logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۰۷۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون نظام مهندسی معدن ایران:

بخش معدن در ایران دچار خود تحریمی شده است/ برای تحقق شعار سال، دولت باید کنار بخش خصوصی باشد

بخش-معدن-در-ایران-دچار-خود-تحریمی-شده-است-برای-تحقق-شعار-سال،-دولت-باید-کنار-بخش-خصوصی-باشد
رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان با اشاره به مشکل واردات ماشین آلات معدنی گفت: وزارت صمت با اقداماتی که انجام داده باعث شده در این حوزه دچار خود تحریمی شویم.

رضا کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه برای تحقق شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها) در حوزه معدن موضوعات مختلفی مطرح است اظهار کرد: یکی از این موارد حذف قوانین و مقرراتی است که نقش بازدارنده‌ای در توسعه و رونق معادن دارند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون معدن مجلس شورای اسلامی باید نسبت به حذف قوانین دست و پا گیر اقدام شود ادامه داد: برای تحقق شعار سال باید بخش دولتی همراه بخش خصوصی باشد و تعامل بین بخش خصوصی و دولتی اتفاق بیفتد.

رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان با تاکید بر اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد کشور محسوب می‌شود گفت: متاسفانه فاصله افتادن بین بخش دولتی و خصوصی باعث شده حوزه اقتصادی با مشکل مواجه شود.

وی عنوان کرد: وقتی که دولت برای بخش خصوصی تصمیمی می‌گیرد باید نظرات فعالان این حوزه را در تصمیمات خود لحاظ کند تا تصمیم گرفته شده جامع و کامل بوده و یک طرفه به ضرر بخش خصوصی نباشد.

کشاورزی با تاکید بر اینکه اگر در تصمیمات و بخشنامه‌هایی که برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی صادر می‌شود نظرات بخش خصوصی اعمال شود بسیاری از مشکلات قابل حل بوده و خیلی از این موانعی که برای فعالان اقتصادی ایجاد شده برطرف می‌شود عنوان کرد: بخش خصوصی سربازان خط مقدم بخش اقتصادی هستند و به هر اندازه فعالان این حوزه تقویت شوند اقتصاد کشور قوی تر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات واردات ماشین آلات معدنی افزود: با اقداماتی که وزارت صمت در پیش گرفته در واردات ماشین آلات به روز معدنی دچار خود تحریمی شدیم.

رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان ادامه داد: این خود تحریمی به گونه‌ای اعمال شده است که بخش خصوصی حتی بدون حمایت دولت هم نمی‌تواند نسبت به واردات ماشین آلات صنعتی اقدام کند.

وی با بیان اینکه برای رونق حوزه معدن و تحقق شعار سال در این حوزه باید نسبت به حذف بخش نامه‌ای که جلوی واردات ماشین آلات معدنی را گرفته اقدام شود افزود: ما در این حوزه خودمان را تحریم کرده و جلوی پیشرفت را گرفته‌ایم.

کشاورزی با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز به شدت فعالیت‌های معدنی را تحت تاثیر قرار داده است عنوان کرد: بسیاری از فعالان حوزه معدن به دلیل نوسانات ارزی بلاتکلیف مانده‌اند نه راه پس دارند و نه راه پیش چرا که فعالیت در این حوزه برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بارها اعلام کردیم اگر توانایی نظارت بر نوع اکتشاف و نوع استخراج مواد معدنی را ندارید کناره گیری کنید چرا که نظام مهندسی معدن آماده است این نظارت هارا طوری انجام دهد که هم به نفع بخش دولتی باشد و بخش خصوصی هم متضرر نشود. 

رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان تصریح کرد: اگر نظارت ها اصولی باشد هم استخراج و هم اکتشافات معدنی بر اساس اصول انجام می‌شود و هم سود و هم بازدهی فعالیت های معدنی برای بخش خصوصی بیشتر می‌شود اگر این موارد را رعایت کنیم شاهد توسعه معادن و تاثیر آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود.

ع/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر