logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۰۶۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در ستاد کرونا ویروس استان زنجان مطرح شد؛

تماس با مبتلایان و دورهمی‌ها بیشترین دلایل انتقال ویروس در استان زنجان

تماس-با-مبتلایان-و-دورهمی‌ها-بیشترین-دلایل-انتقال-ویروس-در-استان-زنجان
استاندار زنجان گفت: هم‌اکنون 5 شهرستان در وضعیت قرمز و 3 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند که افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به بهبود وضعیت شهرستان‌ها کمک کند.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی، سه‌شنبه شب در جلسه ستاد مدیریت کرونا ویروس استان زنجان اظهار داشت: واقعیت این است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 90 درصد در 30 اسفند سال گذشته، امروز به 50 درصد رسیده که 3.5 برابر شدن تعداد بیماران سرپایی، 6 برابر شدن تعداد بیماران بستری، 4 برابر شدن تعداد نمونه‌های pcr و خط مستقیم رشد منحنی بیماری از عوارض این کاهش رعایت پروتکل‌ها است.

وی در خصوص دلایل افزایش تعداد بیماران خاطرنشان کرد: بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها واقعی‌ترین و بهترین شاخص و مهک برای علت‌یابی هستند.

حقیقی افزود: 31 درصد از این بیماران، علت ابتلای خود را ارتباط با سایر مبتلایان و 30 درصد نیز شرکت در دورهمی‌ها بیان کرده‌اند ضمن اینکه ارتباط با مبتلایان در محل کار، مسافرت و شرکت در مجالس نیز دلایل بعدی افزایش بیماری در استان و تغییر رنگبندی شهرستان‌ها شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که حتما باید برای تغییر وضعیت کرونایی شهرستان‌ها کمک کنیم، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم تجمعات و استفاده مستمر از ماسک به بهبود شرایط فعلی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: تک‌تک آحاد جامعه باید دست در دست یکدیگر داده و به‌گونه‌ای عمل کنیم که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای 95 درصد برسد زیرا در این صورت، رنگبندی شهرها تغییر می‌یابد و شرط رسیدن به این میزان، رعایت و تمکین از دستورالعمل‌ها، قوانین و مصوبات ستاد ملی کرونا است.

حقیقی ابراز کرد: در گام اول مبارزه با کرونا ویروس، همه باید یکصدا باشیم و به همدیگر کمک کرده و رفتار و گفتار احساسی نداشته باشیم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان زنجان با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده طی 10 روز گفت: رعایت قاطعانه دستورالعمل‌های بهداشتی، توجه به آموزش‌های ارائه‌شده در رسانه‌ها و استودیو سلامت، ورود رسانه‌ها، خیریه‌ها، سمن‌ها و همیاران سلامت در ترویج پیام‌های آموزشی و سلامت، تعطیلی مطلق تمام اصناف و مشاغل گروه‌های 2 و 3 و 4 ، ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع، پرهیز از برگزاری هرگونه مراسم و هیئات مذهبی، تشدید تست‌های میدانی در شهرهای قرمز، شناسایی افرادی که از سفر بازگشته‌اند، مدیریت حمل‌ونقل درون‌شهری و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، ممنوعیت تردد شبانه از ساعت 22 تا 3 ، نظارت حراست‌ها به تردد در ادارات، استفاده مبتلایان از ظرفیت نقاهتگاه‌ها، حمایت، قرنطینه معکوس، درمان و مراقبت از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای توسط دستگاه‌های متولی و بیماریابی هوشمند، الزاماتی است که طی این 10 روز باید به شدت انجام شود.

 

*‌ روزانه 1200 نفر مراجعه به مراکز درمانی داریم

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 22301 نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

وی اظهار کرد: در حوزه سرپایی از بیش از 231 هزار نفر، نمونه تست pcr تهیه شده و با احتساب بستری‌ها در مجموع بیش از 253 هزار تست گرفته شده است.

قزلباش خاطرنشان کرد: تعداد کل بیماران مثبت شناسایی‌شده تا کنون 63488 نفر و تعداد فوتی‌ها نیز 1234 نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: یکی از شاخص‌های بسیار مهم در سرعت پدیدار شدن موج چهارم کرونا، بیماران سرپایی مراجعه‌کننده به مراکز درمانی هستند که از بیش از 7 هزار نفر در هفته چهارم اسفندماه سال گذشته به بیش از 13 هزار نفر در هفته سوم فروردین‌ماه سال جاری رسیده و 2 برابر شده است.

وی افزود: در موج‌های قبلی کرونا روزانه حداکثر 600 نفر مراجعه داشتیم اما الان 1200 نفر مراجعه داریم.

قزلباش اظهار داشت: در آذرماه سال گذشته بیش از 44 درصد تست‌ها مثبت بود و 2.6 نفر به ازای هر بیمار، رهگیری می‌شد اما با افزایش تست‌ها از یک هزار تست در روز به بیش از 3 هزار تست در بهمن‌ماه سال گذشته به 6.8 درصد تست مثبت رسیدیم و به ازای هر بیمار نیز 11 نفر رهگیری شد و به پایین‌تر از تعریف سازمان جهانی بهداشت رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در موج‌های دوم و سوم، حداکثر بستری‌ها روزانه بین 120 تا 130 نفر بود و بین 6 تا 8 هفته طول می‌کشید تا به پیک برسیم اما در موج چهارم (از 5 فروردین تا امروز) تعداد بستری‌ها با شیب تندی به 160 بیمار در روز رسید که تاثیر آن در اِشغال تخت‌ها مشاهده شده و هم‌اکنون 770 نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به آخرین وضعیت رنگبندی شهرستان‌های استان گفت: طارم، ایجرود و ماهنشان در وضعیت نارنجی و زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره و سلطانیه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با اشاره به راه‌های انتقال ویروس کرونا اظهار داشت: تماس با افراد مبتلا در خانواده‌ها، دورهمی‌های خانوادگی، شرکت در مجالس مختلف، مسافرت‌ها و تماس با افراد مبتلا در محل کار به ترتیب 31 ، 30 ، 21 ، 9 و 9 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر