logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۰۳۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]

نخستین کنفرانس خبری بایدن و نقایص متعدد

نخستین-کنفرانس-خبری-بایدن-و-نقایص-متعدد
کنفرانس خبری بایدن بیش از آنکه یک گزارش رویکرد و عملکرد باشد، بیشتر بازتابی از نگرانی‌ها وسردرگمی های دولت جدید آمریکا در برخورد با چالشهای داخلی و بیرونی بود.

به گزارش موج رسا;  آمریکاشاهد برگزاری نخستین کنفرانس خبری «جو بایدن» در مقام رئیس جمهور بود؛ یک کنفرانس خبری که تا اندازه‌ای طولانی و خسته کننده بود و چنین به نظر می‌رسید که برنامه‌ریزی شده بود.

به ویژه نوع پرسش‌ها و نیز تمرکز بیشتر خبرنگاران در یک موضوع خاص مانند مهاجرین نشان می‌داد بایدن هیچ‌گونه حرف منطقی برای بیان کردن نداشت. این کنفرانس خبری پیش از آنکه یک گزارش رویکرد و عملکرد باشد و از طرفی برنامه‌های واقع‌بینانه بایدن برای آینده آمریکا را مطرح کند بیشتر بازتابی از نگرانی‌ها و حسادت‌های او به برخی رهبران جهان و حاصل تهدیدهای محیط پیرامونی آمریکا بود.

در کنفرانس خبری شب گذشته بایدن به همه چیز و همه کس اشاره کرد به جز مهمترین موضوعی که بارها در وعده‌های انتخاباتی برای کسب آرا و جلب رضایت افکار عمومی داخل و بیرون آمریکا از آن سخن گفته بود؛ بایدن درباره توافق هسته‌ای ایران حتی یک کلمه هم صحبت نکرد و چنین به نظر می‌رسد که او اساساً چنین برنامه‌ای ندارد و به عبارتی تمایل دارد موضوع برجام به یک موضوع فرسایشی و طولانی مدت تبدیل شود.

عدم اشاره به ایران و روسیه

همانطور که اشاره شد نخستین کنفرانس خبری جو بایدن که به نسبت رؤسای جمهوری آمریکا دیرتر - ۶۵ روز بعد از آغاز به کار- برگزار شد، بیشتر بر مسائل داخلی و به ویژه مساله مرز مکزیک متمرکز بود. بر خلاف انتظارها، مسائل سیاست خارجی چون بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران یا تحریم مسکو به علت هک گسترده نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا هرگز به میان کشیده نشد.

بایدن در حوزه سیاست خارجی، تنها به سه سوال درباره افغانستان، کره شمالی و چین پاسخ داد، اما هیچ اشاره‌ای به وعده انتخاباتی وی برای بازگشت به برجام، پایان دادن به جنگ یمن و تغییر سیاست با سعودی، حمایت از فلسطین، جنگ سوریه، گفتگوی استراتژیک با عراق و خروج از آن کشور، وسایلی که با روسیه دارد و همچنین خط لوله انرژی نورد استریم ۲ نکرد.

نکات کلیدی کنفرانس خبری بایدن

خروج از افغانستان، کره شمالی، چین، واکسن کرونا و مهاجرین مهمترین بخش‌های کنفرانس خبری بایدن را به خود اختصاص می‌دادند.

آغاز بدقولی درباره افغانستان

بایدن درباره خارج کردن نیروها از افغانستان عنوان داشت بسیار دشوار است که وعده خروج کامل در اول مه را عملی کرد.

اولین کنفرانس خبری بایدن به دلیل آنکه ایرادات زیدی داشت تبدیل به عاملی برای انتقاد رسانه‌ها شد. برای مثال نیویورک پست در گزارش نوشت: بایدن در نخستین کنفرانس مطبوعاتی سردرگم و آشفته بود

جو بایدن می‌گوید وعده خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان تا حدود یک ماه دیگر، یعنی اول مه، بسیار دشوار و به لحاظ تاکتیکی قابل دسترسی نیست.

او گفت: هدف بلندمدت من این است که در افغانستان نمانیم و الان مساله این است که ما از افغانستان خارج خواهیم شد اما مساله فعلی این است که چه زمانی برای این کار مناسب است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، که وزارت خارجه او گفتگوها با طالبان را آغاز و به توافقاتی هم رسیده بود، وعده داده بود که تمامی نیروهای نظامی آمریکا تا حدود ۳۵ روز دیگر - اول مه - خاک افغانستان را ترک کنند.

خط و نشان برای چین

در مورد چین نیز بایدن گفت: به شیء جینپینگ، رئیس جمهور چین، گفتم که به دنبال رویاروی و تعارض نیستیم اما با چنگ و دندان رقابت خواهیم کرد.

جو بایدن می‌گوید پس از پیروزی در انتخابات در یک مکالمه ۲ ساعته با همتای چینی خود به شیء جینپینگ گفته اگر چه آمریکا به دنبال تعارض و درگیری با چین نیست اما با تمام وجود با پکن رقابت خواهد کرد و این رقابت باید بر مبنای قوانین بین‌المللی و "قوانین عادلانه" روی دهد.

بایدن افزود در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، زمانی‌که در مقام معاونت او مشغول به کار بود، ساعت‌ها با شیء جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، گفتگو کرده و متقاعد شده است که رهبر چین به دمکراسی باور ندارد.

او تصریح کرد: «او (شیء) یکی شبیه پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، است که تصور می‌کند آینده در گرو اقتدارگرایی است و دموکراسی در دنیایی همواره پیچیده کارکردی ندارد».

جو بایدن همچنین تاکید کرد که ایالات متحده با همکاری متحدان خود، چین را در قبال اقداماتش در رابطه با تایوان و هنگ‌کنگ، رفتار آن با اقلیت اویغور و نقض آشکار حقوق بشر پاسخگو خواهد کرد.

مقابله با بحران شیوع کرونا

رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای موفقیت دولت خود در اجرای طرح واکسیناسیون همگانی وعده داد که در روزهای آینده، آمار تزریق واکسن کرونا به مردم سراسر آمریکا به ۲۰۰ میلیون دوز برسد.

بایدن مدعی شد: «پیشتر گفته بودم که در صد روز نخست کاری‌ام، یکصد میلیون دوز واکسن تزریق خواهد شد. ما در پنجاه و هشتمین روز به این هدف رسیدیم. اکنون هدف جدیدمان را اعلام می‌کنیم: تا صدمین روز آغاز به کارم، ما ۲۰۰ میلیون دوز واکسن به مردم در آمریکا تزریق خواهیم کرد. این هدفی بلندپروازانه و دو برابر هدف اولیه‌مان است».

مسئله مهاجران و مخالفت جمهوریخواهان

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اصلاح قوانین مهاجرتی و چالش‌های پیش رو از جمله مخالفت جمهوریخواهان گفت: «درباره موضوعاتی چون اصلاحات مهاجرتی و قوانین خرید اسلحه، باید بگویم اینها مشکلاتی هستند که به راه حل بلندمدت نیاز دارند. مشکل بنیادین این است که بتوانیم آرامش خاطر مردم‌مان را تأمین کنیم. آنها نباید نگران از دست دادن بیمه، مرگ عزیزان‌شان یا حتی از دست دادن خانه به خاطر بدهی به بانک‌ها باشند».

بایدن در حوزه سیاست خارجی، تنها به سه سوال درباره افغانستان، کره شمالی و چین پاسخ داد، اما هیچ اشاره‌ای به وعده انتخاباتی وی برای بازگشت به برجام، پایان دادن به جنگ یمن و تغییر سیاست با سعودی، حمایت از فلسطین، جنگ سوریه، گفتگوی استراتژیک با عراق و خروج از آن کشور، مسائلی که با روسیه دارد و همچنین خط لوله انرژی نورد استریم ۲ نکرد

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «همکاران جمهوریخواه ما باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند با ما همکاری کنند یا می‌خواهند به سیاست تفرقه ادامه بدهند».

تاکید بر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

بایدن همچنین با اشاره به تنش‌ها در روابط ایالات متحده با کره شمالی گفت که اگر مسائل تشدید شوند، آمریکا واکنش متناسب نشان خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا در همین حال مدعی شد که ایالات متحده از دیپلماسی به شرط خلع سلاح هسته‌ای کره استقبال می‌کند.

بایدن این کنفرانس خبری را با تاکید درباره برنامه‌های دولتش برای کنترل کرونا و گسترش واکسیناسیون آغاز کرد و آن را با تاکید بر نیاز به سرمایه گذاری روی بخش‌های زیربنایی کشورش به پایان برد.

وی در اولین کنفرانس خبری ریاست جمهوری خود گفت که وی مانند باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا کره شمالی را مهمترین مسئله سیاست خارجی خود می‌داند.

بایدن یادآوری کرد که وی زمانیکه چهارسال پیش مقام خود را ترک می‌کرد، اوباما اوضاع کره شمالی را مهمترین مسئله در خارج از کشور می‌دانست.

بایدن در ادامه افزود که وی همان موقعیتی را دارد که رئیس جمهور باراک اوباما بیش از چهار سال پیش داشته است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به آزمایشات موشکی کره شمالی واکنش نشان داد و گفت: پاسخ‌هایی وجود خواهد داشت، اگر آنها تصمیم بگیرند که (برنامه موشکی خود را) تشدید کنند، ما بر این اساس پاسخ خواهیم داد.

بایدن در ادامه خاطر نشان کرد که کره شمالی با اقدامات خود قطعنامه ۱۷۱۸ سازمان ملل را که مانع از پرتاب موشک‌های بالستیک یا انجام آزمایش‌های هسته‌ای می‌شود را نقض کرد.

فرصتی برای حمله رسانه‌ها

اما اولین کنفرانس خبری بایدن به دلیل آنکه ایرادات زیادی داشت تبدیل به عاملی برای انتقاد رسانه‌ها شد. برای مثال نیویورک پست در گزارش نوشت: بایدن در نخستین کنفرانس مطبوعاتی سردرگم و آشفته بود.

نیویورک پست در ادامه نوشت که او (بایدن) بارها رشته افکارش را گم و پرسش‌های خبرنگاران را فراموش کرد و به شدت به یادداشت‌های همراهش، وابسته بود.

بایدن در این نشست ۶۲ دقیقه‌ای تنها به ۱۰ پرسش پاسخ داد و بارها از یادداشت‌های همراهش کمک گرفت.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارید در انتخابات بعدی هم با دونالد ترامپ رقابت کنید؟ با طعنه پاسخ داد: نمی‌دانید چه قدر دلم برای این آدم تنگ شده است

اسپوتنیک نیز به نقل از «نیوز ویک»، نوشت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، کنفرانس مطبوعاتی خود را که برای روز ۲۵ مارس (پنجشنبه) برنامه‌ریزی شده بود، فراموش کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند او برای کنفرانس مطبوعاتی قریب الوقوع چگونه آماده می‌شود گفت: «کدام کنفرانس مطبوعاتی؟»

روزنامه واشنگتن‌پست نیز با انتقاد از خبرنگاران درباره اولین کنفرانس مطبوعاتی بایدن نوشت: خبرنگاران حاضر در کنفرانس بودند که خجالت‌آور و به دور از مسئولیت‌پذیری سوال کردند.

نویسنده این مطلب به سوالات مکرر خبرنگاران درباره موضوع مهاجران غیرقانونی در مرزها اشاره کرد و نوشت، درحالیکه موضوعات مهمتری برای به پرسش گرفتن رییس‌جمهور بایدن در اولین کنفرانس مطبوعاتی وجود داشت، خبرنگاران بیشتر وقت و فرصت را هدر دادند.

دلتنگی برای ترامپ

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا از هم اکنون به فکر شرکت در انتخابات دور بعدی هست و آیا کامالا هریس همچنان معاون او برای دور بعدی خواهد بود، گفت که توقع این است او برای چهار سال دوم حضور در کاخ‌سفید هم نامزد شود و اگر قرار شود چنین کاری کند می‌خواهد که کامالا هریس همچنان به عنوان معاونش در کنارش باشد.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارید در انتخابات بعدی هم با دونالد ترامپ رقابت کنید؟ با طعنه پاسخ داد: نمی‌دانید چه قدر دلم برای این آدم تنگ شده است. نمی‌توانم ازهم اکنون وضعیت سیاسی در سه سال آینده را پیش‌بینی کنم و چه کسی می‌داند که آیا اصلاً از حزب جمهوریخواه تا آن موقع چیزی باقی خواهد ماند؟

اما در مقابل ترامپ نیز تیغ انتقادات خود را متوجه بایدن کرد و رسانه‌های را به مطرح کردن پرسش‌های ساده از بایدن متهم نمود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر