logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۹۹۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
گزارش موج رسا از بازگشایی تالارهای پذیرایی بعد از صدور مجوز فعالیت؛

90 درصد تالارها تعطیلی را به بازگشایی با 50 نفر میهمان، ترجیح می‌دهند

90-درصد-تالارها-تعطیلی-را-به-بازگشایی-با-50-نفر-میهمان،-ترجیح-می‌دهند
مجوز فعالیت تالارهای پذیرایی در حالی صادر شده که بسیاری از آن‌ها معتقدند فعالیت تالار پذیرایی با حضور 50 نفر میهمان در هر سالن، صَرفه اقتصادی نداشته و در صورتی که تالار تعطیل بوده و درب آن بسته باشد بیشتر می‌صرفد.

به گزارش موج رسا; بعد از گذشت یک سال از تعطیلی کامل تالارهای پذیرایی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مجوز فعالیت تالارها از اوایل اسفندماه سال جاری در شرایطی صادر شد که پیش از این گفته شده بود که با حداکثر 30 درصد ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند اما اکنون ابلاغ شده که در شهرهای زرد هر سالن با حداکثر 50 نفر و در شهرهای آبی با حداکثر 75 نفر می‌توانند فعالیت کنند. این بازگشایی که با سختگیری‌های فراوان نیز همراه بوده، گویا صَرفه اقتصادی برای تالارداران نداشته و از این رو بسیاری از آن‌ها تعطیلی و بسته بودن درب تالار را به برگزاری مراسم با حضور 50 نفر میهمان، ترجیح می‌دهند.

شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای بسیاری را متوجه خسارت کرد و کارگران بسیاری در طول یک سال گذشته از کار، بیکار شده‌اند. در طول این مدت، تسهیلاتی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته شده بود که ظاهراً این امر نیز پاسخگوی خسارت‌های وارده نبوده و حتی برخی از تالارداران به جهت سخت بودن فرآیند دریافت تسهیلات، پیگیر این موضوع نیز نشده‌اند.

اکنون 2 هفته‌ای می‌شود که مجوز فعالیت تالارهای پذیرایی جهت برگزاری مراسم صادر شده اما با توجه به اینکه پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای از جمله حضور محدود میهمانان (حداکثر 50 نفر در شهرهای زرد و 75 نفر در شهرهای نارنجی به ازای هر سالن)، حضور کارشناس بهداشتی جهت رصد و نظارت مراسم با هزینه مدیر تالار، محدود بودن زمان برگزاری مراسم (18 تا 21) اِعمال شده و همچنین بالانس نبودن دخل و خرج تالارداران در این شرایط و در کنار آن عدم اطمینان به روزهای آینده جهت رزرو مراسم سبب شده تا بسیاری از تالارداران، عطای بازگشایی را به لقایش بخشیده و فعالیتی نداشته باشند چرا که باز نبودن تالار، بیشتر از بازگشایی آن به نفع صاحبش است.

 

*‌ علاوه بر عدم صرفه اقتصادی، اطمینان خاطری برای رزرو مراسم نیست

بهزاد حسنلو، مدیر تالار پذیرایی غزال شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه این تالار، فعلاً فعالیت نمی‌کند، گفت: مساله فقط عدم صَرفه اقتصادی نیست چرا که ما در کنار صرفه اقتصادی، یک تعهد اخلاقی نیز در برابر شهروندان و مشتریان داریم.

وی با تاکید بر اینکه مطمئناً فعالیت تالارها با این شرایط از لحاظ اقتصادی نمی‌صرفد، اظهار داشت: بحث بعدی، تعهد اخلاقی به مشتری است زیرا هنوز ثابت نشده که اگر تالار را برای زمانی رزرو کنم این امنیت و اطمینان خاطر را ندارم که فردا به آن‌ها نگویم که اجازه برگزاری مراسم نمی‌دهند و تالا تعطیل است!

حسنلو با بیان اینکه جشن عروسی، مراسمی نیست که تمام برنامه‌ها در همان روز انجام شود، خاطرنشان کرد: برای برگزاری مراسم عروسی از چند ماه قبل، برنامه‌ریزی می‌کنند تا روز مراسم فرا رسد اما ما در صورت رزرو و تعهد اخلاقی به مشتری، واقعاً نمی‌دانیم که آن روز می‌توانیم مراسم را برگزار کنیم یا خیر و این از نظر اخلاقی، درست نبوده و با وجود اینکه طبق قانون می‌توان با مشتری قرارداد بست و بیعانه هم گرفت و در صورت لغو مراسم نیز بیعانه طبق قانون قابل استرداد نیست اما وجدان شرعی و اخلاقی این امر را قبول نمی‌کند.

مدیر تالار پذیرایی غزال شهر زنجان با تاکید بر اینکه پول هم مهم نیست و می‌توان بیعانه را پس داد، تصریح کرد: مساله اصلی و اخلاقی این است که برنامه‌ریزی فرد چه می‌شود و فردی که چند سال، منتظر است تا روز عروسی‌اش را ببیند اگر در آن روز بگوییم نمی‌توانیم مراسم را برگزار کنیم برای وی سخت می‌شود.

وی افزود: مورد بعدی این است که شرایط مالی نیز حکم می‌کند که فعلاً دست نگه داریم.

 

*‌ مشکل مسئولان، برگزار نشدن مراسم است یا فعالیت تالارها؟

حسنلو با بیان اینکه یک سوال از مسئولان ستاد کرونا دارم، گفت: آیا مسئولان با برگزاری مراسم عروسی، مشکل دارند یا با فعالیت تالارها؟

وی اظهار داشت: اگر با فعالیت تالارها مشکل دارند که این قضیه فرق می‌کند اما اگر با برگزاری مراسم عروسی، مشکل دارند مسئول مربوطه حکم قضایی دهد که هیچگونه مراسم عروسی در داخل شهر برگزار نشود.

حسنلو با بیان اینکه اگر با برگزاری مراسم جشن در تالارها مشکلات بهداشتی ایجاد می‌شود، این مشکلات در صورت برگزاری در منزل نیز رخ می‌دهد، افزود: اگر فقط صنف خاصی را می‌خواهند اذیت کرده و خود را با صنف خاصی نشان دهند که هیچ وگرنه اگر می‌خواهند جلوی برگزاری مراسم عروسی را بگیرند که می‌توانند حکمی صادر کنند که جشن‌های عروسی در منازل هم برگزار نشود در حالی که الان مراسم عروسی در منازل، باغ‌ها و سوله‌های مختلف برگزار می‌شود پس اگر خطر داشته باشد آنجا هم دارد که متاسفانه توجهی به این موضوع نمی‌شود.

 

*‌ اصراری به بازگشایی تالار ندارم اما این شرایط، سیاه‌نمایی یک صنف خاص در جامعه است

مدیر تالار پذیرایی غزال شهر زنجان با بیان اینکه برگزاری مراسم عروسی، تک‌بعدی نبوده و آیتم‌های مختلفی دارد، گفت: فقط تالار نیست بلکه فیلمبردار، گل‌فروش، آرایشگاه و سایر صنوف هم دخیل هستند پس باید اجازه فعالیت به این اصناف نیز داده نشود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تجمع، تالارها را تعطیل و یا محدود می‌کنند اما سایر مکان‌ها را چه خواهند کرد، اظهار داشت: برای یک تالار با مساحت 900 مترمربع می‌گویند 50 یا 75 نفر حاضر شود اما مشاهده شده که 70 نفر در سالن انتظار مطب بسیاری از پزشکان که یک اتاق 12 مترمربعی است، جمع می‌شوند.

حسنلو ابراز کرد: این حرکت‌ها از سوی مسئولان، سیاه‌نمایی یک صنف و سلب مسئولیت از خودشان بوده و کارشان منطقی نیست.

 

*‌ نه تنها حمایتی نشده بلکه مالیات هم نوشته‌اند

مدیر تالار پذیرایی غزال شهر زنجان با بیان اینکه در طول یک سال گذشته هیچ حمایتی از صنف ما نشده است، گفت: وام که نتوانستیم بگیریم و بنده حقوق کارگرانم را تا شهریورماه پرداخت کرده و ماهانه حدود 12 میلیون تومان حق بیمه‌شان را نیز واریز کردم اما مسئولان نه تنها هیچ حمایتی نکردند بلکه برای تالار تعطیل، مالیات هم نوشته‌اند!!

وی با بیان اینکه وقتی اعتراض هم می‌کنیم می‌گویند همین هست که هست، اظهار داشت: هیچگونه حماتیی از ما نشده که هیچ بلکه ماهانه 2 میلیون تومان هزینه‌های جاری از قبیل آب، برق و گاز برای مکان تعطیل پرداخت می‌کنیم.

حسنلو با تاکید بر اینکه خیلی دلم می‌خواهد کارشناسان بهداشتی بیایند و مرا نسبت به تعطیلی و محدود بودن فعالیت‌ها توجیه کنند، خاطرنشان کرد: اگر بنده را با دلایل، توجیه کنند هیچ اعتراضی نمی‌کنم اما در صورتی که نتوانستند توجیه کنند باید اجازه فعالیتد داده شود.

وی با بیان اینکه همین الان رستورانی در شهر زنجان وجود دارد که همزمان 150 نفر وارد آن می‌شوند، تصریح کرد: مشکل ما این نیست که چرا مراسم برگزار نمی‌شود بلکه مشکل ما این است که چرا برای آن رستوران‌ها نظارت ندارید اما این اندازه به ما سختگیری می‌کنید؟

 

*‌ 90 درصد تالارها به دلیل عدم صرفه اقتصادی، بازگشایی نکردند

احسان مصطفوی، مدیر تالار پذیرایی امید شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مجوز فعالیت صادر شد اما 90 درصد تالارها به دلیل عدم صرفه اقتصادی، بازگشایی نکردند، گفت: در مجوز امده که حضور حداکثر 50 نفر برای هر سالن که در مجموع (آقایان و خانم‌ها) 100 نفر می‌شود که اگر قیمت هر پُرس غذا را 50 هزار تومان حساب کنیم در مجموع 5 میلیون تومان می‌شود و در این صورت، هزینه کارگران و انرژی که هیچ حتی هزینه‌های خود تالار هم درنمی‌آید.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان، توپ را به زمین تالارها انداخته‌اند، اظهار داشت: تعداد معدودی از تالارها که فعالیت می‌کنند نیز خیلی اذیت می‌شوند زیرا بهداشت، اماکن و سایر نهادها پشت سر هم می‌آیند یک کارشناس بهداشت را هم تحمیل می‌کنند که 50 هزار تومان هزینه آن است و آن را هم صاحب تالار باید بپردازد که این شده درد بی‌درمان تالارها.

مصطفوی با بیان اینکه متاسفانه شرایطی را برای فعالیت تالارها قرار داده‌اند که شدنی نیست، خاطرنشان کرد: ابتدا تعداد میهمانان هر سالن را 75 نفر اعلام کرده بودند که در ادامه 50 نفر شد و نکته مهم بعدی، ساعت مراسم است که از 6 تا 9 شب اعلام شده است در حالی که اکثر مراسم در زنجان از ساعت 3 بعدازظهر آغاز و تا 12 شب ادامه می‌یافت.

مدیر تالار پذیرایی امید شهر زنجان با بیان اینکه با این شرایط حتی خود صاحب مراسم نیز نمی‌تواند بهره‌ای از مراسم برده و هزینه‌هایش را دربیاورد، افزود: مشکل دیگر در این شرایط این است که حتی اگر مراسم تا ساعت 9 شب به اتمام برسد باز هم هنگام عزیمت میهمانان به منزل به دلیل محدودیت تردد خودروها با جریمه 200 هزار تومانی مواجه خواهند شد و حتی خود بنده نیز چند بار به این دلیل جریمه شده‌ام و فعالیت تالارها با این شرایط بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اکثر تالارهای شهر زنجان بین 500 تا 600 نفر است، گفت: در صورتی که مجوز حضور حداقل 200 نفر میهمان (هر سالن 100 نفر) را بدهند می‌توان در حد بخور و نمیر، فعالیت کرد وگرنه امکان ندارد زیرا قبل از شیوع ویروس کرونا نیز در صورتی که تعداد میهمانان کمتر از 300 نفر می‌شد به مشتری می‌گفتیم که صَرف نمی‌کند اما الان چون اتحادیه هم ورودیه را افزایش داده و هم نرخ غذا را معین کرده اگر اجازه حضور 200 نفر میهمان را بدهند می‌توان با حداقل‌ها فعالیت کرد.

مصطفوی افزود: مجوز فعالیت تالارها با مساحت 400 مترمربع در حالی با 50 نفر میهمان صادر شده که مراسم عروسی با حضور 200 نفر میهمان در خانه‌های کوچک برگزار می‌شود.

 

*‌ باشگاه‌ها و استخرها هم باز شد اما تالارها یا تعطیل‌اند و یا محدودیت دارند

مدیر تالار پذیرایی امید شهر زنجان گفت: در بازار، دفاتر پیشخوان و سایر اماکن چندین نفر در هر مترمربع، تجمع می‌کنند اما متاسفانه مسئولان فقط تالارها را نشانه گرفته‌اند و تالار، تنها صنفی است که بی‌صاحب مانده زیرا حتی باشگاه‌ها و استخرهای ورزشی نیز باز شدند و فقط ما مانده‌ایم.

وی با اشاره به تعبیر معاون کل وزارت بهداشت از استان زنجان به عنوان شاگرد اول در مدیریت و کنترل ویروس کرونا اظهار داشت: زنجان می‌خواهد شاگرد اول ایران باشد اما برای آن باید تاوان پس دهد که دودش به چشم ما می‌رود و همان مراسم عروسی در منازل و با بدترین شرایط برگزار می‌شود.

مصطفوی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد بعد از عید نوروز، فعالیت خود را از سر بگیرید، خاطرنشان کرد: فعلاً که هیچ مراسمی رزرو نمی‌کنیم و اگر شرایط مهیا باشد و ظرفیت را افزایش دهند شاید بعد از عید نوروز، فعالیت کنیم اما اگر هم بخواهیم فعالیت کنیم، اواخر فروردین‌ماه که آغاز ماه مبارک رمضان است و سه ماه بعد از رمضان هم که محرم و صفر است و باز هم وارد فصل پاییز و سردی هوا می‌شویم و متاسفانه در مدت اندکی که فرصت هست، اجازه فعالیت نمی‌دهند و با کله به زمین می‌خوریم.

وی در خصوص حمایت دولت از تالارها در دوران کرونا با بیان اینکه هیچ حمایتی صورت نگرفت، تصریح کرد: 16 میلیون تومان وام می‌دادند که هم به زحمتش نمی‌ارزید و هم نمی‌توانست خسارت‌ها را پوشش دهد.

 

*‌ فعالیت تالارها با 200 نفر هم نمی‌صرفد

محمد بازرگان، رئیس اتحادیه تالار، رستوران و هتل‌داران زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: به هر سالن، اجازه حضور حداکثر 50 نفر میهمان را داده‌اند که فعالیت تالار در این صورت، صرفه اقتصادی ندارد.

وی در خصوص اینکه آیا پیشنهاد یا راهکاری ارائه داده‌اید، اظهار داشت: فعلا که شرایط اینگونه است کاری نمی‌شود کرد هر چند گفته‌اند اگر وضعیت شهر، آبی باشد تعداد میهمانان را افزایش می‌دهیم.

بازرگان با بیان اینکه محدودیت میهمانان برای تمام تالارها یکسان است، خاطرنشان کرد: تالاری داریم که مساحتش 2 هزار مترمربع است اما برای آن نیز حداکثر میهمانان 50 نفر تعیین شده است و حتی پیشنهاد دادیم که در راستای رعایت فاصله اجتماعی به ازای هر 4 مترمربع، یک میهمان مستقر شود اما پذیرفته نشد.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و هتل‌داران زنجان در پاسخ به اینکه به طور متوسط، حداقل چند نفر باید حضور داشته باشند که صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: با 200 نفر نیز مخارج تالار درنمی‌آید و به همین دلیل، فعلا تالارها تمایلی به فعالیت ندارند و یکی- دو مورد هستند که فعالیت می‌کنند ضمن اینکه در صورت فعالیت نیز ممکن است دوباره تعطیل شوند که به همین دلیل، مراسم نیز رزرو نمی‌کنند زیرا از فردای کاری خود مطمئن نیستند.

وی افزود: مجوز فعالیت تالارها صادر شده اما با این شرایط به نوعی تقریبا همه آن‌ها در حالت تعطیل قرار دارند و فعالیت نمی‌کنند و فعلاً یکی- دو مورد که به صورت رستورانی هستند، فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و هتل‌داران زنجان گفت: 55 تالار پذیرایی در شهر زنجان فعالیت داشتند که به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت و خسارت‌های مالی فراوان 12 مورد به کلی جمع‌آوری کرده و تعطیل شده و ابطال کردند و اکنون نیز چند مورد در آستانه تعطیلی کامل قرار دارند اما تا بعد از عید نوروز صبر می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

وی در خصوص تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اظهار داشت: نهایتاً 2 درصد از تالارداران از این وام استفاده کردند که آن هم به هیچ وجه نتوانست خسارت‌های وارده را جبران کند.

 

*‌ فعالیت تالارهای پذیرایی در زنجان براساس دستورالعمل‌های ستاد کرونا است

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا؛ گفت: فعالیت تالارهای پذیرایی در زنجان براساس دستورالعمل‌های ستاد کرونا بوده و بر روند فعالیت تالارها به جد، نظارت می‌شود.

وی با اشاره به نحوه فعالیت تالارها در استان زنجان اظهار کرد: بعد از تعطیلی یکساله به تالارهای پذیرایی مجوز فعالیت داده شد.

موسوی با تاکید بر اینکه به شدت بر فعالیت تالارها نظارت می‌شود، تصریح کرد: تالارهای پذیرایی براساس شیوه ‌امه‌ و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با تاکید بر اینکه حداکثر ظرفیت برای یک سالن پذیرایی 75 نفر در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی بین نفرات باید به جد رعایت شود.

وی بیان کرد: اگر تالاری، سالن‌ اضافی داشته باشد می‌تواند از ظرفیت سالن‌های دیگر با تعداد میهمانان بیشتر استفاده کند.

موسوی با بیان اینکه کارکنانی که در تالارها فعالیت می‌کنند حتماً باید تست کرونا داشته باشند، ادامه داد: استفاده از دستگاه تب‌سنج در ورودی تالارها نیز اجباری است.

وی با تاکید بر اینکه یک نفر به نمایندگی از بهداشت بر رعایت پروتکل‌های اعلام‌شده در تالارها در طول مراسم نظارت می‌کند، ابراز کرد: امیدواریم همه تالارداران و مردم، موارد ابلاغی را رعایت کنند تا شاهد تعطیلی دوباره تالارها در استان زنجان نباشیم.

 

*‌ دستورالعمل کشوری بوده و دست ما نیست!

جلیل نصیری، مسئول گروه بهداشت و سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: مجوز فعالیت تالارهای پذیرایی در شهرهای زرد با 50 نفر و در شهرهای آبی با 75 نفر صادر شده و اگر تالاری، محیط روباز داشته باشد این تعداد 2 برابر می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه این نوع فعالیت برای تالارداران، صَرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: به هر حال دستورالعمل کشوری بوده و دست ما نیست که آن تغییر دهیم.

نصیری با تاکید بر اینکه پروتکل‌های ابلاغی باید در تالارها رعایت شود، اظهار داشت: باید توجه داشت که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود با 20 نفر هم مشکل ایجاد می‌شود لذا به دلیل شرایط ویژه کنونی، مجبور به اِعمال محدودیت هستیم و در صورت بهبود شرایط بعد از عید نوروز، شاید تغییری در دستورالعمل صورت پذیرد.

مسئول گروه بهداشت و سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: هم‌اکنون در شرایط زرد قرار داریم اما اگر تبدیل به نارنجی شویم، مجبوریم تمام کسب‌وکارها را تعطیل کنیم که تالارها نیز یکی از این اصناف هستند اما اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، کسب‌وکارها نیز تعطیل نمی‌شوند و تالارها نیز با این شرایط به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی در خصوص روند نظارت کارشناس بهداشتی به تالارها خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشتی طبق قرارداد با بخش خصوصی در تالارها حضور یافته و مراسم به صورت خوداظهاری و خودکنترلی در حضور کارشناس بهداشت برگزار شده و به ما گزارش داده می‌شود.

نصیری با بیان اینکه نمونه‌های مثبت کرونایی در روستاها افزایش یافته که دلیل آن برگزاری مراسم عروسی است، افزود: حتی روستاهایی بودند که مجبور شدیم کل روستا را قرنطینه کرده و از تمام روستائیان، نمونه‌گیری کنیم که این‌ها کار را سخت می‌کند.

وی تاکید کرد: برگزاری هرگونه مراسم عروسی در شهرها و در منازل نیز ممنوع است و در صورت مشاهده، گزارش می‌کنیم و از مردم انتظار می‌رود شرایط موجود را لحاظ کرده و پروتکل‌ها را رعایت کنند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر