logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۰۷۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

عدم تامین مالی از سوی بانک‌ها مهمترین مانع بر سر راه تولید

عدم-تامین-مالی-از-سوی-بانک‌ها-مهمترین-مانع-بر-سر-راه-تولید
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مهمترین مانع بر سر راه توسعه کسب‌و‌کارهای خرد، کوچک و خانگی را عدم تامین مالی عنوان کرد و افزود: منابع بانک‌ها به راحتی در اختیار این نوع کسب‌و‌کارها قرار نمی‌گیرد.

محمد جلیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زادیی‌ها، اظهار داشت: تولید در اقتصاد هر کشوری نقش کلیدی و تکیه‌گاه اصلی را بر عهده دارد که این موضوع موجب شده تا کشورهای مختلف جهان به این موضوع تمرکز جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نامگذاری سال جاری با عنوان سال تولید از سوی مقام معظم رهبری می‌طلبد که موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، رفع شود، افزود: تولید باید به معنای واقعی توسعه یافته و فراگیر شود که در ایران هنوز این امر محقق نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فراگیر شدن تولید با حضور شرکت‌های بزرگ محقق نمی‌شود، افزود: تولید باید زمینه اشتغال را به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشورها ایجاد کند که این امر با توسعه بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط محقق می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 50 درصد اشتغال توسط شرکت‌های خرد، کوچک، متوسط و کسب‌و‌کارهای خانگی ایجاد می‌شود که اگر در کشور ما به چنین جایگاهی دست یافته و 50 درصد تولید ناخالص ملی از این جهت محقق شود، جهش ویژه در حوزه تولید اتفاق می‌افتد.

جلیلی مهمترین مانع بر سر راه توسعه کسب‌و‌کارهای خرد، کوچک و خانگی را عدم تامین مالی عنوان کرد و افزود: منابع بانک‌ها به راحتی در اختیار این نوع کسب‌و‌کارها قرار نمی‌گیرد در حالی که باید نظام بانکی سیستم مستقل و متمرکزی برای تامین مالی کسب‌و‌کارهای خرد، کوچک و متوسط تامین کند که هنوز این امر در ایران محقق نشده است.

وی با بیان اینکه عدم تامین مالی برای کسب‌و‌کارهای کوچک مانع جدی در راه تولید محسوب می‌شود، افزود: این در حالی است که با فراهم کردن چنین شرایطی، پشتبیانی واقعی از تولید اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه کمک به تسهیل مقررات از سوی نظام تامین اجتماعی را برای کسب‌و‌کارهای خرد، کوچک و متوسط ضروری دانست و گفت: باید مقررات سختگیرانه از سوی نظام تامین اجتماعی تسهیل و موانع بر سر راه تولید برداشته شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه همراهی سازمان امور مالیاتی با تولید بسیار ضروری است، بیان داشت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند با تسهیل مقررات دست و پا گیر به بخش تولید کمک شایانی انجام دهد.

جلیلی خاطرنشان کرد: نهادهای دیگری از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می‌توانند با تسهیل صدور مجوز کسب‌و‌کارها از راه تولید مانع زدایی کرده و موجب رونق کسب و کار در کشور شوند.

وی ادامه داد: نداشتن سیستم برای حمایت از تولید به ویژه کسب‎و‌کارها مانع جدی و ایجاد سیستم مدیریتی پویا و تسهیل امور پشتبیانی جدی از این حوزه محسوب می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر