مسلمانان در شِعب ابی‌طالب در حالی که گرسنگی و مشکلات متعدد بر مسلمانان حاکم شده بود، جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

آیت‌اله دولابی تصریح کرد: وظیفه ماست که از شخصیت ایشان به نحو شایسته‌ای تجلیل کنیم.

 

*‌ یکی از دلایل پیروزی اسلام، اموال و دارایی خدیجه کبری است

حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌اکبری، امام جمعه شهرستان ماهنشان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه خدیجه کبری(س) یکی از بانوان بزرگ اسلام بود، گفت: ایشان تمام اموال و دارایی‌اش را برای پیشرفت اسلام خرج کرد.

وی افزود: مطلب معروفی است که می‌فرماید اگر دارایی خدیجه(س)، شمشیر امیرالمومنین(ع) و اخلاق نیکوی پیامبر(ص) نبود، اسلام پیشرفت نمی‌کرد و پیروز نمی‌شد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری تصریح کرد: یکی از دلایل و علل پیروزی اسلام، اموال و دارایی خدیجه کبری(س) است که با تمام اشتیاق در اختیار پیامبر(ص) قرار داد.

امام جمعه شهرستان ماهنشان گفت: خدیجه(س) اولین زن مسلمان بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد و در تمام مراحل زندگی و مشکلات متعدد در کنار پیامبر(ص) بود.

وی اظهار داشت: سالی که حضرت خدیجه کبری(س) وفات کردند، سال عام‌الحزن یعنی سال حزن و اندوه نامگذاری شد که فقدان ایشان واقعاً برای پیامبر(ص) سخت بود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری با بیان اینکه متاسفانه افرادی که در مورد شخصیت حضرت خدیجه کبری(س) می‌خواهند صحبت کنند، قصد دارند ایشان را کوچک کنند تا افراد دیگر، بزرگ شوند، تصریح کرد: این در حالی است که بزرگواری، ایمان و رشادت‌های این بانوی بزرگوار را تاریخ به ثبت رسانده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر