logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۸
[ شناسه خبر : ۱۹۹۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

تزریق فاز اول واکسن کرونا تا پایان سال به اتمام می‌رسد/ ممنوعیت فعالیت اصناف بعد از ساعت 21

تزریق-فاز-اول-واکسن-کرونا-تا-پایان-سال-به-اتمام-می‌رسد-ممنوعیت-فعالیت-اصناف-بعد-از-ساعت-21
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه واکسن کرونا بر اساس سند ملی طی 4 فاز، تزریق خواهد شد، گفت: هم‌اکنون در فاز اول تزریق قرار داریم که تلاش می‌شود تا قبل از پایان سال به اتمام برسد.

به گزارش موج رسا; محمدرضا صائینی امروز در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: واکسن کرونای قطب 6 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مرکزیت زنجان، توزیع شده و واکسن مورد نیاز استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و قزوین و شهرهای خوی، مراغه و سراب با رعایت عدالت و به تناسب جمعیت استان، جمعیت کادر درمان و جمعیت سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سند ملی واکسن کرونا به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده و طبق آن تزریق خواهد شد، خاطرنشان کرد: واکسن کرونا طی 4 فاز تزریق خواهد شد که هم‌اکنون در فاز اول اجرای آن قرار داریم.

صائینی با بیان اینکه فاز اول تزریق واکسن کرونا شامل 2 قسمت است، افزود: قسمت اول شامل همکاران بخش‌های آی‌سی‌یو و اورژانس بیمارستان‌های دارای بیماری کرونا بود و قسمت دوم شامل بخش‌های بستری کرونایی است.

وی ادامه داد: در ادامه نیز درمانگاه‌های خصوصی و مراکزی که به هر نحو با بیماران کرونایی در ارتباط هستند و همچنین سالمندان در برنامه کاری قرار دارد و به تدریج وارد فازهای بعدی خواهیم شد اما تلاش بر این است که فاز اول تزریق واکسن را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در خصوص کرونای جهش‌یافته (انگلیسی) گفت: تاکنون بیش از 30 مورد مشکوک کرونای جهش‌یافته به آزمایشگاه ارسال شده اما مورد اثبات‌شده آزمایشگاهی کرونای جهش‌یافته در سطح استان پیدا نشده اما این به معنای نبودن این ویروس نیست و حتی کرونای انگلیسی در بین فوت‌شدگان نیز مشاهده نشده است.

وی در خصوص سفرهای نوروزی اظهار داشت: کرونا با کسی تعارف ندارد و رنگبندی شهرها را نیز نمی‌فهمد و هر جایی که شرایط پیش آید، افراد را مبتلا می‌کند پس اگر قرار باشد افراد متعددی وارد شهرهای مختلف کشور شوند احتمال به هم خوردن وضعیت فعلی وجود دارد زیرا رعایت دقیق بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی در زمان سفر، ممکن نیست پس خاضعانه از شهروندان زنجانی تقاضا داریم سفر را در نوروز امسال در برنامه خود قرار ندهند.

صائینی با بیان اینکه استان زنجان هنوز وارد موج اصلی کرونا نشده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شمار بستری و فوت‌شدگان در استان‌های همسان جمعیتی زنجان، خیلی بالاتر است.

وی افزود: بررسی‌های سرولوژی نشان می‌دهد که 25 درصد جمعیت استان زنجان دارای ایمنی بوده و 75 درصد هنوز ایمنی مربوط به بیماری کووید 19 را پیدا نکرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واقع همان ایمن‌سازی بدن است، گفت: در صورتی که طرفین به نحو صحیح از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند 95 درصد، ایمن می‌شوند و به عبارت دیگر، ادبیات ویروس کرونا چنین است که می‌گوید اگر مواردی که برای پیشگیری است رعایت نشود از هر فرصت و رخنه‌ای برای نفوذ استفاده می‌کند لذا اگر ما ضد آن را انجام دهیم یعنی خود را ایمن کرده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعداد واکسن توزیع‌شده به استان زنجان متناسب است، یادآور شد: توزیع واکسن کرونا بر اساس جمعیت استان، جمعیت کادر درمان و جمعیت افراد آسیب‌پذیر بوده که متناسب با این میزان در فاز اول، دریافت کرده‌ایم که اکنون در مرحله تزریق است.

صائینی ادامه داد: فاز چهارم تزریق واکسن کرونا تا اواخر تابستان سال 1400 انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: زنجان، مرکز توزیع واکسن کرونای قطب 6 کشور بود و تلاش شد تا با رعایت عدالت و اسلوب انسانی و بر اساس دستور وزارت بهداشت، توزیع شود.

صائینی با تاکید بر اینکه اِعمال محدودیت‌ها به رفتارهای ما برمی‌گردد، گفت: شهروندان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مجبور به اعمال محدویت نشویم و کسب و کارها نیز به فعالیت خود ادامه دهند و آسیب نبینند.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد کرونا فعالیت تمام اصناف شهرستان زنجان از روز شنبه (16 اسفندماه) بعد از ساعت 21 ممنوع است.

صائینی خاطرنشان کرد: تردد خودروها بعد از ساعت 21 ممنوع است لذا به دلیل اینکه فعالیت اصناف، مردم را به خود جذب می‌کند، تصمیم بر این شده که فعالیت اصناف نیز بعد از ساعت 21 ممنوع شود.// آ

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر