logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱
[ شناسه خبر : ۲۰۴۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با افزایش تعداد بیماران؛

زنجان وارد وضعیت قرمز کرونایی شد/ پیک چهارم خطرناکتر از پیک‌های گذشته

زنجان-وارد-وضعیت-قرمز-کرونایی-شد-پیک-چهارم-خطرناکتر-از-پیک‌های-گذشته
با افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های استان زنجان، شهر زنجان نیز به وضعیت قرمز کرونایی بازگشت.

به گزارش موج رسا; اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که به دلیل حضور گسترده مردم در خیابان‌ها و بازار برای خرید نوروز موجب شد تا مسئولان در خصوص خیز دوباره بیماری کرونا هشدار دهند اما عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و کاهش استفاده از ماسک از سوی مردم موجب شد تا کشور زودتر از موج‌های گذشته به وضعیت قرمز برگردد و در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور وضعیت آماده باش اعلام شده است.

موج جدید کرونا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفتار ویژه‌ای داشته و سرماخوردگی یکی از مهمترین علائم آن محسوب می‌شود که این موضوع موجب می‌شود تا افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

*سفرهای نوروز عامل افزایش بیماران کرونایی

افزایش به یکباره تعداد بیماران سرپایی و بدحال و به تبع آن افزایش میزان فوتی‌ها در استان زنجان نیز مشهود بوده و در حال حاضر میزان افراد مثبت به بالاترین حد در روز رسیده است که شامل کودکان، نوجوانان و جوانان نیز می‌شود.

از سه هفته گذشته میزان مراجعات به مراکز درمانی افزایش چشمگیری داشته و ثبت نخستین مورد کرونای انگلیسی در اواخر سال گذشته استان زنجان را نیز در معرض ابتلای افراد به این نوع ویروس قرار داده است.

اگر چه بخشی از جامعه و کادر درمان در برابر ویروس کرونا واکسن دریافت کرده‌اند اما به گفته کارشناسان این افراد نیز در برابر این بیماری ایمن نیستند و ممکن است پس از 3 تا 8 ماه دوباره به کرونا مبتلا شوند اما شیب صعودی ورودی‌های بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمال کاری کرده و با سفرهای غیرضروری در ایام نوروز خود و خانواده را درگیر کرده‌اند.

در حال حاضر نقاهتگاه‌های استان آماده خدمات رسانی به بیماران کرونایی است اما مردم ترجیح می‌دهند زمان بیماری را در منزل خود بگذرانند که این امر موجب شد تا استاندار زنجان در نخستین جلسه شورای اداری استان برای درگیری سایر افراد خانواده به دلیل فرد بیمار در منزل هشدارهای لازم را بدهد و از بیماران دعوت کند در دوران بیماری به نقاهتگاه‌ها مراجعه کنند.

موج سوم کرونا در کشور حدود 4 ماه به طول کشید و انتظار می‌رود موج جدید نیز چنین وضعیتی را سپری کند که تنها دستورالعمل موجود برای مقابله با بیماری کرونا، رعایت اصول بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

در ایام نوروز استفاده مردم از ماسک به شدت کاهش یافت و این امر موجب افزایش تعداد بیماران در کشور و به تبع آن در استان زنجان شد.

ویروس کرونا همچنان ناشناخته است و تجارب به دست آمده منجر به ساخت واکسن‌های متفاوتی شده است که برای عبور از مرحله جدید اوج کرونا باز هم باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار داشت تا جامعه دچار آسیب کمتری شود.

 

*پیشگیری بهتر از درمان است

به نظر می‌رسد شعار پیشگیری بهتر از درمان است برای کنترل بیماری کرونا باید مورد توجه بوده و برای نرسیدن به وضعیت‌های بدتر از این روش علمی مهم استفاده کرد.

موج چهارم کرونا ناشی از سفرها، خریدها، برگزاری دور همی‌ها و رفت‌و‌آمدها است که عادی انگاری مردم از وضعیت موجود کرونا موجب گرفتاری بیشتری شده و باید منتظر ماند تا وضعیت به حالت عادی برگردد در این موج در حال حاضر شهرهای زنجان، خرم‌دره و ابهر وارد وضعیت قرمز شده‌اند و احتمال دارد در چند روز آینده شهرهای بیشتری در استان وارد موج چهارم کرونا شوند.

در روز گذشته 400 بیمار کرونایی در استان زنجان بستری شده‌اند که افزایش یکباره میزان بستری‌ها زنجان را در وضعیت قرمز کرونایی قرار داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان معتقد است، عدم رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی موجب افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان زنجان شده است و در موج جدید ویروس رفتار متفاوتی را دارد.

پرویز قزلباش ادامه داد: ورود به موج جدید کرونا موجب شده تا استان در آماده باش قرار گیرد چرا که در مرور سه موج قبلی بیماری کرونا در زنجان میزان بستری‌ها از 120 تا 130 نفر به  700 نفر در روز رسیده است.

وی افزود: تعداد روزانه بستری‌های استان زنجان از 25 نفر در اسفند ماه به 70 نفر در اواسط فروردین ماه رسیده و بیماران سرپایی نیز با رشد 600 نفری از 800 نفر به 2 هزار و 200 نفر در روز افزایش یافته است.

این مسئنول بیان داشت: در حال حاضر شهرهای زنجان، ابهر و خرم‌دره در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و مابقی شهرهای استان زنجان زرد هستند.

در استان زنجان 2 هزار تخت موجود بود که تعداد 220 تخت نیز به این مجموعه اضافه شده است و با ادامه این روند تختی برای بیماران وجود نخواهد داشت.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر