logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۰۸۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس شورای ملی زیتون:

آفت ملخ، مزارع و باغات زیتون طارم را تهدید می‌کند

آفت-ملخ،-مزارع-و-باغات-زیتون-طارم-را-تهدید-می‌کند
رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به عدم تامین اعتبار برای مبارزه به آفت ملخ در طارم گفت: عدم تامین اعتبار موجب خسارت‌های فراوان به کشاورزان می‌شود و افزایش جمعیت این آفت باغات زیتون طارم را تهدید می‌کند.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به وضعیت باغات زیتون طارم اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان پیش بینی کرد که میزان تولید زیتون استان چه مقدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از باغات امسال وضعیت خوبی ندارند اما باز هم می‌توان امیدوار بود که بازدهی خوبی داشته باشند ابراز کرد: امیدواریم امسال شاهد برداشت محصولات خوب از زیتون در طارم باشیم.

رئیس شورای ملی زیتون در خصوص آفت مگس زیتون که هر ساله باغداران طارمی با آن مواجه هستند خاطرنشان کرد: مگس زیتون در شرایط هوایی سرد و خنک بیشتر می‌شود و در سالی که هوا گرم باشد شاهد آفت مگس زیتون کمتری در باغات طارم می‌شویم.

وی عنوان کرد: امیدواریم امسال با توجه به‌ شرایط جوی به گونه‌ای باشد که کشاورزان کمتر با این آفت در باغات زیتون مواجه باشند.

عباسی از تهدید آفت ملخ مراکشی در باغات زیتون خبر داد و گفت: مبارزه با این آفت به خوبی در سطح شهرستان انجام می‌شود اما کمبود اعتبار و سم روند مبارزه را مختل کرده است.

وی با اشاره به اینکه کانون های این آفت در شهرستان شناسایی شده است ادامه داد: مشکلی که در مبارزه با این آفت وجود دارد این است که مدیریت مبارزه با آن از تهران انجام می‌شود و کسی که در پایتخت نشسته نمی‌تواند مشکل شهرستان طارم را حل کند و این عامل باعث می‌شود که هرساله در مبارزه با ملخ مراکشی با مشکل مواجه شویم.

 رئیس شورای ملی زیتون افزود: اگر سم و اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با این آفت تامین نشود آفت ها به مزارع و باغات زیتون طارم حمله کرده و خسارت‌های زیادی وارد می‌کند.

وی ابراز کرد: خسارتی که کشاورزان طارمی می‌بینند برای مسئولانی که در پایتخت نشسته‌اند اهمیتی ندارد به همین خاطر مبارزه با آفت ملخ را جدی نمی‌گیرند و تا زمانی که مدیریت مبارزه با این آفت به استان محول نشود این مشکلات را در سطح شهرستان طارم خواهیم داشت.

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه در مبارزه با آفات آخرین گزینه را که مرحله سم پاشی است را به کار می‌گیریم گفت: در مبارزه با آفات کنترل بیولوژیکی را به هیچ عنوان به کار نمی بریم در حالی که بهترین راه مباره با آفات همین راه است.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه بیولوژیکی بهترین راه مبارزه با آفت ملخ مراکشی است تا به امروز مبارزه بیولوژیکی به صورت پایلوت در هیچ جای کشور اجرا نشده است اما اگر اجرا شود به طور قطع نتیجه بخش خواهد بود.

رئیس شورای ملی زیتون تاکید کرد: مبارزه بیولوژیکی هزینه کمتری خواهد داشت و علاوه بر آن هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند اما گویا عده‌ای به فکر وارد کردن سم هستند که مبادا سم آن‌ها به فروش نرسد که با این کارشان راهی را با مبارزه با آفات انتخاب می‌کنند که به محیط زیست آسیب می‌زند./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر