logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۰۴۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور:

دولت مخالف اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم است

دولت-مخالف-اصلاح-قیمت-خرید-تضمینی-گندم-است
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه قیمت تعیین شده 4 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم برای کشاورزان به صرفه نیست گفت: دولت با اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم مخالفت می‌کند.

علی خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت گندم بر اساس هزینه‌های تولید اظهار کرد: به دلیل افزایش هزینه‌ها تولید باید نسبت به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم اقدام شود.

وی تصریح کرد: شورای قیمت گذاری برای تعیین قیمت گندم امسال به نتیجه 6 هزار تومان رسید اما دولت این قیمت را تا به امروز نپذیرفته است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با اشاره به اینکه قیمت 4 هزار تومان تعیین شده با توجه به شرایط فعلی برای کشاورزان به صرفه نیست ابراز کرد: این نوع قیمت گذاری باعث می‌شود گندم از دسترس دولت خارج شده و دلال بازی در بازار گندم بوجود آید چون قیمت خرید گندم با قیمت جهانی فاصله زیادی دارد.

وی با تاکید براینکه با این تصمیمات پایداری تولید گندم در آینده دچار مشکل می‌شود ادامه داد: قیمت گندم در کشورهای همجوار بالاتر از کشور ما است که این موضوع منجر به افزایش قاچاق گندم از کشور می‌شود.

خانمحمدی با تاکید براینکه در صورت عدم اصلاح قیمت این اتفاقات برای گندم امسال می‌افتد افزود: براساس محاسباتی که در استانهای مختلف انجام شده قیمت برای خرید گندم 5 هزار 200 تا 6 هزار تومان پیشنهاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت قیمت خرید تضمینی 6 هزار تومان را بپذیرد سود 13 درصدی عاید کشاورزان می‌شود که تقریبا پذیرفتن این قیمت از سوی دولت امکان پذیر نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دولت اصلاح قیمت گندم را به هیچ عنوان قبول نمی‌کند بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی افزایش قیمت خرید گندم را پذیرفته و وزیر جهادکشاورزی خود از پیشنهاد دهندگان افزایش قیمت خرید تضمینی است.

وی با بیان اینکه دولت اعلام می‌کند که منابع کافی برای خرید گندم ندارد گفت: الان باید مجلس و دولت برای این کار راه حل منطقی اتحاذ کنند.

خانمحمدی با بیان اینکه ارز 4200 تومان برای واردات گندم در نظر گرفته شده که امکان بوجود آمدن دوباره رانت در بازار گندم وجود دارد ابراز کرد: همچنین قیمت جو نیز در بازار افزایش یافته و احتمال جایگزین کردن گندم به جای جو برای خوراک دام‌ها توسط کشاورزان وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: قیمت نهاده‌ها مانند بذر٬ کود و سم افزایش یافته همچنین هزینه‌های مکانیزاسیون و کاشت و برداشت به شدت بالا رفته که این عوامل بر هزینه‌های تولید تاثیر گذاشته و به همین خاطر قیمت 4 هزار تومان تعیین شده برای خرید گندم برای کشاورزان به صرفه نیست./ع

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر