logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۹
[ شناسه خبر : ۲۰۳۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

مشغول رایزنی برای عقد قرارداد خرید ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا از روسیه هستیم

مشغول-رایزنی-برای-عقد-قرارداد-خرید-۱۰-میلیون-دوز-واکسن-کرونا-از-روسیه-هستیم
جلالی از رایزنی‌ها برای عقد قرارداد خرید ۱۰ میلیون دوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» خبر داد و همچنین گفت: از شهریور ماه در حال پیگیری برای تولید مشترک واکسن با روس‌ها هستیم.

به گزارش موج رسا; «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت‌وگویی با ایران فرانت پیج درباره خرید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» عنوان کرد: در چارچوب قرارداد فعلی بین ایران و روسیه حدود یک میلیون دوز واکسن از روسیه خریداری می‌کنیم. از حدود دو ماه پیش پیشنهاد داده‌ام که ما یک قرارداد ۲۰ میلیون دوزی با روس‌ها برای تامین واکسن اسپوتنیک وی ببندیم که این موضوع با استقبال و تایید رئیس‌جمهور، آقای واعظی و آقای نمکی مواجه شد. اما در ادامه پیگیری‌ها این ۲۰ میلیون دوز در وزارت بهداشت به ۱۰ میلیون دوز کاهش یافت و هم‌اکنون هم مشغول رایزنی برای عقد قرارداد هستند. اما این روند باید تسریع شود.

 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امیدوار بود که به زودی قرارداد خرید این ۱۰ میلیون دوز با روس‌ها نهایی شود؟ اظهار داشت: هم‌اکنون خیلی از کشورها در حال مذاکره و عقد قرارداد با روس‌ها هستند. ما باید خیلی زودتر کار را انجام دهیم و به قرارداد برسیم. البته حرف‌های زیادی در این خصوص وجود دارد. اما من سربسته عرض می‌کنم که باید سرعت کار را بالا برد.
 
کاظم جلالی همچنین اضافه کرد: همه تلاش من تسریع روند تامین واکسن برای کشور است. از شهریور ماه سال گذشته اقدامات‌مان را در سفارت شروع کردیم و مرتب هم با دوستانمان در ایران گفت‌وگو می‌کنم. حقیقت این است که در سطوح عالی کشور همکاری‌های خوبی وجود دارد، ولی در بدنه هم باید کارها با سرعت بیشتری پیش برود که بتوانیم قرارداد را به نتیجه برسانیم.
 
سفیر ایران یادآور شد: موضوع این است که پیگیری‌ها و تصمیماتی که در سطوح عالی اتخاذ می‌شود بعد از ورود به بدنه اجرایی، دچار تاخیر می‌شود که باید این تاخیرها کاهش یابد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌‌شود روس‌ها در عمل به تعهداتشان تاخیر دارند، بیان کرد: روس‌ها به تعهداتشان عمل کرده‌اند. برای خرید واکسن بیشتر هم مدت‌هاست که در حال پیگیری هستیم، اما دوستان در داخل کشور باید همکاری کنند تا زودتر قرارداد منعقد شود.
 
* روس‌ها از تولید مشترک استقبال می‌کنند
 
سفیر ایران در مسکو درباره اینکه با توجه به ظرفیت محدود تولید واکسن، اگر به امضای قرارداد برسیم، روس‌ها در تامین واکسن مشکلی ندارند؟ گفت: همه تولید‌کنندگان واکسن کرونا در دنیا ظرفیت محدودی برای تولید واکسن دارند. به همین خاطر هم روس‌ها از تولید مشترک استقبال می‌کنند. همانطور که گفتم ما از شهریور ماه در حال پیگیری برای تولید مشترک واکسن با روس‌ها هستیم. اما آن اوایل گوش‌ها کمتر شنوا بود. هم‌اکنون هم اطلاع دارم که یکی از این شرکت‌های ایرانی که قرار است با روس‌ها کار تولید مشترک در داخل کشور را انجام دهد، از هفته آینده کشت سلولی را آغاز می‌کند و انتظار دارد که ظرف ۴۰ روز آینده اولین تولیدات خود را انجام دهد.
 
کاظم جلالی در پاسخ به این سؤال که توزیع و فروش واکسن‌هایی که مشترکا با روسیه تولید می‌شود به چه صورت است و آیا با روس‌ها در این خصوص مذاکراتی شده است؟ عنوان کرد: سؤال خوبی است. این واکسن تحت لیسانس روسیه تولید شود. یعنی توزیع واکسن نیز با نظر دو طرف انجام خواهد شد. در نتیجه ما باید با روس‌ها برای توزیع واکسنی که مشترکا تولید می‌شود قرارداد داشته باشیم. به همین خاطر هم من اصرار دارم که هرچه سریع‌تر قرارداد خرید واکسن نهایی شود تا از واکسن‌های تولید مشترک هم بتوانیم به مصرف داخلی اختصاص دهیم./دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر