logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۰۵۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
گزارش موج رسا از اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات؛

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اقتدار نظام را به دنبال دارد/ شاخص های انتخاب اصلح در خرداد ۱۴۰۰

مشارکت-حداکثری-مردم-در-انتخابات-اقتدار-نظام-را-به-دنبال-دارد-شاخص-های-انتخاب-اصلح-در-خرداد-۱۴۰۰
انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 28 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد که حضور و مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات، اهمیت فراوانی در تعیین مدیران و همچنین حل مشکلات جامعه دارد.

به گزارش موج رسا; انتخابات، یکی از مهمترین عرصه‌ها و بارزترین ویژگی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تمام مسئولان نظام از ملی تا محلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای عمومی و با رای حداکثری مردم، انتخاب می‌شوند و این نوع دموکراسی یعنی مردم‌سالاری دینی، ایران را متمایز از بسیاری از کشورها کرده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون انتخابات زیادی در کشور برگزار شده و همواره مردم با حضور بانشاط و حداکثری خود و انتخاب مسئولان مورد نظر، ضامن بقا و استحکام نظام شده‌اند. امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت و همچنین اجرای کامل قانون از ویژگی‌های مهم انتخابات کشور است که توسط دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به نحو احسن و شایسته انجام می‌پذیرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 28 خرداد امسال برگزار خواهد شد که مشارکت مردم در انتخابات پیش رو در شرایط کنونی کشور را بیش از پیش، بااهمیت‌تر می‌سازد چرا که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سبب تقویت ارکان نظام و اقتدار کشور در عرصه بین‌المللی شده و مهر تایید مجددی بر این امر وارد می‌کند که ایرانی‌ها خودشان به خودشان تصمیم می‌گیرند.

 *‌ اهمیت انتخابات از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی سال 1400 فرمودند: انتخابات در کشور، خیلی دارای اهمیت است، هم از جنبه داخلی هم از جنب وجهه خارجی.

ایشان با بیان اینکه ورود افراد تازه‌نفس و نوسازی در مدیریت اجرایی کشور، وجهه داخلی انتخابات است، گفتند: از جنبه داخلی، انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است وقتی انتخابات انجام می‌گیرد یعنی یک افراد تازه‌نفسی وارد میدان می‌شوند، وارد کار می‌شوند و در دستگاه اجرایی کشور یک نوسازی‌ای به وجود می‌آید که این خیلی چیز مهمی است. کَانّه‌ یک نفس تازه‌ای به دستگاه اجرایی داده خواهد شد و این برای کشور، خیلی چیز مبارک و خوبی است.

ایشان، اقتدار ملی را وجهه خارجی انتخابات دانستند و خاطرنشان کردند: از جهت وجهه خارجی هم انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشان‌دهنده اقتدار ملی است. این را همه باید بدانیم و اذعان کنیم که بله، امکانات دفاعی و قدرت‌های دیپلماسی و اَمثال این‌ها به کشور اقتدار می‌دهد در این شکّی نیست اما بیش از همه این‌ها مردم یک کشورند، ملت‌اند که اقتدار می‌دهند. وقتی همه‌ احساس کنند در دنیا (دشمن و دوست) که این ملت هوشیار است، بیدار است، سرِ پا است، عازم است، پُرانگیزه‌ است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه‌ پیدا می‌کند؛ چه دوست و چه دشمن.

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای افزودند: بنابراین حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات، مظهر حضور مردم است. اجتماعات انقلابی، مظهر حضور مردم است و از همه مهم‌تر البته انتخابات است.

 

*‌ حضور و مشارکت مردم، عامل موثر در اقتدار و قوت ملی

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای با بیان اینکه باید تلاش کنیم کشور را قوی کنیم، گفتند: کشور و ملتی که دشمنی‌های دشمنان و زیاده‌خواهان و مستکبران را می‌بیند، راهکار و علاجش این است که خودش را قوی کند. این قوت کشور و «ایران قوی» یک شعار عمومی است این را همه قبول دارند؛ آن کسی که بنده را هم قبول ندارد، شعار «ایران قوی» را قبول دارد. مسلّماً ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسَری‌خور است و این ملت هستند که این قوت را به کشور می‌بخشند و حضور ملت و مشارکت‌شان هم مسلّماً در این قوت ملی تأثیر دارد.

ایشان فرمودند: ملت عزیزمان، انتخابات را نماد وحدت ملی قرار بدهند، نماد دودَستگی و نماد تفرقه قرار ندهند، نماد دوقطبی‌گری قرار ندهند؛ این تقسیم‌های غلط «چپ» و «راست» و امثال این‌ها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده کشور است، آنچه مهم است آینده نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزت اسلامی در کشور است؛ این‌ها مهم است و این‌ها را بایستی در نظر بگیرند و به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشند.

ایشان تاکید کردند: اختلاف سلیقه‌‌ها، بینش سیاسی، قومیت‌ها و مذاهب هیچ اشکالی ندارداما این اختلافات باید وحدت ملی را به هم نزند یعنی آحاد ملت را در مقابل هم قرار ندهد و کشور را دوقطبی نکند.

 

*‌ آینده کشور به حضور و انتخاب مردم، گره خورده است

آیت‌اله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: آینده کشور به حضور و انتخاب مردم، گره خورده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، کشوری است که بر پایه رای و اراده عمومی مردم، اداره می‌شود که بر همین اساس، انتخابات به عنوان تجلی خواست عمومی مردم مورد توجه جدی قرار دارد.

آیت‌اله دولابی با بیان اینکه تمام مناصب نظام به صورت مستقیم و غیرمستقیم با رای مردم انتخاب می‌شوند، ابراز کرد: حضور یکپارچه مردم در انتخابات می‌تواند تاثیرگذاری جدی در مسیر و آینده کشور داشته باشد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انتخابات می‌تواند یک حرکت عمومی را به سمت اهداف انقلاب سوق دهد، خاطرنشان کرد: حضور یکپارچه و باشکوه مردم در انتخابات موجب اقتدار نظام و یاس و عقب‌نشینی دشمنان خواهد شد.

وی با یادآوری این نکته که انتخابات 1400 به موضوع ریاست جمهوری، گره خورده و از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است، گفت: رئیس‌جمهوری، مهمترین عنصر اجرایی در کشور بوده و همانظور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اختیاراتی که رئیس‌جمهوری دارد در هیچ یک از نهادها و قوای دیگر وجود ندارد.

آیت‌اله دولابی با تاکید بر اهتمام جدی مردم برای حضور در انتخابات مهم ریاست جمهوری تصریح کرد: آینده کشور در گرو انتخابات و منتخبی است که توسط آن‌ها انتخاب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معیارهای فرد اصلح اظهار کرد: تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد، کسانی باید در راس امور کشور قرار گیرند که به توان داخل، باور دارند و قدرت ایمان و ابتکار جوانان کشور را مورد توجه جدی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: نگاه مسئولان کشور به جای نگاه به غرب باید به توانایی‌های داخلی باشد البته تعامل با جهان باید در یک چهارچوب منطقی و قابل قبول دنبال شود و جهان را هم منحصر به 4 کشور اروپایی نبینند.

آیت‌اله دولابی با بیان اینکه در حوزه کشورهای همسایه که یک بازار مناسب برای اقتصاد کشور هستند باید اهتمام جدی صورت گیرد، افزود: در عرصه تولید، کسانی که دغدغه تولید و پیشرفت و مانع‌زدایی در این عرصه را داشته باشند باید توسط مردم انتخاب شوند.

 

*‌ تلاش رئیس‌جمهوری باید در جهت حمایت از مستضعفان باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: رئیس‌جمهوری باید با مفاسد اقتصادی، قاچاق و واردات بی‌رویه کالا مبارزه کند و همچنین تلاش رئیس‌جمهوری باید در جهت حمایت از مستضعفان و طبقات محروم و کاستن از فاصله طبقاتی باشد.

وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگ نیز فرهنگ اسلامی و دینی باید مورد توجه جدی رئیس‌جمهوری باشد، تصریح کرد: تمام تلاش رئیس‌جمهوری باید در جهت ارتقای سطح فرهنگی آحاد جامعه به سمت قله‌های تمدن اسلامی و افق ظهور باشد.

آیت‌اله دولابی در خصوص برنامه‌ریزی دشمن برای انتخابات 1400 در فضای مجازیِ رها شده گفت: اقداماتی که برخی مسئولان انجام می‌دهند، نشان‌دهنده رویکرد و بینش آن‌ها است.

وی اظهار کرد: وقتی مسئولی در فضای داخل و با امکانات داخلی می‌تواند یک اتفاقی را رقم بزند اما ترجیح می‌دهد از بسترهای غیربومی استفاده کند، نشان‌دهنده این است که در نگرش او ترجیح به استفاده امکانات دیگر کشورها است بنابراین این کد، بهترین دلیل بر فقدان شایستگی اشخاص برای تصدی مناصب نظام است.

آیت‌اله دولابی بیان کرد: کسانی که با این اشخاص، همگروه و همفکر هستند نیز به طور طبیعی فاقد شایستگی لازم برای تصدی مناصب مهم کشور هستند.

 

*‌ مشارکت و انتخاب درست مردم موجب بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی می‌شود

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: مردم باید با مشارکت در انتخابات آتی، دولت تازه‌نفس، انقلابی، مردمی و جهادی که معتقد باشد بن‌بستی در حل مشکلات مردم وجود ندارد را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه قهر، کناره‌گیری و عدم مشارکت در انتخابات 1400 به بهتر شدن وضعیت کمک نمی‌کند، اظهار داشت: این درست است که وضعیت مردم از نظر اقتصادی و معیشتی خوب نیست و عواملی چون تحریم، انتشار بیماری کرونا و برخی سوءتدبیرها موجب کاهش امید مردم شده است.

حجت‌الاسلام شجاعی خاطرنشان کرد: مردم فهیم ایران اسلامی می‌دانند که اگر کناره‌گیری کنند، وضعیت بهتر نشده و بدتر می‌شود لذا اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی در گرو حضور گسترده مردم در انتخابات است.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امیدواریم با مشارکت و حضور مردم در انتخابات امسال و انتخاب اصلح، شاهد بهبود وضعیت کشور از نظر اقتصادی و معیشتی باشیم.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم باید در انتخاب خود حداکثر دقت را داشته باشند چرا که نظام اسلامی یک نظام مردم‌سالاری دینی را به مردم، هدیه کرده است، افزود: در طول این سالیان همواره انتخاب مردم به کرسی نشسته و در مصدر امور قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام شجاعی یادآور شد: باید مراقب انتخاب خود بود چرا که اگر خوب انتخاب کنیم، خوبی آن به خودمان برمی‌گردد و اگر بد انتخاب کنیم، دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شویم.

 

*‌ رئیس‌جمهوری انتخاب کنیم که حل مشکلات کشور را به اراده دشمنان ملت، گره نزند

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در طی سالیان گذشته، مشاهده کردیم تفکری که حل مشکلات کشور را به اراده دشمنان ملت ایران گره زد چه بر سر کشور آورد لذا باید کسانی را انتخاب کنیم که دلسوز مردم بوده و از دشمنان ملت ایران بیزار باشند.

وی با بیان اینکه باید رئیس‌جمهوری انتخاب کنیم که حل مشکلات را در استعدادهای مردم نه در استعدادهای دشمنان جست‌وجو کند، اظهار داشت: اگر این اتفاق رقم بخورد، مردم خواهند دید که مشکلات بزرگ و پیچیده به این بزرگی و پیچیدگی نیست بلکه مشکلات ناشی از تحریم و کرونا حاصل سوءتدبیرها است.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات موجود در کشور به اندازه‌ای پیچیده نیست که بتواند شرایط کشور، معیشت و اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام شجاعی تصریح کرد: اگر مردم در انتخاب خود دقت کرده و دولت تازه‌نفس، انقلابی، مردمی و جهادی را انتخاب کند که معتقد باشد بن‌بستی در حل مشکلات مردم وجود ندارد و با استفاده از استعدادهای مردم به حل مشکلات بپردازد، این مشکلات به لطف خداوند و حضور و مشارکت و انتخاب درست در آینده نه چندان دور، حل خواهند شد.

وی بیان داشت: امیدواریم مردم در صحنه، حاضر شده و انتخاب درستی انجام دهند تا خوبی این انتخاب درست و حضورشان به خودشان برگردد و زندگی، معیشت و اقتصاد مردم بهبود یابد.

 

*‌ مردمی بودن نظام از ابتکارات تاریخی حضرت امام خمینی(ره) بود

حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور، امام جمعه شهرستان خرمدره در گفت‌وگو با موج رسا؛ با بیان اینکه جمهوریت و مردمی بودن نظام از ابتکارات مهم و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بود، گفت: این نوع از نظام، زمانی شکل گرفت که سلسله‌های طاغوت حداقل ۲۵۰۰ سال در این کشور، حکومت کرده بودند و مردم از نگاه آن‌ها ارزشی نداشت.

وی اظهار داشت: جمهوریت و مردمی بودن، مولفه اساسی نظام جمهوری اسلامی بوده و تفاوت مهم مردمی بودن نظام اسلامی با سایر دموکراسی‌ها این است که مردمی بودن در نظام اسلامی، مردم‌سالاری دینی است.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه جمهوریت نظام، عامل اقتدار ایران اسلامی است، تصریح کرد: اقتدار، چیزی نیست که خوشایند رقبا و به‌ویژه دشمنان ایران اسلامی باشد.

وی افزود: اگرچه بعضی حکومت‌های غربی، داعیه مردم‌سالاری و دموکراسی دارند اما از دموکراسی در ایران خوشحال نیستند چرا که امام راحل با ابتکار عمل خود، مردم‌سالاری را بر اساس فرهنگ دینی جامعه و اعتقادات مردم، شکل داد.

 

*‌ معیار الهی در مردم‌سالاری دینی وجود دارد

امام جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه معیار الهی در مردم‌سالاری دینی و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، گفت: مردم در نظام اسلامی بدون اینکه دچار اختلاف نظر و سردرگمی شوند، رفتار حاکمان و مردم را ارزیابی می‌کنند برخلاف اندیشه‌های غربی که در ارزیابی‌ها دچار تشتت و تشنج هستند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور تصریح کرد: دلیل عدم سردرگمی در نظام جمهوری اسلامی این است که معیارهای دینی و الهی را همه پذیرفته‌اند و این عامل وحدت و حفظ نظام است.

وی خاطرنشان کرد: این هنر بزرگی بود که امام راحل توانست جمهوریت و در کنار آن اسلامیت را به عنوان الگوی حاکمیتی برای ایران طراحی کند و مردم نیز حرکت امام(ره) را تشخیص دادند و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در نظام مردم‌سالاری دینی، انتخاب‌کنندگان هم مانند انتخاب‌شوندگان مسئول هستند.

 

*‌ مردم در انتخابات پیش رو با دفاع از جمهوریت نظام، افراد دلبسته نظام را انتخاب می‌کنند

امام جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه بعد از گذشت بیش از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هم نظام و هم مردم، امتحان خود را خوب پس داده‌اند، گفت: تاکنون چندین انتخابات در کشورمان برگزار شده که مردم، حضور پرشور و باشکوهی داشته‌اند.

وی یادآور شد: کم و کاستی‌هایی هم که گاهی در برخی جاها بوده به علت عدم تعهد کافی بعضی از مسئولان به آرمان‌ها و معیارهای نظام‌ جمهوری اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز کرد: مردم می‌توانند با مشارکت حداکثری در این انتخابات، دوباره از جمهوریت و مردم‌سالاری دینی، دفاع کرده و افرادی را انتخاب کنند که دلبستگی و تعهد کافی به آرمان‌ها و معیارهای نظام‌ جمهوری اسلامی داشته باشند.

 

*‌ چشم طمع دشمنان از کشور با حضور حداکثری در انتخابات برداشته می‌شود

حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌اکبری، امام جمعه شهرستان ماهنشان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به اهمیت انتخابات و مشارکت حداکثری مردم در این صحنه گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی ابتدای سال (اول فروردین) فرمودند، اقتدار مردم در شرکت در انتخابات است.

وی با بیان اینکه مردم با حضور حداکثری در انتخابات، اقتدار خود را به تمام دنیا نشان می‌دهند، اظهار داشت: چشم طمع تمام دشمنان از کشور با حضور حداکثری مردم در انتخابات برداشته می‌شود و اقتدار مردم ایران به جهانیان، نمایان می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری با بیان اینکه حضور ملت در انتخابات طبق فرمایش رهبر انقلاب هم از لحاظ داخلی و هم خارجی سبب اقتدار کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه انتخابات از لحاظ داخلی، پشتوانه‌ای برای منتخبان شده و هم رئیس‌جمهوری و هم اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به پشتوانه رای مردم، دلگرم می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات از لحاظ خارجی افزود: با مشارکت حداکثری در انتخابات، اقتدار خود را به جهانیان نشان داده و به تمام دنیا اعلام می‌کنیم که با تمام توان و قوت، پشت مملکت و نظام خود ایستاده‌ایم.

امام جمعه شهرستان ماهنشان در خصوص معیارهای انتخاب اصلح با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه نیز در سخنرانی خود تمام موارد را بیان فرمودند، گفت: یکی از مهمترین معیارها انتخاب دولت جوان انقلابی است.

وی تصریح کرد: البته جوان به معنای سن جوانی نیست چرا که رهبر انقلاب در فرمایشات خود از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به عنوان جوان، تعبیر کردند پس جوان یعنی روحیه جهادی و انقلابی داشته باشد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری با بیان اینکه باتقوا و باایمان بودن نیز اولویت‌های دیگری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کردند، اظهار داشت: معیار دیگری که در کنار ایمان و تقوا، خیلی اهمیت دارد این است که فرد انتخاب‌شده بتواند جامعه را مدیریت کند یعنی فردی که سابقه مدیریتی داشته و بتواند جامعه را مدیریت کند.

امام جمعه شهرستان ماهنشان در خصوص مدیریت جهادی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به معیار مدیریت جهادی و انقلابی، دغدغه اصلی خود برای انتخاب رئیس‌جمهوری را بیان کردند.

وی ابراز کرد: عده‌ای فکر می‌کنند با سیستم اُتوکشیده، پشت میز نشستن و امضا کردن می‌شود جامعه را مدیریت کرد در حالی که اینطور نیست و باید دغدغه‌مند بوده، درد جامعه را بداند و برای درمان آن برنامه داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری تصریح کرد: درد همان مشکلات موجود در جامعه بوده و درمان نیز برنامه‌ای است که داوطلبان باید برای حل مشکلات جامعه داشته باشند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر