logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۰۲۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری زنجان؛

نمایش اصالت هنر اسلامی در کهن‌ترین گنبد آجری جهان/ چرا گنبد سلطانیه جهانی شد؟

نمایش-اصالت-هنر-اسلامی-در-کهن‌ترین-گنبد-آجری-جهان-چرا-گنبد-سلطانیه-جهانی-شد؟
گنبدسلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری کشور و جهان دارای قدمت بالایی بوده و تزئینات داخلی آن توان هنرمندان ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش موج رسا; 40 کیلومتر از جاده تهران به زنجان مانده، اثری بی‌همتا و نگینی درخشان چشم هر بینده‌ای را به خود جلب می‌کند، بلندترین گنبد آجری در مسیری قرار گرفته است که می‌توان از دور نیز عظمت این بنای قدیمی را احساس کرد.

این گنبد که یکی از آرامگاه‌های مهم دوران اسلامی محسوب می‌شود به دلیل بنای بی‌نظیر آن پس از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانش و مسجد ایا صوفیه در استانبول، سومین بنای آجری جهان است که عظمت شاهکارهای هنری دوره ایلخانی را در خود نهفته است.

گنبد سلطانیه نه تنها در شکوه و معماری بی‌نظیر است بلکه اسناد تاریخی نشان می‌دهد که این بنای عظیم مقبره سلطان سجر در مرو است که اولجایتو حاکم سلطانیه آن را از سال 704 تا 713 قمری بنا نهاده است.

این گنبد تاریخی در قسمت جنوب غربی ارگ سلطانیه واقع شده و هر ارگ آن عمارت رجال معروف آنزمان بوده است که با یکدیگر در ساخت ارگ رقابت داشته‌اند.

ساختمان این بنای عظیم تاریخی بر روی یک نقشه هشت ضلعی بوده و طول هر ضلع آن به 17 متر می‌رسد که عظمت این بنا را بیشتر نمایان می‌کند.

در روزگاران گذشته از ورودی‌های مختلف این گنبد خشتی جهان که دارای چهار درگاه بوده است، مردان از ورودی‌ها بزرگ و زنان از ورودی‌های کوچک وارد آن می‌شده‌اند.

 

این گنبد بی‌نظیر جهان هر ساله میزبان گردشگران از کشورهای مختلف جهان و در ایام نوروز مردم اقصی نقاط کشور است که در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا در ایام نوروز تعطیل شد و امسال تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان این بنای بی‌نظیر را مشاهده کرد.

در ادامه شیوع بیماری کرونا امسال مراسم نوروزگاه که هر ساله در آستانه عید نوروز در این اثر تاریخی برگزار می‌شد، حذف شد و برنامه‌های ویژه گردشگری نیز به تعطیلی کشیده شد.

گنبد سلطانیه به عنوان یادگار دوره ایلخانیان و هفتمین اثر ایران ثبت شده در فهرست میراث جهانی است که در سال گذشته پس از 50 سال مرمت رواق جنوبی این گنبد به پایان رسید.

اولین گنبد آجری جهان، سومین گنبد بزرگ و بزرگترین گنبد ایران، نخستین گنبد دو پوسته جهان محسوب می‌شود که نمی‌توان کهن‌تر از بافت آن پیدا کرد.

این اثر جزو میراث سازمان یونسکو به ثبت رسیده است که علاقه‌مندان، امسال می‌توانند از آن بازدید کنند.

برای آماده سازی گنبد سلطانیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان محوطه گنبد پاکسازی شده و سفره هفت سین در این گنبد بی‌نظیر برپا شد.

عظیم‌ترین گنبد تاریخی ایران در زنجان قرار گرفته است که هر ساله گردشگران بسیاری از جهان از دیدن آن انگشت حیرت می‌گزند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر