logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۰۴۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

سازمان ملل از لغو تحریم‌های دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد

سازمان-ملل-از-لغو-تحریم‌های-دیوان-کیفری-بین‌المللی-استقبال-کرد
دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه شنبه از تصمیم دولت ایالات متحده برای لغو تحریم‌ها علیه مقامات دیوان کیفری بین المللی استقبال کرد.

به گزارش موج رسا; به نقل از تارنمای رسمی سازمان ملل متحد، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل این نهاد بین‌المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» از لغو دستورالعمل مسدود کردن اموال برخی از مقامات مرتبط با دیوان کیفری بین‌المللی صادره از سوی ایالات متحده در ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) ۲۰۲۰ استقبال می‌کند.

به گفته دوجاریک، دیوان کیفری بین‌المللی نقش مهمی در پیشبرد پاسخگویی در مورد جرایم بین‌المللی ایفا می‌کند.

گوترش همچنین بر ادامه همکاری سازمان ملل بر پایه توافق نامه روابط بین سازمان ملل و دیوان کیفری بین‌المللی تأکید کرد.

گفتنی است، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از لغو تحریم‌های وضع شده در دوران ترامپ علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرده و این اقدام واشنگتن را قدمی مهم در راستای بازگشت به سمت مقررات مبتنی بر حقوق بین‌الملل توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، بورل در بیانیه خود اعلام کرد: «این قدم مهم نشانگر تعهد ایالات متحده به نظام مبتنی بر مقررات بین‌المللی است».

وی همچنین بر نقش مهم دیوان کیفری بین‌المللی در احقاق حقوق قربانیان برخی از فجایع بزرگ جهان تاکید کرده و با اشاره به اصل بی طرفی و استقلال قضائی این نهاد بین‌المللی، این ویژگی‌ها را به عنوان مبنای تأثیرگذاری و عملکرد دقیق این نهاد بر شمرد.

لازم به ذکر است دولت آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و همچنین محدودیت‌های مربوط به صدور روادید این کشور برای مقام‌های دادگاه کیفری بین‌المللی به ویژه «فاتو بنسودا» دادستان این دادگاه و «فاکیسو موکوچوکو» دستیار ارشد وی خبر داد.

این دو مقام ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی پیش‌تر در ماه سپتامبر سال گذشته به دلیل تأیید جنایات رخ داده نظامیان آمریکا در افغانستان، هدف تحریم‌های دولت ترامپ قرار گرفتند./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر