logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۰۰۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی:

امام موسی کاظم (ع) حامی مظلومان بود

امام-موسی-کاظم-(ع)-حامی-مظلومان-بود
کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام موسی کاظم (ع) عمر با برکت خود را در دوران هارون‌الرشید در زندان به سر بردند و از آگاه سازی دست برنداشته و حامی مظلومان بود.

حجت‌‌الاسلام علی ناصر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: ایام وفات و ولادت ائمه معصومین فرصت مطلوبی برای افزایش محبت و معرفت انسان نسبت به ائمه اطهار (ع) است که دارای جایگاه و شان ویژه‌‌ای در نزد خداوند متعال هستند.

وی با بیان اینکه بر ما وظیفه است که به عنوان دوستداران و شیعیان، با معرفت امام خود را بشناسیم، افزود: شناخت ائمه معصومین (ع) از دو بعد شناخت ظاهری و شناسنامه‌ای و معرفتی امکانپذیر است که متاسفانه دنیا زدگی و وسوسه‌ها و هوای نفس گاهی اوقات موجب شده تا از شناخت ظاهری امام عصر خود غافل باشیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: متاسفانه دوری از سیره ائمه اطهار (ع) موجب شده تا برخی فرزندان شیعه و دوستداران اهل بیت (ع) کوچکترین اطلاعات ظاهری از امام، رهبر، حجت‌الله، راهبر و نجات‌دهنده نداشته باشند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه شناخت ائمه اطهار (ع) موجب نجات از گمراهی و رفتن به سوی سعادت می‌شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که در دعای توسل می‌گوییم "يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ" یعنی ای امام و شخصیتی که در نز خداوند جزو آبرو مندترین افراد هستی، دست ما را بگیر و شفاعت کند، امروز در خانواده‌های ما تسلط به شناخت هنرمندان و فوتبالیست‌ها که اجر معنوی و اخروی و دنیوی ندارد بیشتر از شناخت ائمه اطهار (ع) است که سعادت اخروی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه در زمینه شناساندن ائمه اطهار (ع) به نسل‌های آینده جامعه کوتاهی شده است، افزود: هر کدام از افراد جامعه نسبت به معرفی سیره و روش ائمه اطهار (ع) به بردار، فرزند، شاگرد و مخاطب خود کم کاری کرده‌ایم و این امر موجب شده تا تنها شناخت ظاهری از ائمه اطهار (ع) داشته باشیم.

وی یادآور شد: امام موسی کاظم (ع) به عنوان هفتمین امام معصوم (ع)، ملقب به کاظم، عبد الصالح، صابر و باب‌‌الحوائج هستند و این حضرت به کسی که کظم غیظ با وجود همه آزار و اذیت دشمنان نسبت به ایشان وارد می‌شد، مشهور بودند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: امام موسی کاظم (ع) قبل از شهادت پدرشان عهده دار هدایت شیعیان در دوران خاصی که با 4 خلیفه عباسی هم دوره بود، شدند که نزدیک به 15 سال از عمر ایشان در دوران هارون‌الرشید و در زندان سپری شد.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: هارون‌الرشید نسبت به جایگاه اهل بیت(ع) و امام کاظم (ع) واقف بود و به همین دلیل می‌ترسید شیعیان دور این امام جمع شوند و خللی در حکومتش به وجود آید که به همین دلیل این امام همام را دستگیر و از مدینه به بغداد تبعید کرد.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه امام موسی کاظم (ع) عمر با برکت خود را در دوران هارون‌الرشید در زندان به سر بردند و سجده‌ها و عبادت ایشان زبانزد خاص و عام بود، افزود: در این دوران نیز امام از آگاه سازی دست برنداشته و حامی مظلومان بود.

وی با اشاره به اینکه امام موسی کاظم (ع) همیشه در حال مناجات بود و هر زندان‌بانی که در محضر ایشان بود تحت تاثیر رفتار و منش امام قرار می‌گرفت و متحول می‌‌شد، تصریح کرد: در دوران زندان نیز امام موسی کاظم (ع) دست از مبارزه نکشید و با ظالمان مقابله کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: در زمان این امام همام به دلیل حضور ایشان در زندان‌‌های طولانی و کاهش ارتباط با دوستداران و شیعیان بحث وکالت در بین شیعیان شروع شد و برخی از افراد خاصی که مورد اعتماد این امام بودند به عنوان وکیل خود انتخاب شدند که این امر زمینه‌‌ای برای غیب صغری و نواب اربعه و غیبت کبری بود.

حجت‌الاسلام ناصر ابراز کرد: در یکی از شب‌ها که امام  کاظم (ع) از یک کوچه گذر می‌‌کردند، صدای رقص و آواز از یک خانه می‌آمد که امام با دیدن خادم آن خانه در جلوی در، از او پرسیدند  صاحب این خانه آزاد است یا عبد که  خادم گفت مولای ما آزاد است و امام در پاسخ به خادم گفت صاحبخانه چون آزاد است صدای معصیت از خانه او می‌آید چرا که اگر بنده بود از این کارها انجام نمی‌داد.

وی افزود: هنگامی که خادم به منزل برگشت صاحبخانه دلیل دیر آمدن او را پرسید او گفته امام را تکرار کرد که این موضوع موجب شد تا صاحبخانه بدون کفش و با پای پیاده به دنبال امام برود و بگوید که می‌خواهم بنده خداوند متعال باشد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه از دیدگاه امام کاظم (ع) ادای امانت و صدق موجب جذب روزی و رزق می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در حال حاضر در جامعه کمرنگ شده است که ضروری است هر کس مسئولیت و شغلی در جامعه قبول می کند، خیانت در امانت نکرده و امانتدار آرای مردم باشد.

حجت‎ الاسلام ناصر گفت: از دیدگاه امام کاظم (ع) صداقت در همه جا کاربرد دارد و خیانت و دروغگویی موجب جلب فقر و گسترش نقاق و دورویی می‌شود و از نظر ایشان " اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ " به این معنا که بهترین چیزی که به وسیله آن بنده تقرب می‌‌جوید نماز، نیکی به پدر و مادر، ترک کردن حسد، ترک خود بینی و ترک به خود بالیدن است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر