logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۰۲۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از پویش زنجان همدل؛

همدلی زنجانی‌ها برای همنوعان در پویش زنجان همدل/ 130 زندانی جرایم مالی غیرعمد زنجان در انتظار کمک خیران

همدلی-زنجانی‌ها-برای-همنوعان-در-پویش-زنجان-همدل-130-زندانی-جرایم-مالی-غیرعمد-زنجان-در-انتظار-کمک-خیران
130 زندانی جرایم مالی غیرعمد زنجان برای آزادی از زندان و گذراندن عید نوروز در کنار خانواده خود در انتظار کمک‌های مردم و خیران در قالب پویش «زنجان همدل» هستند.

به گزارش موج رسا; آزادی، لذت شیرینی داشته و همواره، همراه با احساس آسایش و آسودگی خاطر برای انسان دارد به‌ویژه اگر این آزادی از بند زندان باشد.

باید یاد بگیریم که هیچ وقت با شنیدن کلمه زندان و زندانی، موضع نفرت به خود نگیریم زیاد افرادی در همین زندان‌ها به سر می‌برند که خطای عمدی نداشته و بنا به شرایط پیش‌آمده، گذرشان به این مکان افتاده است. برخی از این زندانیان برای مبالغ 10 میلیون تومان و حتی کمتر از آن گرفتار شده و اکنون دور از خانواده هستند در حالی که روزی به فکرشان هم نمی‌رسید که سر از بند و حبس درآورند.

اکنون که شرایط مالی و وضعیت معیشتی جامعه به سمتی رفته که مردم با مشکلات عدیده مادی مواجه هستند که مشکلات معنوی نیز متعاقب آن جامعه را گرفتار کرده، بد نیست یادی کنیم از انسان‌های بی‌گناهی که بر اثر نداری و عدم توانایی تامین مالی، مدتی است که در زندان به سر می‌برند و این‌ها افرادی هستند که هیچ گاه دوست نداشتند حقی از کسی را ضایع کنند اما چه کار می‌توان کرد وقتی زندان در سرنوشت‌شان نوشته شده است. البته زندان، پایان راه نیست بلکه همین زندانیانی که به علت جرایم مالی غیرعمد در آنجا به سر می‌برند به محض تامین مالی و پرداخت بدهی خود بلافاصله از بند، آزاد شده و به آغوش گرم خانواده بازمی‌گردند و چه خوب است که این بازگشت و حضور در کنار عزیزان، مصادف با ماه شعبان‌المعظم و عید سعید نوروز باشد.

اداره کل زندان‌های استان به اتفاق صداوسیمای مرکز زنجان، پویش «زنجان همدل» را برای کمک به رفع مشکلات زندانیان جرایم مالی غیرعمد، راه انداخته‌اند که بر این اساس، مردم خیرخواه و نیک‌اندیش و خیّران می‌توانند با کمک‌های مالی خود هر آنچه که در توان دارند برای آزادی زندانیان کمک کنند.

 

پویش زنجان همدل، بهانه‌ای شد تا امروز به جمع زندانیان جرایم مالی غیرعمد در زندان مرکزی زنجان بروم که درد دل‌های شنیدنی داشتند. یکی می‌گفت همسرم، مهریه‌اش را به اجرا گذاشته، دیگری می‌گفت یک کار اقتصادی انجام دادم اما مشکلات سبب شد تا نتوانم چک‌هایم را پاس کنم و دیگری هم از اتفاقی کاملاً غیرمترقبه، خبر داد که صحبت‌های تعدادی از آن‌ها را در ادامه گزارش می‌خوانید.

 

*‌ اتوبوس خراب شد، محکوم شدم

یکی از این زندانیان که در واپسین لحظات سال 99 از زندان آزاد می‌شود به خبرنگار موج رسا؛ گفت: من راننده اتوبوس هستم که اتوبوس، متعلق به یک خانم بود و حدود 1.5 سالی می‌شد که مسافران را به مسی سنندج، جابه‌جا می‌کردم تمام سودها برای صاحب اتوبوس بود و من فقط حقوقم را به صورت روزمزد دریافت می‌کردم.

وی با بیان اینکه یک روز موتور اتوبوس هنگام برگشت به زنجان دچار مشکل شد، اظهار داشت: من این موضوع را به صاحب اتوبوس، اطلاع دادم که وی گفت با فلان مکانیک صحبت کن و من که با آن مکانیک صحبت کردم، گفت مشکل خاصی نیست و می‌توانی حرکت کنی.

این بنده خدا با بیان اینکه با اطمینان به حرف‌های مکانیک و همراه با مسافران به زنجان آمدم، خاطرنشان کرد: 5 کیلومتر مانده به زنجان، موتور اتوبوس ایستاد و صاحب اتوبوس شکایت کرد و خلاصه اینکه کارشناس مربوطه نیز نظر اشتباهی داده و گفته بود که اتوبوس با تقّه زدن روشن شده در حالی که دنده اتوبوس، اتوماتیک است و این کار امکان ندارد اما به هر حال رای به محکومیت بنده دادند.

وی با بیان اینکه محکومیت بنده 98 میلیون تومان بود که درخواست اعسار کردم چون واقعاً این مبلغ را نداشتم، افزود: حکم نهایی بر این شده که 50 میلیون تومان نقد و بقیه را ماهانه 5 میلیون تومان پرداخت کنم که نه پول پیش و نه قسط را داشتم که پرداختم کنم و به همین دلیل 8 ماه است که در زندان به سر می‌برم.

وی با بیان اینکه پرداخت نقدی 50 میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی و خیران، تامین شده است، گفت: قسط‌ها را خودم باید بدهم و برای اعتراض به رای صادره نیز گفته‌اند که پس از آزادی از زندان باید اقدام کنی.

وی با بیان اینکه جریمه بنده کاملاً غیرعمد است، ابراز کرد: در داخل زندان، افرادی را می‌بینم که برای مبالغ 10 میلیون تومان و آن هم به صورت غیرعمد، زندانی هستند و بسیاری از آن‌ها مانند بنده سرپرست خانوار بوده و خانواده دارند.

وی ضمن قدردانی از مردم شریف زنجان اظهار داشت: کمک‌های مردم سبب می‌شود تا زندانیان جرایم مالی غیرعمد در آستانه سال نو به آغوش خانواده‌شان بازگشته و هم از این بند، رها شده و هم خانواده را خرسند کنند.

 

*‌ بدبیاری سبب شد نتوانم چک‌هایم را پاس کنم

یکی دیگر از زندانیان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: من بیش از 100 راس گوسفند با ارائه چک، خریده بودم که گوسفندان را 5 ماه نگهداری کردم اما متاسفانه گوسفندان بیمار شدند و من نتوانستم آن‌ها را فروخته و چک‌هایم را پاس کنم.

وی اظهار داشت: به همین دلیل هم به علت جریمه مالی و هم دیه (جریمه کیفری) به زندان افتادم که دیه به علت درگیری و مشاجره با یک نفر است که نشات‌گرفته از همین بدبیاری بود.

وی با بیان اینکه جریمه مالی‌ام 44 میلیون تومان و جریمه کیفری‌ام 20 میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: با حمایت مسئولان، کمک‌های مردمی شامل حالم شده و اگر خدا بخواهد بعد از تعطیلات عید نوروز از زندان مرخص می شوم.

وی افزود: جریمه کیفری را خودم باید پرداخت کنم و فقط جریمه مالی شامل کمک‌های مردمی می‌شود.

این زندانی در خصوص پویش زنجان همدل گفت: واقعاً از خیران و مرم نیک‌اندیش سپاسگزارم که لطف زیادی به ما می‌کنند و مسئولان محترم که زحمات زیادی می‌کشند زیرا مددجویان زیادی در زندان به سر می‌برند که نیازمند واقعی بوده و از لحاظ مالی، ضعیف هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حال مددجویان را درک می‌کنم پس از آزادی از زندان اگر شرایط مشابه خودم را مشاهده کردم حتماً در حد توان برای رفع مشکل و آزادی وی از زندان نهایت تلاشم را می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: با وجته به شرایط طلبه بودنم در هر جا منبر و محفل تبلیغی باشد حتماً به این موضوع اشاره کرده و مردم را تشویق و ترغیب به کمک به همنوعان می‌کنم تا به زندانیان غیرعمد کمک کنند.

 

*‌ به دلیل مهریه در زندان هستم

فرد بعدی که بر اثر مهریه، گذرش به زندان افتاده بود به خبرنگار موج رسا؛ گفت: 114 عدد سکه بهاد آزادی، مهریه همسرم است که اجرا گذاشته و توان پرداخت آن را ندارم لذا حکم داده‌اند که از هر 2 سال، یک سکه را پرداخت کنم که من به دلیل اینکه توانایی پرداخت سکه اول را نداشتم به زندان محکوم شدم.

وی با بیان اینکه چشم‌انتظار کمک‌های مردم برای آزادی از زندان هستم، اظهار داشت: به جوانان هم دختر و هم پسر، توصیه می‌کنم که هنگام آغاز زندگی، اول این را بگویم که فرد با مهریه زندگی نخواهد کرد، دوم اینکه قبل از ازدواج به دقت از طرف مقابل تحقیقی کرده و نسبت به خانواده ایشان نیز کاملاً آشنا باشند تا با این مشکلات مواجه نشوند.

وی ابراز کرد: اگر در زندگی، دلخوشی نباشد، آخرش هیچ است.

این زندانی در پاسخ به توان پرداخت مهریه به صورت قسطی گفت: من کارگر میدان میوه و تره‌بار هستم و به امید خدا کار می‌کنم و سکه‌ها را پرداخت می‌کنم اما مشکل من در پرداخت اولین قسط بود که به همین دلیل زندانی شدم.

وی خطاب به مردم خیّر و نیکوکار اظهار داشت: از همه مردم نیکوکار قدردانی و تشکر می‌کنم و هر آنچه که در توان دارند به هر اندازه که بتوانند دستی بگیرند، مثل این است که بهشت را برای خود خریده‌اند.

 

*‌ 130 زندانی جرایم مالی غیرعمد در انتظار آزادی از زندان هستند

علاءالدین کریمی، مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: هم‌اکنون 130 زندانی جرایم مالی غیرعمد در انتظار کمک‌های مردمی برای آزادی از زندان هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش زنجان همدل گفت: مردم خیر و نیکوکار به 2 روش می‌توانند در این پویش، مشارکت کنند که روش اول، مراجعه به دفتر نمایندگی ستاد دیه واقع در زنجان، خیابان امام خمینی(ره)، جنب کوچه حاج‌نوروزلر، روبه‌روی بانک انصار است.

کریمی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مراجعه به دفتر ستاد، اخرین وضعیت زندانیان به آن‌ها توضیح داده می‌شود تا به صلاحدید خود بتوانند کمک کنند.

وی با بیان اینکه روش دوم نیز واریز کمک‌ها به حساب ستاد دیه است، افزود: خیرین می‌توانند جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کمک‌های نقدی خود را به صورت غیرحضوری و از طریق شماره حساب 0224137397006 و یا شماره کارت 6037991899973626 پرداخت کنند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان زنجان با بیان اینکه این زندانیان به دلیل جرایم مالی غیرعمد از جمله صدور چک بلامحل، نفقه، مهریه، حوداث کارگاهی و تصادفات رانندگی در زندان به سر می‌برند، گفت: با اجرای پویش زنجان همدل، هدفگذاری شده که 70 نفر از این زندانیان، آزاد شده و در عید نوروز به آغوش خانواده خود بازگردند که اولویت آزادی با جرایم 10 تا 50 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه هر فرد به هر میزان که بخواهد می‌تواند در این پویش، مشارکت کند، اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی پویش زنجان همدل افراد مختلف از 10 هزار تومان تا 30 میلیون تومان به این پویش کمک کرده‌اند که جای قدردانی از تک‌تک هم‌استانی‌ها و خیران دارد.

کریمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 210 زندانی جرایم مالی غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شده‌اند، خاطرنشان کرد: جرایم این زندانیان از محل کمک‌های مردمی و خیرین، کمک‌های ستاد دیه کشور و استان و همچنین پرداخت مبالغ بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌های عامل تامین شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر