logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۰۵۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

مواضع ایران قاطع و روشن است در وین چه می‌کنید؟

مواضع-ایران-قاطع-و-روشن-است-در-وین-چه-می‌کنید؟
هدف آمریکا و اروپا از برگزاری جلسات کمیسیون برجام، وقت‌کشی با هدف امتیازگیری از طرف ایرانی- آن هم بدون لغو تحریم‌هاست.

به گزارش موج رسا; کیهان در مطلبی با عنوان "مواضع ایران قاطع و روشن است در وین چه می‌کنید؟" نوشت: هدف آمریکا و اروپا از برگزاری جلسات کمیسیون برجام، وقت‌کشی با هدف امتیازگیری از طرف ایرانی- آن هم بدون لغو تحریم‌هاست-؛ برهمین اساس با توجه به مواضع قاطع و روشن ایران و همچنین با توجه به فریبکاری و عهدشکنی طرف غربی، هیچ دلیلی برای حضور کشورمان در جلسات مذکور وجود ندارد.

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز جمعه ۲۰ فروردین برگزار و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.

ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای» مهم‌ترین دستورکار نشست دیروز بود.

در نشست دیروز، نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای ۱+۴ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

اتحادیه اروپا بعد از پایان دومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با صدور بیانیه‌ای گفت در این گفت‌وگوها ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی شد.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس‌هیئت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی مجددا تاکید کرد: لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتی تاکید کرد همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود.

ظریف درخصوص تنها گام موجود برای حفظ توافق هسته‌ای ایران نوشت: ایران مسیر منطقی برای پایبندی کامل به برجام را ارائه می‌کند: ایالات متحده -که این بحران را ایجاد کرد-اول باید به تعهد کامل بازگردد؛ ایران بعد از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود، بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.

متاسفانه مقامات وزارت خارجه تحریم‌های ضدایرانی را به دوره ترامپ خلاصه می‌کنند، این در حالی است که مطالبه ایران لغو دائمی تمامی تحریم‌هایی است که در دولت‌های مختلف آمریکا علیه کشورمان وضع شده است.

نشست بعدی، ۲۵ فروردین

در پایان جلسه روز جمعه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آتی (۲۵ فروردین) در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به صورت فشرده جهت تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

متاسفانه جلسات کمیسیون مشترک برجام روندی فرسایشی به خود گرفته است. مواضع ایران کاملا قاطع و روشن است. اینکه ابتدا باید آمریکا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را لغو کرده و این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شود و در ادامه، در صورت تایید لغو تمامی تحریم‌ها، ایران به تعهدات کامل برجامی بازگردد.

اکنون قریب به ۶ سال از امضای برجام سپری شده است، براساس مستندات موجود، هدف آمریکا و اروپا از برگزاری جلسات کمیسیون برجام، وقت‌کشی با هدف امتیازگیری از طرف ایرانی- آن هم بدون لغو تحریم‌هاست؛ برهمین اساس هیچ دلیلی برای حضور کشورمان در جلسات مذکور وجود ندارد.

لازم به ذکر است جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید با سازنده توصیف کردن روند گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای ایران در وین، گفت انتظار دارند این گفت‌وگوها دشوار و زمان‌بر باشد.

استمرار اقدامات ضدایرانی دولت ترامپ توسط بایدن

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت: فشار بر جمهوری اسلامی ایران از طریق تحریم‌ها ادامه خواهد داشت.  

پرایس در ادامه مدعی شد: ما معتقدیم که برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی شرور] به زعم آمریکا] چالشی عمیق برای ما و شرکایمان در منطقه محسوب می‌شود. به همین دلیل است که ما به مقابله با ایران از راه‌های مختلف از جمله تحریم‌ ادامه می‌دهیم.

وی با اعلام اینکه در صحبت‌های روز گذشته‌اش تحریم خاصی را مد نظر نداشته  به‌صورت کلی از آمادگی برای برداشتن برخی تحریم‌های غیرمرتبط با برجام سخن گفته است، مدعی شد: ما یک مذاکره‌کننده ارشد و یک تیم مذاکره‌کننده در وین داریم که درباره جزئیات صحبت خواهند کرد. اما وقتی بحث فعالیت‌های شرورانه، مسائل حقوق بشری، برنامه موشکی و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در میان باشد، ما به مقابله با این رفتارها ادامه خواهیم داد و تحریم یک ابزار مهم برای انجام این کار خواهد بود.

مقامات دولت بایدن در اقدامات ضدایرانی دقیقا در حال پیمودن همان مسیری هستند که پیش از این توسط دولت ترامپ پیموده شده بود.

پیش از این، یک مقام ارشد ایرانی روز گذشته به شبکه «پرس تی‌وی» گفت که جمهوری اسلامی ایران تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد.

 جمهوری اسلامی ایران بااشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

در یک مرحله همه تحریم‌ها باید برداشته شود

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت وگو با پرس. تی. وی اعلام کرد که تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه در حوزه غنی‌سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند.

عراقچی با بیان اینکه تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌های خودش را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه در حوزه غنی‌سازی نه متوقف می‌شود و نه حتی روند کاهشی پیدا می‌کند، اظهار داشت: غنی‌سازی

۲۰ درصد ما اکنون با سرعتی حتی فراتر از سرعتی که مجلس شورای اسلامی در قانون خودش پیش‌بینی کرده بود، پیش می‌رود و مواد غنی شده ۲۰ درصد در حال تولید است.

وی افزود: این روند به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که توافقی به دست بیاید و بر اساس آن آمریکا تمامی تحریم‌های خودش را بردارد و همانطور که بارها ذکر شده در یک مرحله همه تحریم‌ها باید برداشته شود.

بحث گام به گام مدت‌هاست کنار گذاشته شده

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس‌هیئت ایرانی شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام که پنجشنبه هفته گذشته در وین با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد، در پایان این دیدار در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد که ملاقات خوبی با گروسی داشته است.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره تعاملات با آژانس خاطرنشان کرد: تعامل بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوعات مورد اختلاف و سؤالاتی که وجود دارد، ادامه خواهد یافت و اطمینان داریم در یک تعامل سازنده، اگر حسن‌نیت وجود داشته باشد، ان‌شاءالله این مسائل می‌تواند حل و فصل شود و ما برای همیشه این مسائل را کنار بگذاریم.

وی با ‌اشاره به برخی مسائل مطرح شده، تصریح کرد: بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و... مدت‌هاست که کنار گذاشته شده است. کاری که ما الان انجام می‌دهیم، طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر این مبنا است که درباره برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، چه تحریم‌هایی و چگونه و مشخصات آنها همه باید دقیق روشن شود و کارگروه‌ در این زمینه فعالیت می‌کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ارزیابی از روند مذاکرات انجام شده نیز گفت: هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم مثبت بوده یا منفی. مسلما منفی نبوده است. به تعبیر من رو به جلو و سازنده است، ولی هنوز زود است که بتوانم بگویم ما روند مثبتی را جلو می‌رویم.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از دیدار با عراقچی گفت اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت.

پکن: شروط ایران درباره برجام باید تأمین شود

وانگ چون، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پایتخت اتریش با تأیید موضع تیم مذاکره‌کننده ایران در نشست کمیسیون برجام در وین بر لزوم بازگشت به موقع آمریکا به برجام از طریق برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

این دیپلمات چینی با تأکید بر برداشته شدن تمامی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: به منظور از بین بردن بن‌بست فعلی، ضروری است که آمریکا در اولین فرصت با برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه (علیه ایران) به برجام بازگردد.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در پیامی توئیتری نوشت: آمریکا باید بدون قید و شرط به این توافق برگشته و تمام تحریم‌های مربوطه از جمله مجازات طولانی مدت علیه طرف سوم را در اسرع وقت بردارد. بر همین اساس، ایران باید پایبندی متقابل را از سر گیرد.

خبرگزاری ژاپنی «کیودو» به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد مقاومت در واشنگتن در برابر برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای مانع اصلی پیشبرد گفت‌وگوهای برجامی در وین است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر