logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۰۴۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

مردم سالاری موجود در کشور برآمده از"آری" مردم به جمهوریت نظام در 12 فروردین است

مردم-سالاری-موجود-در-کشور-برآمده-از"آری"-مردم-به-جمهوریت-نظام-در-12-فروردین-است
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مردم سالاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی، برآمده از"آری" بزرگ مردم ایران به جمهوریت اسلامی این نظام متعالی در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ است.

 سید فرشید جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگارموج رسا; اظهار داشت: مفاهیم در زمینه‌ها و متن‌های مختلف معانی متفاوتی پیدا می‌کنند که مفهوم مردم سالاری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه مردم سالاری در یک نظام دین مدار معنا و تفسیر متفاوتی با مردم سالاری در یک نظام سکولار دارد، افزود: اگر بپذیریم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متعاقب انقلاب با شکوه اسلامی یک نظام دین مدار است، بنابراین معنا و تفسیر مردم سالاری در متن این نظام نباید همسو با معنا و تفسیر مردم سالاری در نظام‌های سیاسی سکولار باشد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: این خطای فکری، متاسفانه در تاریخ اندیشه انقلاب اسلامی از سوی روشنفکران دینی و غیر دینی صورت گرفته است و مردم سالاری را بی‌توجه به متن و زمینه دین مدارانه ی نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار داده‌اند که گویی یک معنا و تفسیر وجود دارد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: معنا و تفسیر سکولار از مردم سالاری موجب می‌شد تا از این چشم‌انداز نقدهایی بر عملکرد جمهوری اسلامی ایران وارد شود اما حقیقت مطلب این است که عملکرد مردم سالارانه جمهوری اسلامی ایران را باید با عنایت به زمینه دین مدارانه آن باید تفسیر کرد.

جعفری یادآور شد: اگر از این منظر به موضوع مردم سالاری نگاه شود، نتایج و دستاوردهای شگرفی را در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌توان شناسایی کرد.

وی گفت: در سطح کلان مردم ایران با انقلاب دینی _ اسلامی خود در سال ۱۳۵۷ نقش  نخست را در بر پایی این نظام ایفا کردند بنابراین مبنای تأسیس نظام مردم است. کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از این رو نقش مردم از آغاز انقلاب تا کنون در تمام سلول‌های نظام جاری بوده است و ایفای نقش مردم در متن جمهوری اسلامی ایران نه در مواجه با دولتمردان بلکه در مواجه با کلیت دینی نظام بوده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: به همین دلیل است که مردم همواره ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های برخی دولت‌ها را در امر اجرا تاب آورده و تحمل کرده‌اند و اگر این مواجه با دولتمردان بود تا کنون بقای این نظام در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گرفت.

جعفری ادامه داد: در مرکز کلیت نظام ما نقش شگرف ولی‌فقیه را می‌بینیم که بخشی از قانون اساسی را به خود اختصاص داده و وجه ممیزه این نظام با نظام‌های سکولار است.

وی افزود: وقتی مردم کلیت نظام را پذیرفتند،بنابراین آستانه صبر و تحمل آنان نیز در مواجه با بحران‌ها ارتقا یافته و این مسئله موجب تداوم بقای نظام اسلامی می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اگر مردم سالاری را بر مبنای مردم سالاری سکولار تفسیر کنیم و این نظام هم از همان ابتدای تاسیس، سکولار بود که عده‌ای قصد و نیت سکولاریزه کردن آن را داشتند،با وجود این تعداد از بحران‌ها باید فرو می‌پاشید.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مردم سالاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نه در ارتباط با دولتمردان،بلکه  در جهت الهی بودن آن معنا پیدا می‌کند و این همان معنای برآمده از« آری » بزرگ مردم ایران به جمهوریت اسلامی این نظام متعالی در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر