logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۹
[ شناسه خبر : ۲۰۷۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

نظام مالیاتی کشور ناکارآمد و ضعیف است/ توجه ویژه مجلس برای بهبود نظام مالیاتی در بودجه 1400

نظام-مالیاتی-کشور-ناکارآمد-و-ضعیف-است-توجه-ویژه-مجلس-برای-بهبود-نظام-مالیاتی-در-بودجه-1400
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اخذ مالیات باید از خود اظهاری به سمت هوشمند و سامانه محور شدن سوق یابد چرا که در حال حاضر نظام مالیاتی کشور ناکارآمد و ضعیف است.

مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: نظام مالیاتی کشور دارای کارآمدی بسیار ضعیف و پایین است چرا که از ظرفیت‌های این نظام در حد بسیار کم استفاده شده است.

وی با بیان اینکه قوانین در مورد مالیات در کشور موجود است اما عدم کارکرد مناسب موجب ناکارآمدی آن شده است، افزود: از سال 1394 ماده 61 مکرر مبنی بر راه‌اندازی سامانه جامع مالیاتی هوشمند تصویب شده است تا اطلاعات مالیاتی جمع‌آوری شود که هنوز با گذشت پنج سال این سامانه راه‌اندازی نشده است.

نماینده مردم زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در حال اجرا است، افزود: این سامانه نیز کارآمدی لازم را تا کنون نداشته است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از اختصاص مبالغی هنگفت در بودجه برای بهبود نظام مالیاتی کشور خبرداد و گفت: امیدواریم در سال 1400 شاهد شکوفایی سازمان مالیاتی باشیم.

طاهری بیان داشت: اخذ مالیات باید از خود اظهاری به سمت هوشمند و سامانه محور شدن سوق یابد تا نیاز نباشد کسی با خود اظهاری مالیات پرداخت کند چرا که در صورت راه‌اندازی سامانه، میزان تراکنش‌ها خرید و فروش سود و ضرر مشخص بوده و مالیات گیری درست انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش‌هایی از تولید مالیات اضافی به دلیل وجود اشتباهات اخذ می‌شود، افزود: متاسفانه در دلالی و سفته بازی میزان جابه‌جایی ثروت و در آمد و سود از جمله در فروش سکه و ارز مشخص نبوده و به همین دلیل مالیاتی اخذ نشده و فرار مالیاتی افزایش می‌یابد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: معوقات و معافیت‌های مالیاتی از دیگر مشکلات در نظام مالیاتی کشور است که مشکلات بیشماری را به وجود آورده است.

طاهری با بیان اینکه وجود استثناهای بسیار زیاد موجب شده تا نظام مالیاتی دچار مشکلات عدیده‌ای شود، افزود: ضروری است با اصلاح نظام مالیاتی از فرار مالیاتی و ضعف‌های موجود جلوگیری کرد.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر