logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۰۲۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه های تاریخی زنجان؛

مومیایی های عصر هخامنشی در موزه مردان نمکی زنجان

مومیایی-های-عصر-هخامنشی-در-موزه-مردان-نمکی-زنجان
مردان نمکی به عنوان جاذبه گردشگری زنجان محسوب می‌شود که هنوز هیچ قیمت‌گذاری بر روی این مومیایی‌ها در جهان انجام نشده است.l

به گزارش موج رسا; موزه باستان شناسی شهر زنجان یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان و کشور محسوب می‌شود که هنوز اسرار زیادی را می‌تواند از جهان مردان نمکی به نمایش بگذارد.

داستان این موزه از آنجایی شروع شد که در کاوش‌های معدن چهرآباد اولین مردم نمکی ایران شناسایی شد و با ادامه کاوش‌ها در سال‌های بعد منجر به پیدا شدن چندین مرد نمکی دیگر در این معدن شد.

تا کنون شش مرد مومیایی شده از نمک در حین حفاری و استخراج نمک از این معدن استخراج شده است که نخستین مومیایی مربوط به جسد نیم تنه‌ای با ریش، موی بلند و دارای حلقه گوشواره طلا در گوش بود.

این مومیایی در حین خاکبرداری در زمستان سال 1372 کشف شد و مردم نمکی شماره دو نیز در پاییز سال 83 به دست آمد که بقایای آن تا حدود زیادی از دست رفته بود این مومیایی متعلق به مردی میانسال با میانگین قد 180 بود که در جریان ریزش دیواره‌های تونل، کشته شده بود.

مومیایی سوم نیز که سالم‌ترین مرد نمکی محسوب می‌شد در وضعیت خوابیده دمر کشف شد که متعلق به پسری حدود 16 ساله بود که گوشواره‌هایی با حلقه‌هایی از جنس نقره بر گوش داشت.

 

پس از این تاریخ نیز سه مرد مومیایی دیگری کشف شد که به عنوان با ارزش‌ترین اشیا کشف شده در جهان هنوز قیمت‌گذاری بر روی ان انجام نشده است.

این جاذبه گردشگری زنجان به حدی در جهان معروف شد که آلمانی‌ها تیم‌های مختلفی را برای کاوش در این زمینه به زنجان فرستادند و در چندین دوره بر روی این مومیایی‌ها و اجزای پیدا شده در کنار آنها مطالعات متعددی انجام شده است.

عمر مومیایی‌های کشف شده در زنجان حداقل به 2 هزار و 375 سال پیش برمی‌گردد که امروز در موزه ذوالفقاری نگهداری می‌شوند.

معدن چهرآباد در 70 کیلومتری شمالغرب زنجان یکی از مرموزترین معادن جهان است که مردان نمکی پیدا شده در این معدن، معدنکارانی از دوره هخامنشی و ساسانی گرفته تا دوره بعد از اسلام محسوب می‌شوند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر