logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۰۴۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با موج رسا پاسخ داد؛

چرا بازار سرمایه 1400 را با ریزش آغاز کرد؟/ اعتماد باید به بازار سرمایه برگردانده شود

چرا-بازار-سرمایه-1400-را-با-ریزش-آغاز-کرد؟-اعتماد-باید-به-بازار-سرمایه-برگردانده-شود
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هنوز اعتماد کافی در بازار سرمایه به دست نیامده و همین امر سبب ریزش بازار به‌ویزه در روزهای ابتدایی سال شده است.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص دلایل ریزش بازار سرمایه در سال جدید اظهار داشت: متاسفانه هنوز اعتماد کافی در بازار سرمایه به دست نیامده و تلاش چندانی نیز از سوی دولت دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه میزان فروش اوراق در سال گذشته بالا بود که معاملات آن به امسال نیز کشیده شده است، خاطرنشان کرد: کسری بودجه نیز باعث شد که میزان فروش اوراق بالا برود.

محمودل‌اصل افزود: سهامداران خُردی که در سال گذشته به بازار سرمایه مراجعه کرده بودند از ابتدا سهامداران میان‌مدت و بلندمدت نبودند و دولت باید این را لحاظ می‌کرد که این سهامداران، کوتاه‌مدتی هستند.

وی ادامه داد: بنابراین دولت اگر هم سهمی عرضه می‌کرد باید می‌دانست که در جهت کنترل بازار است و منابع آن را از بازار، خارج نمی‌کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: تمام این عوامل، دست‌به‌دست هم داد و از طرف دیگر نیز عدم تحقق سایر وعده‌ها سبب ریزش بازار سرمایه شد.

وی با بیان اینکه مقرر بود یک درصد از منابع صندوق تویعه ملی به بازار سرمایه تخصیص یابد، گفت: متاسفانه مقدار بسیار ناچیزی از این منابع، محقق شد.

محمودی‌اصل با بیان اینکه افزایش نرخ خوراک صنایع در بودجه سال جاری لحاظ شده است، اظهار داشت: از سوی دیگر بحث‌های سیاسی مانند لغو تحریم‌ها نیز مطرح بود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: با لغو تحریم‌ها، واردات حتی در کالاهای دارای مشابه داخلی نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند و تولید دچار مشکل می‌شود.

محمودی‌اصل افزود: ضمن اینکه با کاهش قیمت ارز، قاچاق نیز قابل توجیه شده و شکل موجه‌تری گرفته و افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این تجربه گذشته است که باعث شده بازار سرمایه از این وضعیت، ترس به خود بگیرد البته عملکرد شرکت‌ها و گزارش‌ها تاکنون بسیار خوب بوده اما کماکان عدم اطمینان در بازار وجود دارد و با توجه به همین موضوع و همچنین نشست ژنو، بازار دچار اضطراب شده است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر