logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۰۳۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مشرق گزارش می‌دهد/

مدیریت جهادی، کابوس همیشگی اصلاح‌طلبان

مدیریت-جهادی،-کابوس-همیشگی-اصلاح‌طلبان-
کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی اصلاح طلبان با قالیباف، مقایسه افکارعمومی درباره «مدیریت جهادی» و «مدیریت به سبک اصلاحات» است.

به گزارش موج رسا; به جرأت می توان گفت که روزی نیست که رسانه های اصلاح طلب در هجمه به قالیباف، مطلبی منتشر نکنند. در یک نمونه، «محمد عطریانفر» عضو شورای شهر منحله اول تهران و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه ایران- ارگان رسانه ای دولت- گفته است:«خاطره تلخ انتخابات ۹۸ و مجلسی که تشکیل شد به جریان اصولگرا ثابت کرد که سیاست‌های انقباضی و بسته شورای نگهبان که اجازه نمی‌دهد رقابت منطقی بین نامزدهای انتخابات مجلس رخ بدهد خروجی و نتیجه‌اش مجلسی می‌شود که به لحاظ حرفه‌ای در حداقل‌ها قرار دارد. بگونه‌ای که امروز وقتی آقای محمدباقر قالیباف را به‌عنوان یک نیروی برجسته در رأس مجلس قرار داده‌اند، کسی که سابقه قابل دفاعی هم در جنگ داشته اما نمی‌تواند چنان که باید از حیثیت پارلمان صیانت و حفاظت کند. زیرا نمی‌داند پارلمان باید چگونه مدیریت شود».

همچنین روزنامه سازندگی- ارگان رسانه ای حزب کارگزاران(به دبیرکلی غلامحسین کرباسچی)- در مطلبی به قلم «شهربانو امانی» عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نوشت:«اخیرا یکی از نزدیکان آقای قالیباف مطرح کردند که ایشان تصمیمی درباره ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ندارد. طرح این مسئله از جانب آقای قالیباف عجیب بود، چرا که تمام دو سال گذشته ایشان برنامه ریزی برای حرکت به سمت بهارستان داشت».

این عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در ادامه نوشت:«در این ایام قالیباف در مجلس حاضر به یراق بود و هر آنچه در توان داشت در راستای جهش به سمت پاستور نشان داد. از تلاش برای تصویب طرح های ضددولت از جمله یارانه معیشتی و قانون اقدام راهبردی تا سفرهایی که از اساس در مفهوم ریاست مجلس نه ضرورتی داشت و نه از نظر صرف این هزینه برای آنچه بازدید میدانی خوانده می شد، به صرفه بود. در حقیقت سفر تبلیغاتی بود».

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «قالیباف؛رئیس مجلس یا فرمانده؟» نوشت:«رئیس مجلس، یا فرمانده پادگان؟ به نظر می‌رسد که نقش رئیس مجلس در ایران بدل به یک مسئله شده است. تناقضی که از یک سو حامل این نقش و از سوی دیگر مخاطبانش یعنی سایر نمایندگان با آن مواجه‌اند، ناشی از عدم درک یا تبیین این جایگاه است...محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز گفت:..."این مجلس دفعه اولی نیست که در آن بودجه بررسی می‌شود، آقای قالیباف اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست. همه ما نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید. همه باید به وظایف نمایندگی‌مان عمل کنیم".»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«شرق پیش‌تر در گزارشی با عنوان رئیس یا فرمانده به همین تعارض نقشی قالیباف در مجلس اشاره کرده بود.مسئله مهم این است که نمایندگانی که قبلا به دنبال کاهش اختیارات لاریجانی بودند، در مجلس فعلی سکوت کرده‌اند».

در شرایطی که عملکرد ضعیف دولت روحانی در حوزه اقتصادی، مردم را با مشکلات عدیده مواجه کرده است، مجلس یازدهم از اولین روز آغاز به کار خود تاکنون کارنامه موفقی به جا گذاشته است.

چندی پیش «علیرضا زاکانی» نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، محورهای اصلی مجلس یازدهم در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی را به این صورت برشمرد: یک: تثبیت فضای کلان اقتصادی با تمرکز ویژه بر اصلاح ساختار بودجه ــ دو:توزیع عادلانه ثروت و درآمدهای عمومی کشور ــ سه: تأمین نیازهای پایه‌ای و اساسی مردم ــ چهار: جلوگیری از سیاستگذاری‌های غلط اقتصادی و پنج: برطرف کردن موانع تولید و صادرات».

یکی از اقدامات بسیار مهم مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی، اصلاح طرح اخذ مالیات از خانه های خالی بوده است.«سید احسان خاندوزی» نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- آذر ۹۹- با اشاره به تایید طرح مالیات بر خانه های خالی توسط شورای نگهبان تاکید کرد:«اگر پس از پایان مهلت ۳ ماهه مندرج در قانون دولت با سخت گیری شدید مفاد قانون را پیاده کرده و دستگاه‌های اجرایی در اجرا جدیت به خرج دهند در ماه‌های نخست سال آینده تاثیر محسوسی بر قیمت بازار مسکن بر جای می‌گذارد اما در صورتی که مانند مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی سال ۹۴ دولت نسبت به اجرای آن کوتاهی کند، فعالان اقتصادی در می‌یابند احتکار مسکن هیچ جریمه از سوی دولت ندارد بنابراین رفتار خود را تغییر نمی‌دهند و واحدهای مسکونی زیادی به بازار عرضه نشده و به تبع تاثیر چندانی بر قیمت نخواهد داشت».

یکی دیگر از اقدامات مهم مجلس در ماههای گذشته، تصوب کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی است. «محمد مهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه- مهر ۹۹- با اشاره به این طرح گفت: «در این طرح که با همفکری مرکز پژوهش های مجلس، نمایندگانی دولت و اعضای کمیسیون تدوین شده است، تلاش شده که طرح تورم زا نباشد.تامین منابع این طرح به گونه است که تورم زا نیست و به  ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این افراد شناسایی شده‌اند. همچنین در این طرح به یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تکمیل طرح های ناتمام عمرانی نیز توجه شده است».

مفتح با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:«از این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان باری تامین کالای های اساسی،  ۱۰ هزار میلیارد تومان برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی کشور اختصاص داده شده است».

طرح ساماندهی بازار خودرو، طرح ساماندهی سهام عدالت، طرح ساماندهی بازار بورس، طرح رتبه‌بندی فرهنگیان و...از دیگر اقدامات اقتصادی است که مجلس یازدهم در حال بررسی و به سرانجام رساندن آنها است.

 همچنین اختصاص ۷۰ میلیون تومان وام ازدواج به هر زوج در مجلس تصویب شد. همچنین براساس تصمیم نمایندگان، به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد.

در کنار تمرکز مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی،سفرهای نظارتی نمایندگان و از جمله سفرهای قالیباف به چند استان، اقدامی قابل توجه و مهم بوده است.

حالا این فعالیت ها را با «سلفی حقارت»، «جشن تولد صفحه اینستاگرامی»، «کمیته رفع حصر»، «اروپاگردی» و...دیگر اقدامات تأمل برانگیز فراکسیون امید و نمایندگان حامی دولت در مجلس دهم مقاسه کنید.

کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی اصلاح طلبان با قالیباف، مقایسه افکارعمومی درباره «مدیریت جهادی» و «مدیریت به سبک اصلاحات» است. برای همین است که برخی دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز، دیدارهای صمیمانه و مردمی قالیباف با هموطنان عزیزمان در خوزستان و سیستان و بلوچستان را به اقدامات ترامپ تشبیه کرده بودند.

پیش از این افکارعمومی کارنامه اصلاح طلبان در شهرداری و شورای شهر تهران را با کارنامه قالیباف مقایسه کرده بود. یک طرف اقدامات متعدد عمرانی و خدماتی و طرف دیگر اشخاصی همچون «محمد علی نجفی» و اقداماتی همچون «انتخاب اسم و فامیل برای خیابان ها» و «ناتوانی در اجرای حتی یک کیلومتر مترو»!

حالا همین روند در مقایسه عملکرد مجلس یازدهم به ریاست قالیباف با مجلس دهم تکرار شده است. واقعیت این است که جریان اصلاحات با معضل کارنامه- از دولت روحانی تا شهرداری تهران و مجلس دهم- مواجه است. به همین خاطر برای فریب افکار عمومی و به حاشیه رفتن بی عملی خود، فضاسازی علیه قالیباف و مجلس یازدهم را در صدر کارویژه رسانه ای خود قرار داده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر