logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۰۴۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
موج رسا از جلسه مطالبه‌گری و بررسی کمبود کالاهای اساسی گزارش می‌دهد؛

پاسخ مدیران زنجانی به دلایل کمبود کالاهای اساسی و تشکیل صف‌ها/ خروج مرغ از استان به دلیل اختلاف قیمت آن با سایر استان‌ها بود!

پاسخ-مدیران-زنجانی-به-دلایل-کمبود-کالاهای-اساسی-و-تشکیل-صف‌ها-خروج-مرغ-از-استان-به-دلیل-اختلاف-قیمت-آن-با-سایر-استان‌ها-بود!
تامین برخی کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن در آستانه عید نوروز و همچنین ماه مبارک رمضان به مشکل بزرگی برای شهروندان تبدیل شده و این در حالی است که مسئولان مربوطه از وجود کالا به اندازه کافی در بازار خبر می‌دهند.

به گزارش موج رسا; تامین اقلام اساسی و مایحتاج عمومی مردم، یکی از مهمترین نیازهای جامعه است که باید به اندازه کافی و قیمت مناسب در دسترس عموم مردم قرار گیرد اما طی سال‌های اخیر، تامین این اقلام با مشکلاتی مواجه شده که سبب کمبود اقلام در بازار و در کنار آن فشار و بار روانی به مردم بر اثر ازدحام و صف‌های طویل شده و این موضوع در زمان‌های مختلف به بهانه‌های مختلف از جمله مرغ و روغن و حتی در بازه‌هایی در مورد شکر و اقلام دیگر هم بوده اما مهمترین آن‌ها مرغ و روغن است و این صفوف در حالی شکل می‌گیرد که یکی از مهمترین توصیه‌های کارشناسان بهداشت و درمان در طول بیش از یک سال گذشته، رعایت فاصله اجتماعی و عدم تجمعات در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است ضمن اینکه تشکیل چنین صف‌هایی در شان و شخصیت ملت شریف ایران نیست.

در این راستا جلسه پیگیری مطالبات مردمی و بررسی کمبود کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن، شامگاه یکشنبه (15 فروردین‌ماه) و در آستانه ماه مبارک رمضان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و با حضور روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان زنجان برگزار شد.

 

*‌ جامعه به بلوغ کافی در مطالبه‌گری نرسیده است

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه 2 موضوع مهم وجود دارد که الان مجال صحبت درباره آن‌ها نیست، گفت: موضوع اول این است که متاسفانه جامعه هنوز به بلوغ کافی در مطالبه‌گری نرسیده و این مورد جا نیفتاده و باید توجه داشت که این شرایط و تجمع مردم برای خرید مرغ، زودگذر و موقتی بوده و به اصطلاح، این هم خواهد گذشت.

وی افزود: موضوع بعدی این است که باید مشکلات مربوط به زیرساخت‌های بخش کشاورزی را بررسی کنیم که از این موضوع هم بگذریم.

تاراسی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد نهاده‌های دامی در جیره غذایی مرغ یعنی کنجاله ذرت و سویا وارداتی است، اظهار داشت: تا آذرماه سال 99 ثبت سفارش و خرید نهاده‌ها بر عهده وزارت صمت بود و هر چند سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت در استان زنجان، بسیار باهم هماهنگ بوده و ارتباطات گسترده و موثری با یکدیگر دارند اما تا آذرماه سال 99 این هماهنگی در تامین نهاده و تولید مرغ در سطح کشور وجود نداشت و حداکثر 40 درصد نهاده‌ها را می‌توانستیم تامین کنیم و به همان اندازه نیز مرغ از مرغداران تحویل می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه این مشکل، ریشه‌یابی شد و تمام موارد مربوط به مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس، ثبت سفارش، خرید و تخصیص نهاده دامی در جهادکشاورزی متمرکز شد و از آذرماه سال 99 به بعد، تامین و تخصیص نهاده به مرغداران از طریق سامانه بازارگاه انجام شد و این مورد سبب شد تا 95 درصد مسکلات حل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تا آذرماه سال گذشته وضعیت جوجه‌ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل معضل نهاده‌ها 20 درصد کاهش داشت، گفت: این میزان را از آذرماه به بعد به منفی 10 درصد رساندیم و در اسفندماه سال گذشته نسبت به اسفندماه سال 98 میزان جوجه‌ریزی 12 درصد افزایش داشت و مصرف مرغ در ماه مبارک رمضان نیز در نظر گرفته شده و تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین مرغ و کشتار آن بر عهده سازمان جهاد کشاورزی بوده و پس از کشتارگاه با مسئولیت سازمان صمت در بازار توزیع می‌شود، تاکید کرد: البته در استان زنجان این تفکیک و مرزبندی وزارتخانه‌ها وجود ندارد و در هر کجایی که لازم باشد مسئولان  سازمان با تعامل و همکاری مناسبی که دارند، ورود پیدا می‌کنند.

 

*‌ قیمت مرغ را 8 ماه به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار نگه داشتیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میزان تولید مرغ بیش از نیاز مصرف روزانه است، گفت: بیش از 8 ماه در استان زنجان، نرخ مرغ را با چنگ و دندان و تلاش شبانه‌روزی استانداری، فرمانداران، صمت، جهاد کشاورزی و نیروهای امنیتی به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار (هر کیلوگرم 20400 تومان) نگه داشتیم.

وی اظهار داشت: یکی از اعتراضات مردم این بود که قیمت مرغ هم اگر افزایش پیدا کند مشکلی نیست فقط طوری باشد که در دسترس باشد و این در حالی بود که فقط استان‌های زنجان و قم، قیمت مرغ را ثابت نگه داشته بودند.

تاراسی خاطرنشان کرد: استان‌های همجوار زنجان، قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را رعایت نکردند و این اختلاف حتی گاهی به 10 هزار تومان در هر کیلوگرم هم می‌رسید که وسوسه‌انگیز است و همین دلیل، سبب خروج مرغ از استان زنجان می‌شد زیرا بعضی استان‌ها توانایی کنترل قیمت را نداشتند و بعضی‌ها هم اعتقادی به رعایت قیمت مرغ نداشتند.

وی با بیان اینکه تعداد روزهایی که در استان زنجان، صف مرغ تشکیل شد خیلی کمتر از بسیاری از استان‌هایی بود که قیمت مرغ را افزایش هم داده بودند و نرخ مصوب را رعایت نمی‌کردند.

 

*‌ اگر نتوانیم از تولیدکننده حمایت کنیم، آینده استان دچار صدمات جبران‌ناپذیری می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه 246 واحد مرغداری گوشتی در استان داریم، گفت: اگر نتوانیم از تولیدکننده حمایت کنیم، آینده استان دچار صدمات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون معضلی به نام خروج مرغ از استان نداریم، اظهار داشت: الان قیمت مرغ زنده در تمام استان‌های کشور 16 هزار و 100 تومان است.

تاراسی، مصرف مرغ استان را بین 45 تا 50 تُن بیان کرد و افزود: در سال‌های قبل با فعالیت صنعت و رستوران‌ها بین 65 تا 70 تن بود در حالی که امروز متوسط تولید روزانه مرغ در استان زنجان 110 تن بوده و یک هفته مانده به ماه مبارک رمضان به 130 تُن هم خواهد رسید و تولید مرغ بیش از نیاز مصرف استان است اما پاشنه آشیل موضوع این است که استان‌های دیگر نیز بتوانند قیمت مرغ را کنترل کنند تا مشکلی پیش نیاید اما اگر نتوانند کنترل کنند، باز هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: ما برای تامین مرغ مصرفی استان بیش از نیاز، تولید کرده‌ایم، می‌کنیم و خواهیم کرد و برای تنظیم قیمت مرغ نیز هماهنگ هستیم اما استان‌های همجوار هم باید بتوانند رعایت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برای عدم ایجاد مشکل در تامین مرغ 2 راه داریم، گفت: یا باید تمام مسیرهای استان را با استفاده از قوه قهریه، ببندیم و اجازه ندهیم که مرغ از استان خارج شود که غیرممکن است و یا اینکه با قیمت‌ها بازی کنیم به‌گونه‌ای که خروج مرغ از استان، صَرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه مرغ‌ها پس از کشتار و قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده از استان خارج می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید، اظهار داشت: به هر حال، خروج مرغ از استان به دلیل اختلاف قیمت آن با سایر استان‌ها بود اما اکنون چند روزی است که قیمت افزایش یافته و مرغ در بازار موجود بوده و مشکلی نیست ضمن اینکه مشکلات مرغداری‌ها نیز احصا شده و بعضی از آن‌ها حل شده و مابقی نیز حل می‌شود.

 

*‌ همه مسئول هستند و نباید بخشی‌نگری کرد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از برگزاری چنین برنامه‌ها و جلساتی حمایت کنیم و این برنامه‌ها به سمتی بروند که مطالبه‌گری، منتج به یک اقدام تاثیرگذار شود، گفت: هماهنگی بسیار زیادی در سطح استان بین 2 سازمان صمت و جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی اظهار داشت: همه ما مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم اما اگر بخواهیم بخشی‌نگری کنیم، کارها بر زمین می‌مانند لذا همه باید خود را در انجام کارها سهیم بدانیم.

فغفوری با بیان اینکه اولویت وزارت صمت، تامین به‌موقع و کافی کالاها است، خاطرنشان کرد: ما مجری مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور هستیم و در صورت وجود اختلاف حتی 100 تومان، بخش‌های نظارتی از ما توضیح می‌خواهند.

 

*‌ امکان خروج مرغ گرم از استان با شیوه‌های توزیع فعلی وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه برخی‌ها معتقدند مرغ گرم در هنگام توزیع از استان خارج می‌شود، گفت: با شیوه‌هایی که برای توزیع مرغ در بازار تدوین شده، امکان خروج مرغ گرم از استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در روز 12 فروردین‌ماه سال جاری 240 تن مرغ در بازار توزیع شده که در عرض 4 ساعت به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: مرغ پس از کشتار در کشتارگاه، پلمب شده و در هر خودروی حامل مرغ نیز یک نیروی بسیجی مستقر شده و به بازار می‌آید پس امکان خروج مرغ در این فرآیند وجود ندارد.

فغفوری با بیان اینکه نیاز، نیاز کاذب بوده و مشتریان نیز غیرواقعی هستند، تصریح کرد: مرغ توسط افرادی که در صف‌ها ایستاده و مازاد بر نیاز خریداری می‌کنند از استان خارج می‌شد چرا که مرغ‌ها در کشتارگاه به صورت پلمب شده و با مجوز دامپزشکی و با حضور نیروهای بسیجی در بازار توزیع می‌شود ضمن اینکه ماموران نیروی انتظامی نیز با رصدی که از رستوران‌ها داشتند، نحوه تامین مرغ ان‌ها را جویا شدند اما مرغ توسط افرادی که بیش از نیاز، خریداری می‌کردند خارج می‌شد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه هم اجازه نداشتیم و هم در شان مردم نبود که مرغ را با کد ملی در اختیار شهروندان قرار دهیم، افزود: فروش‌های آنلاین باید توسعه یابد که کمک زیادی به این بحث می‌کند ضمن اینکه توزیع در تک‌تک مغازه‌ها هزینه را بالا می‌برد و این نه برای مرغ بلکه برای سایر اقلام هم صدق می‌کند.

وی یادآور شد: طبق بررسی از مغازه‌های مرغ‌فروشی مشخص شد که افرادی که در طول یک تا یک و نیم ماه، یک عدد مرغ مصرف داشتند طی روزهای پایانی سال گذشته روزانه 6 عدد مرغ می‌خریدند.

 

*‌ وضعیت استان زنجان در تامین کالاهای اساسی بهتر از سایر استان‌ها است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص تدابیر لازم برای تامین اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان گفت: وضعیت استان زنجان در تامین کالاهای اساسی خیلی بهتر از سایر استان‌ها است هرچند با آرمان‌ها و شان مردم فاصله داریم.

وی اظهار داشت: قند به میزان بیش از 4 برابر نیاز استان تولید می‌شود و در شکر نیز خوشبختانه وضعیت استان خوب است و با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

فغفوری خاطرنشان کرد: شکرهای فله‌ای نیز جمع‌آوری شده و تمام راه‌ها برای استفاده صنف و صنعت از شکر خانوار، بسته شده است و تلاش می‌کنیم شکرهای بسته‌بندی شده را جهت نظارت بهتر از طریق فروشگاه‌های بزرگ عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث روغن نیز کمبود احساس شد اما نبود روغن در استان زنجان احساس نشد، گفت: شرکت روغن نباتی جهان روزانه بین 25 تا 30 تُن روغن تولید می‌کند که از امروز ضبح مجدداً تولید خود را آغاز کرده و روغن مایع خوراکی تولید می‌کنند و روغن این شکرت نیز به خارج از استان نمی‌رود.

فغفوری افزود: هم‌اکنون شرکت روغن جهان حدود 200 تن روغن بسته‌بندی در انبار دارد که کمک بزرگی به استان استو محصولات این شرکت را صرفا در اختیار اتحادیه خواروبارفروشان قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: با این وضع در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان، روزهای کم‌التهابی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

رئیس سازمان صمت استان زنجان در خصوص عرضه اقلام متفرقه در کنار روغن گفت: شرکت روغن نباتی جهان فقط روغن تولید می‌کند پس دلیلی ندارد کالای دیگری در کنار ان عرضه شود و شرکت‌های توزیع، حق چنین کاری را ندارند و این کارها را بازاریابان انجام می‌دهند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر