logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۹۹۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال؛

قیمت گوشت قرمز افسار پاره کرد/ طعم تلخ گرانی گوشت در سفره های مردم

قیمت-گوشت-قرمز-افسار-پاره-کرد-طعم-تلخ-گرانی-گوشت-در-سفره-های-مردم
با نزدیک شدن به ایام پایان سال شاهد افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم و شرایط به جایی رسیده که هیچ قیمتی مشخصی برای گوشت قرمز وجود ندارد و حساب قیمت‌ها از دست اتحادیه قصابان نیز خارج شده است.

به گزارش موج رسا; هر روز که به سمت روزهای پایانی سال نزدیک می شویم سرعت نوسانات قیمت‌ها به ویژه کالاهای پرمصرف افزایش می یابد که در این میان نوسان قیمت گوشت قرمز نسبت به سایر کالاها قابل توجه است تا آنجایی که دیگر اتحادیه قصابان حساب قیمت‌ها را هم از دست داده و از اعلام قطعی قیمت‌ها باز مانده است.

یادمان نمی رود روزگاری بود که فروشندگان برای اینکه به گناه کم فروشی آلوده نشوند و در واقع آخرت خود را به قیمت ناچیز نفروشند در حین فروش کالا ترازوی سمت کالا را کمی سنگین‌تر میکردند اما این روزها کار به جایی رسیده برخی از فروشندگان و دلالان با قیمت‌های کزایی خون مردم را در شیشه کردند و آخرت خود را به راحتی می‌فروشند. 

مدتی است گرانی گریبانگیر بازار گوشت قرمز در زنجان شده و قیمت‌ها هر روز روند صعودی به خود گرفته و افزایش قیمت به حدی رسیده که خرید گوشت قرمز از توان قشر ضعیف و متوسط جامعه خارج شده و این اقلام از سفره مردم حذف شده است. 

این بخش از جامعه با قیمت‌های سرسام آور توان خرید یک کیلوگرم گوشت را ندارند و علی‌رغم تمام تمهیدات درنظر گرفته شده بازهم گوشت از سفرهایشان حذف شده است. 

این روزها دیگر «گوشت» ماده غذایی کمیاب سفره بسیاری از ایرانی‌ها شده است و قیمت‌ها سیری صعودی به خود گرفته و در حاضر نیز در بازار زنجان قیمت مشخصی ندارد و در آشفته بازار سودجویان جولان می‌دهند و خبری از نظارت هم وجود ندارد و دامنه نوسانات قیمت از میدان احشام تا بازار به حدی است که هیچ قیمتی ثابتی برای گوشت در زنجان وجود ندارد. 

در این میان جای مسئولانی که مدعی این بودند که خادم مردم هستند خالی است چرا که از طرفی کرونا و سوی دیگر گرانی‌های مردم را رنج می‌دهد و متاسفانه هر روز که پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم نوسانات قیمت‌ها شدت می‌یابد. 

زنجان

بهلول بیات رئیس اتحادیه قصابان استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا در مورد قیمت گوشت قرمز در استان زنجان اظهار کرد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در زنجان مشخص نیست. 

وی تصریح کرد: امروز نمی‌توانم در مورد قیمت گوشت قرمز چیزی بگویم چرا که بازار گوشت چند روزی است آشفته بوده و قیمت‌ها مشخص نیستند. 

ملموس نبودن نظارتها یکی از موضوعاتی است که مظاهر یوسفی امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان استان زنجان نیز با آن تاکید دارند. 

وی عنوان کرد: بارها موضوع را مطرح کردم که مشکل نظارتها اساسی است و باید برای حل آن ریشه‌ای عمل کرد. 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان خاطر نشان کرد: در حال حاضر نگرانی ما در این حوزه این است که وقتی یک صنف متخلف جریمه می‌شود برای جبران جریمه اعمال شده قیمت اجناس خود را افزایش می‌دهد، در واقع جریمه‌ها از جیب مصرف کننده پرداخت می‌شود. 

وی ابراز کرد: این اتفاق به خاطر این است که نظارتها در بازار به صورت هدفمند نیست و در واقع نظارتها به صورت موردی انجام می‌شود. 

امیری عنوان کرد: تا زمانیکه برنامه‌ریزی در بازرسی‌ها ایجاد نشود هر اندازه تعداد بازرسان افزایش یابد باز هم نتیجه رضایتمندی حاصل نمی‌شود.

قیمت واحدی برای گوشت در بازار وجود ندارد

بیات یکی از کسبه‌های منصف زنجانی که در توزیع گوشت قرمز فعالیت دارد به موج رسا گفت: در بازار زنجان قیمت گوشت قرمز در نوسان شدیدی است و قیمتی واحدی برای آن وجود ندارد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر گوشت گوساله در بازار زنجان بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 

این فعال صنفی با بیان اینکه گوشت گوسفندی نیز از ۱۴۰ تومان تا ۱۷۵ تومان در بازار عرضه می‌شود بیان کرد: قیمت گوسفند زنده اخیرا کمی افزایش پیدا کرد که این موضوع بهانه و فرصتی برای دلالان و سود جویان شده که در ایام پایانی سال در بازار گوشت قرمز جولان دهند. 

وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت و خرید گوشت قرمز در بازار بدون دلیل اتفاق افتاده است ادامه داد: اتحادیه قیمت گوشت قرمز گوساله را ۱۲۵ تا ۱۳۰ تومان اعلام کرده است اما هر کس با شرایط دلخواه خود گوشت را در بازار عرضه می‌کند و در واقع به هیچ عنوان به قیمت‌های اعلام شده توجه نمی‌شود. 

بیات با بیان اینکه کسی متعهد به قیمت اتحادیه نیست عنوان کرد: در حال حاضر ما در واحد صنفی خود گوشت گوساله را از ۱۱۲ هزار تومان تا ۱۱۵ هزار تومان عرضه می‌کنیم. 

وی با اشاره به اینکه عرضه گوشت در واحد ما ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان پایین‌تر از قیمت تعیین شده اتحادیه است ادامه داد: این روال کار ما است و همیشه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت ما پایین‌تر از قیمت مصوب اتحادیه است. 

این فعال صنفی با تاکید براینکه گوشت‌های بسته بندی در بازار با قیمت نامتعارف عرضه می‌شود افزود: در برخی مواقع تفاوت قیمت گوشت قرمز واحد ما با بازار ۳۵ هزار تومان تفاوت دارد.

عرضه گوشت قرمز در بازار با قیمت‌های ناجوانمردانه

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت توسط واحدهای بسته بندی بسیار سرسام آور است عنوان کرد: نرخی که توسط اتحادیه قصابان برای گوشت قرمز تعیین شده بسیار بالاتر است. 

بیات با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت قیمت گوشت گوسفندی بسیار نامناسب است و کسی هم به فکر اصلاح قیمت‌ها نیست عنوان کرد: قیمت گوشت قرمز بسیار افسار گسیخته و ناجوانمردانه افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه قیمت گوشت ران گوسفندی که در واحد ما با قیمت ۱۳۵  به فروش می‌رسد در بازار به ۱۷۵ تومان رسیده است ادامه داد: مجموعه‌ای که ما به راه انداختیم عرضه گوشت قرمز با سود متعارف در بین مردم اتفاق می‌افتد در واقع قیمت دام زنده کمی افزایش یافته اما این موضوع اینقدر نمی‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها در بازار منجر شود. 

این فعال صنفی با بیان اینکه با قیمتی که گوشت قرمز را عرصه می‌کنیم به هیچ عنوان ضرر ده نیستیم ادامه داد: قیمت گوشت در برخی مناطق زنجان واقعا دور از جوانمردی است و در این شرایط اقتصادی که باید بیشتر حواسمان به همدیگر باشد واقعا شاهد نامردی در حق مردم هستیم.

تولید گوشت قرمز مازاد بر نیاز استان

محمدعلی صادقی مدیر بهبود امور دامی جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن است اطهار کرد: در تولید گوشت قرمز در استان حدود ۱۰ درصد مازاد برنیاز داریم. 

وی با بیان اینکه واردات گوشت قرمز متناسب بر نیاز استان انجام می‌شود گفت: ممکن از در مقطعی بیشتر و در مقطعی نیز واردات گوشت قرمز نداشته باشیم. 

مدیر بهبود امور دامی جهادکشاورزی استان زنجان در مورد راه اندازی بزرگترین مرکز پرورش گوسفندی در استان زنجان گفت: هنوز این واحد راه اندازی نشده و براساس برنامه‌ریزی انجام شده نیمه اول سال آینده فاز نخست این واحد راه اندازی می‌شود. 

وی بیان کرد: در فاز اول ۵ هزار راس دام گوسفندی پرورش داده خواهد شد و امیدواریم که تا تیر ماه سال آینده این واحد راه اندازی شود. 

صادقی با تاکید براینکه با راه اندازی این واحد تولید گوشت قرمز در استان زنجان بسیار افزایش می یابد عنوان کرد: در این مرکز گوسفندان اصلاح نژادی هم پرورش داده خواهد شد./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر