logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۰۰۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

انتخابات شوراها در کلانشهرها الکترونیکی است

انتخابات-شوراها-در-کلانشهرها-الکترونیکی-است
رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: انتخابات در کلان شهرها به غیر تهران الکترونیکی و با ۳۲ هزار دستگاه برگزار خواهد شد و ۱۴۰ هزار ناظر هم به ما کمک خواهند کرد.

به گزارش موج رسا; سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور امروز دوشنبه ۱۹ آذر در اولین نشست خبری خود در تشریح اقدامات انجام شده این هیئت اظهار داشت: جایگاه شوراها و انتخابات شوراها بسیار مهم است زیرا کار مردم به خود مردم واگذار می‌شود لذا نیاز است ملت بزرگ ایران که در همه امتحانات سربلند بیرون آمدند با شایسته سالاری انتخاب های اصلح را داشته باشند. شوراها بسیاری از گره‌های کشور و مردم و خدمات رسانی به آنها را از طریق شهرداری‌ها باز می‌کنند که این کار طبق اصول قانون اساسی است.

کاظمی گفت: داوطلبان انتخابات شوراها باید آمادگی از خودگذشتگی از منافع خود برای منافع عمومی را داشته باشند و بدانند که مردم انتظارات بزرگی از آنها دارند.

 وی افزود: باید امانت مردم را در انتخابات شوراها به درستی امانتداری کنیم؛ کشورهای اسلامی باید ضمن حفظ سلامت عملکرد خود بر شهرداری‌ها هم نظارت داشته باشند.

 رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تصریح کرد: در شرایط کرونایی وزارت کشور از ما درخواست کرده که ثبت نام الکترونیکی و انتخابات الکترونیکی را داشته باشیم و این موضوع در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شد و اعلام کردیم که اگر وزارت کشور زیرساخت الکترونیکی ثبت نام انتخابات را فراهم کند ما از آن استقبال می‌کنیم این در حالی است که ظرفیت محدودی برای الکترونیکی کردن انتخابات وجود دارد.

کاظمی گفت: ۷۲ هزار شعبه اخذ رای در کشور داریم و وزارت کشور فقط ۳۲ هزار دستگاه رای‌گیری الکترونیکی دارد که موافقت کردیم در سطح کلان شهرها به غیر از تهران انتخابات الکترونیکی باشد.

وی افزود: در تهران ۴ انتخابات ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و انتخابات شوراهای شهر و روستا را داریم.

 کاظمی گفت: وزارت کشور از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها درخواست کرده که هیئت اجرایی واحدی تشکیل شود و این موضوع مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.

 رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: در این دوره از انتخابات شوراها هیئت نظارت رفتاری غیر سیاسی نداشته و با کار انقلابی و شرعی و قانونی به وظیفه خود انشاالله عمل خواهد کرد و یقین بدانید که نظر مراجع صلاحیت دار ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

 وی گفت: از دو ماه پیش هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور کار خود را رسما آغاز کرده و هیئت‌های استانی و شهرستانی تشکیل شده است.

وی گفت: ۱۲۴۴ در کشور داریم که انتخابات در آنها برگزار شده است ضمن اینکه در دوره قبلی انتخابات شوراهای شهر و روستا ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کردند و ۳۸ هزار و 71 نفر هم برای انتخابات شورای روستا در کشور ثبت نام کردند همچنین  ۲۳۲ هزار و ۵۳۷ متر جهت رقابت در انتخابات شوراهای روستا ثبت نام کردند. 

کاظمی افزود: 6751 نفر اعضای اصلی شورای شهر در کل کشور هستند و 4185 نفر هم اعضای علی البدل هستند؛  126 هزار نفر  اعضای اصلی شورای روستا در کل کشور هستند و 42 هزار نفر هم علی البدل هستند. 

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی دنیا چشم به انتخابات خرداد 1400 دوخته‌اند که رئیس جمهور و نفر اول اجرایی کشور و اعضای شورای شهر و روستاها را انتخاب کنند؛ آنها نظاره‌گر حضور مردم ایران در انتخابات هستند لذا باید در شرایط فعلی حضوری پررنگ و گسترده در انتخابات داشته باشیم. 

کاظمی تصریح کرد: ۱۴۰ هزار نفر در سطح کشور برای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا کمک حال ما هستند و در کلیه ۷۲ هزار شعبه اخذ رای مستقر خواهند شد و می‌کوشیم از امانت مردم به‌خوبی امانت داری کنیم. 

کاظمی افزود: فردا (20 اسفند) ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا در فرمانداری‌ها آغاز می‌شود.

رئیس هیئت نظارت رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: با موافقت این هیئت و وزارت کشور مقرر  شد هم میزان شعب مورد نیاز است افزایش پیدا کند. ضمن اینکه پیشنهاد داده‌ایم که ناظرین و مجریان انتخابات شوراها واکسن دریافت کنند و وزارت کشور به هیئت دولت نامه‌ای داده و درخواست بودجه لازم کرده است. در این نامه عنوان شده که ناظر و مجری انتخابات از مشاغل خطرناک است و در اولویت دریافت واکسن قرار گیرد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر