logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۹۹۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان خبر داد؛

اجرای عملیات احیای معدن انگوران در شهرستان ماهنشان/ چمن سطانیه احیا می‌شود

اجرای-عملیات-احیای-معدن-انگوران-در-شهرستان-ماهنشان-چمن-سطانیه-احیا-می‌شود
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه پاسخ به اکتشافات جدید معدنی براساس قانون انجام می‌شود گفت: اگر گون در محل اکتشافات جدید بیشتر از استاندارد تعریف شده باشد به استعلامات معدنی، پاسخ منفی داده می‌شود.

به گزارش موج رسا; خلیل آقاجانلو امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه با افزایش قیمت زمین در کشور و استان مواجه هستیم و این موضوع باعث شده حمله و هجمه به سمت اراضی ملی افزایش یابد اظهار کرد: این موضوع وظایف ما را در حفاظت از اراضی ملی سنگین‌تر کرده و انتظار داریم در این راه رسانه‌ها یاریگر منابع طبیعی استان باشند.

وی عنوان کرد: در مورد معادن نیز فرآیند‌هایی تعریف شده و متولی اصلی آنها سازمان صمت بوده و منابع طبیعی تنها در حوزه استعلامات دخیل است و براساس قوانین اگر استعلام مورد نظر در محدوده منابع طبیعی باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه اگر مشکلی وجود نداشته باشد موافقت لازم برای فعالیت معادن انجام می‌شود عنوان کرد: در حوزه استعلامات معدنی ما دیدگاه خود را اعلام می‌کنیم و کاری به حوزه محیط زیست و یا سایر بخش‌ها نداریم ممکن است سایر بخش‌ها موافقت کنند یا برعکس موافقت نداشته باشند.

وی بیان کرد: در خیلی از موارد هم به دلیل حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در پاسخ به استعلامات با استناد به قانون پاسخ منفی داده شد.

آقاجانلو با تاکید براینکه معادن شن و ماسه اکثرا در حریم رودخانه‌ها مستقر هستند عنوان کرد: اغلب آنها در اختیار و زیر نظر وزارت نیرو فعالیت می‌کنند.

وی ابراز کرد: معادنی که در اراضی ملی هستند فرآیند قانونی برای آنها اعمال می‌شود و این معادن باید هر ساله حقوق دولتی خود را پرداخت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان در مورد احیای معادن در استان زنجان بیان کرد: یکی برنامه‌هایی که ما در معادن داریم این است که احیای معادن بعد از برداشت انجام شود اما امکان احیای معادن در همه آنها وجود ندارد و وقتی موضوع احیا مطرح می‌شود مراحل مختلفی باید طی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌ها این است که برداشت‌ها انجام شده با یکسری اقدامات به مراحل اولیه برگردد اما همه معادن این امکان را ندارند.

احیا و بازسازی معدن انگوران

آقاجانلو با اشاره به اجرای طرح احیای معدن انگوران بیان کرد: بحث احیا و بازسازی معادن را در انگوران که بزرگترین معدن کشور محسوب می‌شود را آغاز کردیم و در تلاش هستیم این معدن را به عنوان یک معدن سبز در سطح کشور داشته باشیم و روند احیای آن نیز همچنان ادامه دارد.

وی در مورد جابه‌جایی پسماندهای روی نیز تاکید کرد: منابع طبیعی صلاحیت نظر دادن در مورد مکان جدید پسماند‌های روی را ندارد و مورد از حوزه ما خارج است و در واقع این موضوع در اختیارات و وظایف محیط زیست محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان اظهار کرد: در انتقال پسماند‌های روی آنچیزی که به منابع طبیعی مربوط می‌شود تخصیص یک بخش از عرصه ملی بوده که از نظر ما بلامانع اعلام شد و اعلام نتیجه نهایی این موضوع هم بعد از بررسی‌های قانونی انجام شد و همه فرآیند‌های زیست محیطی در اختیارات محیط زیست است.

وی در ادامه در مورد قاچاق چوب و حساسیت مردم نسبت به این موضوع عنوان کرد: منابع طبیعی نیز در این راستا اقدامات لازم و قانونی را انجام می‌دهد و یگان حفاظت نیز این موضوع را به جد در دستور کار خود قرار داده است.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: برخی از درختان در استان زنجان به منظور تامین نیاز صنایع چوب کشت می‌شوند و این نیاز هم وجود دارد بنابراین نیاز این واحدها از راه‌های مختلفی از جمله واردات، ضایعات باغی و درختانی که به منظور صنایع چوبی کاشته شده تامین می‌شود.

احیای چمن سطانیه در دستور کار است

وی در ادامه در خصوص احیای چمن سلطانیه ابراز کرد: متاسفانه به دلیل افت آب‌های زیرزمینی مشکلات زیادی در دشت‌های استان زنجان داریم که این موضوع بر چمن سلطانیه نیز تاثیر گذاشته اما با این حال احیای چمن سلطانیه را در دستور کار خود داریم که اجرای عملیات قرق و کودپاشی در این عرصه اقدام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه در صدد این هستیم که وضع موجود این چمن را حفظ کنیم عنوان کرد: واقعیت این است که کاهش سطح آبهای زیرزمینی موجب خشک شدن چمن سلطانیه شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار موج رسا در مورد اجرا بخشنامه گون در استان زنجان گفت: گون گونه بسیار موثر در حفظ خاک بوده و در قانون نیز حفاظت از آن و ممنوع‌القطع بودن آن به صراحت اشاره شده است.

آقاجانلو خاطر نشان کرد: در عرصه اکتشافات جدید این موضوع مورد توجه جدی قرار می‌گیرد و در اگر گون در محل اکتشافات جدید بیشتر از استاندارد تعریف شده باشد به استعلامات معدنی پاسخ منفی داده می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از معادن هستند که ذخایر بسیار ارزشمندی دارند و فعالیت آن معدن از لحاظ اقتصادی می‌تواند مهم باشد مانند معدن طلا که اگر ذخیره بسیار خوبی داشته باشد جهت استخراج از ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌شود.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر