logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۰۷۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور:

قیمت خرید تضمینی خرید گندم به ۵ هزار تومان افزایش یافت

قیمت-خرید-تضمینی-خرید-گندم-به-۵-هزار-تومان-افزایش-یافت
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با اشاره به افزایش خرید تضمینی قیمت گندم به ۵ هزار تومان گفت: با افزایش دادن قیمت خرید گندم مشکل گندمکاران برطرف نمی‌شود و دولت باید مدیریت مناسبی در پایداری تولید گندم داشته باشد.

علی خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا از افزایش ۱ هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با این اقدام قیمت تضمینی خرید گندم به ۵ هزار تومان افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه با این میزان افزایش نیز صرفه اقتصادی آنچنانی برای کشاورزان ندارد تصریح کرد: هزینه‌های تولید گندم به دلیل افزایش قیمت بذر و سموم و هزینه‌های برداشت به شدت افزایش یافته است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور یادآور شد: دولت باید با تدابیری که اتخاذ می‌کند پایداری تولید گندم را حفظ کند چرا که افزایش هزینه‌ها منجر به افزایش قیمت نان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت سموم مبارزه با سن گندم افزایش یافته است عنوان کرد: در گذشته سموم مورد نیاز با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت که برداشته شدن ارز دولتی منجر به بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

خانمحمدی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند یارانه‌ حمایتی را که از کود و سم برداشته به صورت نقدی برای کشاورزان پرداخت کند تا تولید برای کشاورزان به صرفه باشد گفت: اگر دولت بخواهد از گندمکاران حمایت کند راه‌های مختلفی وجود دارد که دولت می‌تواند با استفاده از آن راه کارها از تولید گندم حمایت کند.

وی افزود: هر ساله با اضافه کردن قیمت خرید گندم مشکل کشاورزان برطرف نمی‌شود چرا که افزایش قیمت گندم هیچ سودی را برای کشاورزان به ارمغان نمی آورد چون که هزینه های تولید به صورت زنجیر وار افزایش می‌یابد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه دولت باید تعادل سازی هزینه‌های تولید و برداشت گندم را ایجاد کند افزود: تا زمانی که این تعادل سازی ایجاد نشود مشکل کشاورزان برطرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظارتی در حوزه تولید وجود ندارد ادامه داد: کمبود بارندگی‌ها از طرفی باعث شده مزارع گندم استان زنجان وضعیت خوبی نداشته باشد و این موضوع قطعا در تولید نهایی گندم در استان زنجان تاثیر گذار خواهد بود.

خانمحمدی خاطرنشان کرد: قیمت جو بالاتر از قیمت گندم است و این موضوع باعث می‌شود بخشی از گندم تولیدی به سمت خوراک دام و دلالی برود//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر