logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۰۵۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور:

اجرای طرح الگوی کشت در شرایط فعلی امکانپذیر نیست

اجرای-طرح-الگوی-کشت-در-شرایط-فعلی-امکانپذیر-نیست
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت در استان زنجان گفت: اجرای طرح الگوی کشت در شرایط فعلی امکانپذیر نیست.

علی خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه منشاء اجرای الگوی کشت قبل از همه چیز تامین بازار خرید محصولات کشاورزی است اظهار کرد: در حال حاضر دولت و وزارت جهادکشاورزی نمی‌تواند الگوی کشت را در محصولات کشاورزی اجرا کند.

وی تصریح کرد: عامل عدم توانایی دولت در اجرای طرح الگوی کشت این است که دولت نمی‌تواند قیمت‌ها محصولات کشاورزی را طوری تنظیم کند که کشاورزان متضرر نباشند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه الگوی کشت زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌ محصولات کشاورزی یکسان بوده و در نوسان نباشد افزود: اکنون هر محصولی به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد کشاورزان به سراغ آن محصول می‌روند که این کار باعث می‌شود الگوی کشت خود به خود از رده خارج شود.

وی با تاکید براینکه تداوم این روند باعث می‌شود الگوی کشت معنایی نداشته باشد و به هیچ عنوان نمی‌توان کشاورز را قانع کرد که چه محصولی بکارد ادامه داد: زمانی الگوی کشت قابل اجرا است که قیمت محصولات با هزینه‌های کشت متعادل باشد.

خانمحمدی با تاکید براینکه تعادل سازی قیمت‌ها با وضعیت فعلی اتفاق نمی‌افتد بیان کرد: شرایطی که امروز وجود دارد به هیچ عنوان اجرای طرح الگوی کشت اتفاق نمی‌افتد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی الگوی کشت اتفاق می‌افتد که کشاورز در تامین منابع مالی و سود حاصل از کشت برای کشاورزان مناسب باشد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در ادامه با اشاره به برداشته شدن کشت برنج در سراسر کشور ابراز کرد: برداشتن محدودیت کشت برنج به نظر بنده تصمیم درستی نیست چرا که در حال حاضر هم در برخی از مناطق و استان‌ها با مشکل منابع آبی مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: آزاد سازی کشت برنج تصمیم درستی نبود چرا که برخی از استان‌ها منابع آبی برای کشت برنج نداریم./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر