logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۰۳۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

آلودگی جنگل‌های منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد به آفت اورس واش+ فیلم و عکس

آلودگی-جنگل‌های-منطقه-حفاظت-شده-سرخ‌آباد-به-آفت-اورس-واش+-فیلم-و-عکس
جنگل‌های منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد به آفت اورس واش آلوده شدند اگر تدبیری در این منطقه اندیشیده نشود در آینده نه چندان دور شاهد خشک شدن انبوهی از درختان جنگلی در این مناطق خواهیم بود.

به گزارش موج رسا; آفت اورس واش در برخی مناطق طارم طوری گسترش یافته که نفس درختان را بریده است. این آفت در برخی مناطق باعث خشک شدن خیلی از درختان در منطقه حفاظت شده سرخ آباد نیز شده است.

مبارزه با این آفت در شهرستان طارم از ۱۸ سال گذشته آغاز شده اما با این حال همچنان این آفت در طارم وجود دارد و رفته‌رفته باعث خشک شدن درختان جنگلی این منطقه می‌شود.

زمانی که بذر گیاه انگلی اورس واش بر روی درخت میزبان (اورس) قرار می‌گیرد، تولید ریشک کرده و در بافت میزبان نفوذی می‌کند و سپس آغاز به استحصال میزبان کرده و از آب و مواد غذایی میزبان که برای خود تولید کرده است استفاده و رشد می‌کند.

اورس واش

آفت اورس واش با جذب آب و مواد غذایی میزبان توسط گیاه انگل آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرار  دارد به علت نرسیدن آب و مواد ضعیف شده و در نهایت خشک می‌شود.

مهمترین اثر آفت اورس واش بر روی میزبان ایجاد استرس کم آبی است و در سال‌های که بارش باران کم و خشکسالی است خسارت گیاه انگلی اورس‌واش بیشتر می‌شود‌.

زمانی که بیش از نیمی از شاخه‌های میزبان آلوده می‌شود در نهایت تا هفت سال بعد میزبان خشک شده و از بین می‌رود. بذر انگل بعد از قرار گرفتن بر روی شاخه میزبان سه سال طول می‌کشد تا به مرحله جوانه زنی برسد و در سال ششم رسیده و تولید بذر می‌کند.

آماده سازی جنگل برای آتش سوزی به دلیل خشک شدن شاخه درختان و مستعد کردن درخت میزبان برای حمله سایر آفات و بیماری‌های درجه دوم از جمله خسارات غیرمستقیم انگل اورس واش است.

حال سوال اینجاست که آیا مبارزه با این آفت چقدر جدی بوده و آیا هر ساله با این آفت مبارزه می‌شود؟! 

اورس واش

مشکل کمبود اعتبار برای مبارزه با آفت اورس‌واش نداریم

ضیاالدین حسنلو رئیس منابع طبیعی شهرستان طارم با بیان اینکه مبارزه با این آفت در طارم از سال ۸۲ آغاز شده است اظهار کرد: این آفت در جنگل‌های جنگل اورس جیش آباد در قسمت شمال شرقی شهرستان طارم که در فاصله چهل کیلومتری آببر بوده، وجود دارد.

وی با بیان اينکه این آفت همچنین در مناطق باکلور، بندرگاه، باکلور جمال‌آباد و در سایر مناطق جنگلی این شهرستان وجود دارد خاطر نشان کرد: مبارزه مکانیکی با این آفت در این مناطق هر ساله انجام می‌شود.

حسنلو با اشاره به اینکه مبارزه با این آفت توسط پیمانکاران انجام می‌شود ادامه داد: اقداماتی که تا امروز در مبارزه با این آفت انجام شده نتیجه بخش بوده و در برخی مناطق ریشه آفت قطع شده است.

وی در مورد تخصیص اعتبارت برای مبارزه با این آفت در طارم گفت: از لحاظ اعتبارات کمبودی نداریم و هر زمان اعتبار لازم بوده نسبت به تخصیص آن اقدام شده است.

با این وجود در برخی از مناطق حفاظت شده سرخ آباد این آفت بسیار افزایش یافته و آفت برخی از درختان را کاملا پوشانده است و در صورت بی‌توجهی به این مناطق در آینده نه چندان دور شاهد خشک شدن بسیاری از درختان جنگلی خواهیم بود، در واقع در حفاظت از جنگل‌ها که گنجینه‌های ملی برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود، ناکام خواهیم ماند.

آفت اورس واش تهدید و چالش پیش روی جنگل‌های منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که به عزم جدی و اراده‌ای راسخ جهت برطرف کردن این مشکلات و ارائه راهکارهای لازم نیاز است تا بتوان از این گنجینه‌های گران‌بها در این مناطق به درستی حفاظت و استفاده کرد.

براساس اظهارات رئیس منابع طبیعی شهرستان طارم 18 سال است با آفت اورس واش در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و سایر مناطق طارم مبارزه می‌شود اما با این حال این مبارزات قابل ملموس نیست چرا که در برخی از مناطق آفت کل درخت را احاطه کرده است. در این منطقه تنها مبارزه با قاچاق چوب نیست باید منابع طبیعی به داد این درختان برسد چرا که در این منطقه علاوه بر قاچاقچیان چوب آفت اورس واش نیز به جان درختان جنگلی افتاده است.

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

آفت اورس واش

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر