logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۰۷۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

واکسیناسیون با واکسن کوبایی در زنجان انجام می‌شود

واکسیناسیون-با-واکسن-کوبایی-در-زنجان-انجام-می‌شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان گفت: واکسن کوبا هنوز در ایران به کارگیری نشده است و قرار است در هفت استان کشور از جمله زنجان که عوارض قابل توجهی نداشته است، توزیع ‌شود.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برخی افراد اعتقادی به بیماری کرونا نداشته و یا موضوع را جدی نمی‌گیرند که تعداد این افراد در جامعه بسیار محدود است و اغلب مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی برضرورت فرهنگ سازی در خصوص رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی همه افراد جامعه تاکید کرد و افزود: با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا در شرایط مختلف محدودیت‌ها و برخوردهای قانونی وجود دارد اما بیشترین تلاش برای فرهنگ سازی در این زمینه است.

این مسئول تعطیلی ناوگان عمومی را برای کنترل بیماری کرونا مهم ارزیابی کرد و گفت: اما باید راه‌های جایگزین پیش‌بینی شده و از حضور و تردد مردم در خیابان‌ها و معابر جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه میزان درگیری کودکان با بیماری کرونا درصد بسیار کمی است، افزود:بیشتر اطفال دارای علائم خفیف یا بی‌علامت بوده‌ و گاهی بستری هم شده‌اند.

قزلباش با بیان اینکه آزمایشگاه‌های متعددی در 14 ماه گذشته در استان زنجان راه‌اندازی شده است، افزود: در حال حاضر در دو حوزه آموزش و تحقیقات و بهداشت آزمایش انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه بیش از 3 هزار تست آزمایشگاهی در زنجان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و این آزمایش‌ها در پیدا کردن، ایزوله کردن و رهگیری بیماران تاثیرگذار است.

این مسئول در خصوص علائم بیماری کرونا در بین کودکان، گفت: علائم بالینی کرونا در بالغین در کودکان نیز مشاهده می‌شود اگر چه ممکن است با علائم عجیب و غریبی به ویژه گوارشی بیشتر نمود داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان یادآور شد: در حال حاضر از واکسن‌های هندی، روسی، استرالینکا و چینی در کشور از جمله در زنجان استفاده شده است اما واکسن کوبا هنوز در ایران به کارگیری نشده است و قرار است در هفت استان کشور از جمله زنجان که عوارض قابل توجهی نداشته است، توزیع شود.

قزلباش در خصوص فوت یکی از پرسنل بیمارستان آیت‌الله موسوی در زنجان، گفت: فوت بر اثر تزریق واکسن در خصوص این فرد در مرحله اول مطرح نیست و در این مورد پزشکی قانونی حرف آخر را می‌زند.

وی در خصوص تاثیرگذاری تعطیلی‌ها در کاهش میزان بیماری در زنجان بیان داشت: تعطیلی چند روزه در پیک کرونا اعمال شده است، اما رفتارهای عجیب و غریب ویروس جهش یافته موجب شده علیرغم گذشت بیش از 10 روز از اعمال محدودیت‌ها هنوز آثار آن به طور واضح دیده نشود و همچنان بیماران سرپایی و بستری در حال افزایش است.

این مسئول با اشاره به اینکه واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود و ضروری است مردم مراقب تبلیغات سوء در این زمینه باشند، افزود: مردم باید از طریق قانونی واکسن را دریافت کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر