logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۰۰۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

۱۴۰ نماینده آمریکا خواستار رویکردی «فراگیر» در قبال ایران شدند

۱۴۰-نماینده-آمریکا-خواستار-رویکردی-«فراگیر»-در-قبال-ایران-شدند
گروهی ۱۴۰ نفره از اعضای جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به وزیر خارجه، خواهان گنجاندن بحث موشک‌های بالستیک ایران در توافق احتمالی واشنگتن با مقامات تهران شدند.

به گزارش موج رسا; به نقل از اسپوتنیک، در شرایطی که دولت کنونی ایالات متحده با وجود ابراز تمایل به بازگشت به برجام عملاً از برداشتن گامی هرچند کوچک در این مسیر خودداری کرده و در عوض با اتخاذ رویکردی قلدرمآبانه و یکجانبه، ایران را به برداشتن گام نخست ملزم می‌کند، گروهی ۱۴۰ نفره و دوحزبی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور کاخ سفید را به اتخاذ رویکردی «فراگیرتر» در قبال ایران ترغیب کردند.

در نامه مذکور، این نمایندگان خواستار آن شدند که در صورت برگزاری مذاکره میان واشنگتن و تهران، نه تنها برنامه هسته‌ای ایران بلکه سایر موضوعات نیز مورد توجه و بررسی قرار گیرد. امضاءکنندگان این نامه سرگشاده از مقامات واشنگتن مصرانه خواستند تا به «طیفِ کاملی از تهدیدهای [ادعایی]» از سوی ایران رسیدگی شود.

در این نامه آمده است: «ما به عنوان اعضای دموکرات و جمهوریخواه از تمام طیف‌های سیاسی، در جلوگیری از [تولید] سلاح هسته‌ای توسط ایران و رسیدگی به گستره وسیعی از رفتارهای غیرقانونی ایران متحد شدیم».

گفتنی است که تاکنون، اعضای دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا در حصول یک وحدت نظر پیرامون سیاست واشنگتن در قبال تهران شکست خورده‌اند. حال ۷۰ نماینده دموکرات به همراه ۷۰ نماینده جمهوریخواه نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از «اِجماعی دوحزبی» خود بر سر طیفی از موضوعات خبر می‌دهند.

این ۱۴۰ قانونگذار آمریکایی در نامه خود تأکید کردند که هرگونه توافق جدید و احتمالی میان ایالات متحده و ایران باید در وهله اول موضوعاتی را مورد رسیدگی قرار دهد که برای مدت زمانی طولانی مایه نگرانی واشنگتن بوده است؛ موضوعاتی از قبیل: احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، برنامه موشک بالستیک ایران، و حمایت تهران از نیروهای نیابتی مختلف در منطقه.

این در حالی است که مقامات تهران بارها به صراحت اعلام کردند از آنجا که دستیابی به جنگ افزارهای هسته‌ای خلافِ موازین شرع مقدس اسلام است، ایران درصدد کسب تسلیحات هسته‌ای نیست. تهران همچنین هرگونه تلاش برای گنجاندن بحث برنامه موشک‌های بالستیک را در هر توافقی از جمله توافق هسته‌ای رد کرده و می‌گوید که توسعه اینگونه تسلیحات راهبردی جزء حق حاکمیتی کشورهاست و اینکه بُرد موشک‌های ایران تهدیدی علیه ایالات متحده بشمار نمی‌رود./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر