logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۰۱۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]
گزارش موج رسا از افزایش افسارگسیخته قیمت اقلام اساسی در آستانه عید نوروز؛

گرانی افسارگسیخته و کمبود اقلام اساسی در بازار علی‌رغم ادعای مسئولان/ آقای استاندار مطالبه جدی مردم زنجان کنترل قیمتها است

گرانی-افسارگسیخته-و-کمبود-اقلام-اساسی-در-بازار-علی‌رغم-ادعای-مسئولان-آقای-استاندار-مطالبه-جدی-مردم-زنجان-کنترل-قیمتها-است
قیمت اقلام اساسی در آستانه عید نوروز در بازار زنجان در سایه نظارت و کنترل کمرنگ مسئولان به حدی افزایش یافته که نشانی از ایام شب عید در رخ شهروندان مشاهده نمی‌شود و این در حالی است که مسئولان هم به وجود کالای کافی و هم به نظارت مستمر بر بازار تاکید دارند.

به گزارش موج رسا; چند سالی است که علی‌رغم نو شدن طبیعت و فرا رسیدن بهار و عید نوروز، حس و حال نوروزی در رخ شهروندان مشاهده نمی‌شود که علت اصلی آن به گرانی بیش از حد و افسارگسیخته کالاها و پایین بودن درآمد خانوارها برمی‌گردد.

طی پارسال و امسال، موضوع بسیار مهمی که در کنار گرانی، دسترسی مردم به کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار داده، عدم وجود کالا و اقلام اساسی به میزان کافی در بازار است که روش‌های جدید عَرضه و فروش را به وجود آورده است. برای مثال؛ روغن، مرغ و شکر اقلامی هستند که در این مدت بر سر زبان‌ها بوده و به دغدغه و نگرانی اصلی شهروندان تبدیل شده است. روغن در بازار پیدا نمی‌شود و اگر به ندرت هم پیدا شود در کنار آن باید چند قلم کالای تحمیلی نیز از فروشنده بخری تا بتوانی صاحب روغن شوی ضمن اینکه روغن نباتی 5 کیلوگرمی که در اوایل امسال به قیمت 50 یا 55 هزار تومان بود اکنون اگر به قیمت 85 تا 90 هزار تومان پیدا شود سبب خوشحالی است.

مرغ، یکی دیگر از اقلام مصرفی خانوارها است که به دلیل بالا بودن قیمت گوشت، مصرف بالایی دارد که قیمت آن نیز طی سال‌های اخیر همواره در نوسان بوده و امروز طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور به ازای هر کیلوگرم 20 هزار و 400 تومان فروخته می‌شود اما همین قلم کالا نیز با روش‌هایی مانند قطعه‌بندی به قیمت‌های بالاتر فروخته شده و شیرین‌ترین تلخ‌کامی را برای شهروندان به ارمغان آورده است.

قیمت گوشت قرمز در این ایام، افزایش سرسام‌آوری داشته و شرایط به جایی رسیده که هیچ قیمت مشخصی برای گوشت قرمز وجود ندارد و حساب قیمت‌ها از دست اتحادیه قصابان نیز خارج شده است.

 

*‌ قیمت گوشت قرمز در زنجان مشخص نیست

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در زنجان مشخص نیست.

وی تصریح کرد: امروز نمی‌توانم در مورد قیمت گوشت قرمز چیزی بگویم چرا که چند روزی است که بازار گوشت، آشفته بوده و قیمت‌ها مشخص نیست.

یکی از کسبه‌های منصف زنجانی که در توزیع گوشت قرمز فعالیت دارد به خبرنگار موج رسا گفت: قیمت گوشت قرمز در بازار زنجان، نوسان شدیدی داشته و قیمت واحدی برای آن وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، گوشت گوساله در بازار زنجان بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه گوشت گوسفندی نیز از ۱۴۰ تا ۱۷۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، بیان کرد: قیمت گوسفند زنده اخیرا کمی افزایش پیدا کرد که این موضوع، بهانه و فرصتی برای دلالان و سودجویان شده که در ایام پایانی سال در بازار گوشت قرمز جولان دهند.

 

*‌ افزایش قیمت شیرینی به تبعیت از افزایش قیمت مواد اولیه است

رسول محمدی، رئیس اتحادیه قنادان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: افزایش یکباره قیمت مواد اولیه باعث متضرر شدن و اختلال در کار قنادان شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آرد، تخم‌مرغ، روغن، شکر و... باعث شده قنادان متضرر ‌شوند، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه سبب افزایش قیمت شیرینی‌ها نیز شده و افزایش قیمت‌ مواد اولیه، کار را برای قنادان سخت‌تر کرده است.

محمدی خاطرنشان کرد: افزایش یکباره قیمت شکر از ۷ به بیش از ۱۲ هزار تومان و افزایش ۵ تا ۵ برابری قیمت روغن باعث وقوع مشکلات مختلفی می‌شود.

 

*‌ افزایش 20 درصدی قیمت میوه در آستانه عید نوروز در زنجان

سیدمرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ از افزایش 20 درصدی قیمت میوه نسبت به 2 هفته گذشته در میدان میوه و تره‌بار خبر داد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر قیمت میوه نسبت به 2 هفته گذشته 20 درصد افزایش یافته که نسبت به سال گذشته به بیش از 40 درصد می‌رسد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در میدان میوه و تره‌بار، پرتقال تامسون 12 هزار تومان بوده و قیمت پرتقال خونی 14 هزار تومان، سیب سفید ممتاز 15 هزار تومان، سیب قرمز نیز بین 6 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان گفت: قیمت کیوی 100 گرمی، 17 هزار تومان و کیوی 70 گرمی نیز 14 هزار تومان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه قیمت خیار گلخانه‌ای 9 هزارتومان و خیار گوجه‌ای نیز 6 هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار زنجان ارائه می‌شود، افزود: قیمت پیاز بین 2 هزار و 2 هزار و 500 تومان و قیمت سیب‌زمینی تازه 5 هزار و سیب‌زمینی کهنه نیز بین 2 هزار تا 2500 تومان عَرضه شده است.

 

*‌ تفاوت قیمت مرغ در استان زنجان با سایر استان‌ها دلیل برخی کمبودها است

سیدناصر موسوی، رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا گفت: مشکلاتی نسبت به کمبود مرغ در بازار وجود دارد اما خیلی حاد نیست و دلیل اصلی آن به تفاوت قیمت مرغ در زنجان با سایر استان‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تلاش مسئولان بر این است که بازار مرغ در آستانه عید نوروز، اشباع شود، افزود: روزانه بین 25 تا 30 تُن مرغ در زنجان پخش شده و به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به ازای هر کیلوگرم 20400 تومان عرضه می‌شود.

موسوی در پاسخ به اینکه مسئولان چه تمهیداتی جهت اشباع بازار مرغ اندیشیده‌اند، گفت: مرغ‌فروشان، زنجیره آخر عرضه بوده و معمولاً مسئولان، تصمیمات را گرفته و به ما می‌گویند اجرا کنید.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان زنجان ضمن گلایه از مسئولان کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: متاسفانه در جلساتی که مربوط به مرغ و تخم‌مرغ است از اتحادیه، دعوت نمی‌شود و فقط خروجی تصمیمات را جهت اجرا ابلاغ می‌کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: به همین دلیل از تمهیدات دولتمردان، خبر ندارم و اخیراً نیز جلسه کارگروه تنظیم بازار بوده که ما را دعوت نکرده بودند و به هر حال هر تصمیمی که گرفته می‌شود امیدواریم به خیر و صلاح باشد.

وی، یکی دیگر از مشکلات مرغ را عدم رعایت قیمت مصوب در استان‌ها اطراف بیان کرد و اظهار داشت: قیمت مرغ در استان‌های اطراف تا 29 هزار تومان و حتی بالاتر هم عرضه می‌شود و یکی از مشکلات اساسی این است که تمام استان‌ها قیمت مصوب مرغ را رعایت نمی‌کنند.

موسوی ابراز کرد: اگر تمام استان‌ها قیمت مصوب مرغ را رعایت می‌کردند ما هیچ مشکلی نداشتیم اما این مهم رعایت نمی‌شود و خرید با قیمت بالا وجود دارد و طبیعی است که مرغ زنجان با قیمت بالا به آن‌ها فروخته می‌شود.

 

*‌ افزایش 35 درصدی قیمت آجیل در زنجان

مرتضی انتصار، رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار استان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا؛ گفت: در حال حاضر قیمت آجیل نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: قیمت آجیل از 160 تا 280 هزار تومان به دلیل تنوع نوع آن متغیر است.

انتصار با بیان اینکه قیمت آجیل بالا بوده و این موضوع موجب کاهش مشتری در این بازار شده است، بیان کرد: قیمت آجیل بر اساس نوع پسته، تخمه، 4 مغز و 5 مغز بودن، متغیر است.

رئیس اتحادیه بنکداران، آجیل و خشکبار استان زنجان از افزایش 35 درصدی قیمت آجیل به صورت میانگین نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: نسبت به 3 سال گذشته میزان مشتری آجیل 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: تعداد مشتریان نسبت به پارسال نیز 30 درصد به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کاهش یافته که این امر در میزان فروش، تاثیرگذار است.

تمام این کمبود و گرانی‌های بازار در حالی است که مسئولان همواره ابراز می‌کنند که کمبودی در بازار وجود نداشته و نظارت‌ها نیز مستمر و کامل است.

 

*‌ تولید گوشت قرمز، مازاد بر نیاز استان است

محمدعلی صادقی، مدیر بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تُن است به خبرنگار موج رسا؛ گفت: در تولید گوشت قرمز در استان حدود ۱۰ درصد مازاد بر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه واردات گوشت قرمز متناسب با نیاز استان انجام می‌شود، اظهار داشت: ممکن است در مقطعی بیشتر و در مقطعی نیز واردات گوشت قرمز نداشته باشیم.

صادقی در مورد راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز پرورش گوسفندی در استان زنجان گفت: هنوز این واحد راه‌اندازی نشده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، نیمه اول سال آینده فاز نخست این واحد راه‌اندازی می‌شود.

 

*‌ توزیع میوه شب عید از دوشنبه

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ از ذخیره‌سازی یک هزار تُن میوه شب عید در زنجان خبرداد و گفت: میوه تنظیم بازار از دوشنبه هفته جاری توزیع می‌شود.

وی اظهار داشت: میوه به اندازه کافی، ذخیره شده و مشکلی در تامین نیاز بازار وجود ندارد ضمن اینکه تامین میوه به دلیل ممنوعیت صادرات به راحتی انجام می‌شود.

فغفوری با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت سیب و پرتقال، جلوی صادرات آن گرفته شد، تصریح کرد: به هر اندازه‌ای که نیاز داشته باشیم می‌توانیم از سایر استان‌ها تهیه کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه هنوز قیمت میوه‌های شب عید مشخص نشده است، عنوان کرد: تا روز یکشنبه، قیمت‌ها تعیین خواهد شد.

وی گفت: قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازار بر اساس قیمت بازار میوه و تره‌بار تعیین خواهد شد.

فغفوری خاطرنشان کرد: میوه تنظیم بازار به عنوان رقیب میوه‌فروشان نبوده و هدف از توزیع این میوه‌ها به منظور تنظیم قیمت‌های بازار است و تعداد مراکز توزیع میوه نیز به اندازه کافی در نظر گرفته شده تا از تجمع مردم هم جلوگیری شود.

 

*‌ نیاز بازار زنجان به مرغ گرم تامین شده است

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی اقتصادی استاندار زنجان نیز با اشاره به روند توزیع مرغ در بازار زنجان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: روزانه بین 50 تا 90 تُن مرغ در بازار استان زنجان توزیع می‌شود.

وی در مورد کمبود مرغ در بازار زنجان و روند توزیع آن اظهار کرد: مرغ به اندازه کافی در استان زنجان وجود دارد و مشکلی هم در این باره در زنجان نداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه خوشبختانه تا به امروز، کنترل در بازار مرغ اتفاق افتاده است، بیان کرد: در قیمت‌ مرغ نیز مشکلی وجود ندارد و قیمت مصوب در بازار به صورت کامل رعایت می‌شود و نظارت بر بازار نیز روزانه اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص جوجه‌ریزی مرغداری‌ها نیز خاطرنشان کرد: جوجه‌ریزی به اندازه کافی توسط مرغداران اتفاق اتفاده و مشکلی در این باره وجود ندارد.

آبی‌پور با بیان اینکه برخی از استان‌های همجوار قیمت‌ها را رعایت نمی‌کنند افزود: این موضوع ارتباطی به استان زنجان ندارد و ما در استان به اندازه کافی، تولید مرغ داریم و هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت مرغ در استان زنجان اتخاذ نشده است.

 

*‌ نظارت بر بازار زنجان هدفمند و با برنامه نیست

مظاهر یوسفی امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با تاکید بر اینکه نظار‌ت‌ها در جامعه ملموس نیست به خبرنگار موج رسا؛ گفت: نظارت بر بازار باید هدفمند و با برنامه باشد.

وی با بیان اینکه در حد توان، نظارت‌ها در استان زنجان انجام می‌شود، اظهار کرد: بازرسان گزارشی که از نظارت‌ها ارائه می‌دهند نشان می‌دهد که نظارت‌ها با تمام توان انجام می‌شود.

یوسفی امیری با اشاره به اینکه زمان نظارت‌ها بر بازار افزایش یافته و به صورت مستمر این نظارت‌ها انجام می‌شود تصریح کرد: بارها موضوع را مطرح کردم که مشکل نظارت‌ها اساسی است و باید برای حل آن ریشه‌ای عمل کرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: در حال حاضر نگرانی ما در این حوزه این است که وقتی یک صنف متخلف جریمه می‌شود برای جبران جریمه اعمال شده، قیمت اجناس خود را افزایش می‌دهد و در واقع جریمه‌ها از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

وی ابراز کرد: این اتفاق به خاطر این است که نظارت‌ها در بازار به صورت هدفمند نیست و در واقع نظارت‌ها به صورت موردی انجام می‌شود.

یوسفی امیری با تاکید بر اینکه بعد از اِعمال جریمه، واحد متخلف به حال خود رها می‌شود و پیگیری نمی‌شود که آیا این واحد صنفی به تخلف خود ادامه می‌دهد یا نه، ادامه داد: منکر این نیستیم که نظارت‌ها به کل وجود ندارد اما نکته مهم این است که تا زمانی که نظارت‌ها به صورت هدفمند نباشد، نتیجه‌ای کسب نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف از بازرسی و نظارت‌ها این است که شاهد کاهش تخلفات در بازار باشیم، ابراز کرد: بعد از اِعمال جریمه، پیگیری‌های ادامه ندارد و در واقع بررسی نمی‌شود که این جریمه‌ها منجر به کاهش جرایم شده یا نه.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه در بازرسی‌ها برای رسيدن به نتیجه مطلوب باید با برنامه حرکت کرد، گفت: تا زمانی که برنامه‌ریزی در بازرسی‌ها ایجاد نشود هر اندازه تعداد بازرسان افزایش یابد باز هم نتیجه رضایتمندی حاصل نمی‌شود.

 

*‌ مسئولان در کنار نظارت بر بازار، قیمت‌ها را کنترل کنند

آیت‌اله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز در خطبه‌های نماز جمعه 22 اسفندماه شهر زنجان با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نگرانی از وضعیت بازار و معیشت مردم، گفت: بنده نیز در جلسات مختلف این تذکرات را به مسئولان داده‌ام.

وی افزود: مسئولان بر بازار نظارت می‌کنند اما نظارت، کافی نیست چرا که در کنار نظارت باید قیمت‌ها نیز کنترل شود.

آیت‌اله خاتمی با بیان اینکه احتمال دارد به دلیل بیماری کرونا عید امسال نیز مانند سال گذشته باشد، تصریح کرد: مدیریت تشریفات با مردم بوده اما نظارت و کنترل بر بازار بر عهده مسئولان است.

استاندار زنجان در این شرایط باید به دغدغه جدی مردم در خصوص بازار و کنترل قیمت ها پاسخ دهد.

// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر