logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۹۸۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

بررسی طرح جهش تولید مسکن پس از تصویب بودجه 1400

بررسی-طرح-جهش-تولید-مسکن-پس-از-تصویب-بودجه-1400
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جهش تولید مسکن پس از تصویب بودجه، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

البرز حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: طرح جهش تولید و عرضه مسکن با توجه به مشکلات تولید مسکن در سال‌های گذشته و امسال مقرر شد کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص مسکن طرحی را آماده کند که در کنار پروژه‌های دولتی محسوب می‌‎شود.

وی افزود: طرح اقدام ملی مسکن که در حال حاضر توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا است مشخص بود که مشکلات دهک‌های پایین جامعه را حل نمی‌کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو فوریت این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای آورد و برای رفع ایرادات به کمیسیون عمران برگشت داده شد، خاطرنشان کرد: پس از 4 ماه دوباره این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از برگزاری 35 جلسه تخصصی با حضور همه بخش‌ها از جمله بخش خصوصی، دولت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و حوزه بانک مرکزی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن خبرداد و گفت: طرح جهش تولید و عرضه مسکن در هفته‌های گذشته به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد و تا ماده 14 مورد بررسی قرار گرفت.

حسینی با بیان اینکه در این طرح سه رویکرد مورد توجه است، افزود: در موضوع تامین منابع مالی طرح، صندوقی تدوین شد که هدف آن جمع‌آوری همه وجوه برای تولید مسکن بوده و این صندوق به صورت هئیت امنایی اداره می‌شود که رئیس آن وزیر راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: همه بودجه سنواتی مربوط به منابع مالی و اقساط برگشتی مسکن مهر و مسکن یکم و خیرساز مسکن در این صندوق جمع‌آوری می‌شود و دومین منبع مالی آن 40 درصد تغییرات ماده تسهیلات بانک‌ها است که برای عرضه و تولید مسکن در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وجوهات و منابع صندوق و 40 درصد مانده تسهیلات مسکن با نرخ بهره 18 درصد موجب می‌شود تا به خلق پول جدید منجر نشده و در تغییر پایه پولی نقشی نداشته باشد چرا که ترکیب این رقم با منابع مالی صندوق، تسهیلاتی با نرخ متوسط را در اختیار مسکن سازان و بخش خصوصی قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرض کنیم منابع مالی درون صندوق کنترل شده با نرخ بهره صفر درصد با تسهیلات 18 درصدی بانک ترکیب شود، این امر موجب می‌شود تسهیلاتی با نرخ 9 درصد را در اختیار مسکن سازان قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این طرح شورای عالی مسکن تشکیل می‌شود تا دارای وجاهت قانونی باشد، ادامه داد: این شورا با اعضای مختلف که تاثیرگذار در حوزه مسکن هستند تشکیل می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: مسکن امر چند وجهی است برای به نتیجه رسیدن باید هماهنگی لازم ایجاد شود تا اثر وضعی بین بخشی به ویژه بخش‌های خدمات رسان را تسهیل ببخشد.

وی با بیان اینکه تامین زمین ارزان قیمت در اراضی مستعد و قرار دادن آن در اختیار دولت یکی از ویژگی‌های این طرح است، افزود: این زمین‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده و به صورت 99 ساله در اختیار مسکن سازان و انبوه سازان قرار می‌گیرد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بین 60 تا 70 درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است که با این روش قیمت آن ساماندهی شده و مسکن ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رویکرد سوم در خصوص مسکن مربوط به مسائل مصالح است که با رویکرد کنترل و ساماندهی دو نهاده سیمان و فولاد از حیث قیمت تمام شده با هماهنگی وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی با قیمت متعارف در اختیار مصرف‌‌کنندگان قرار می‌گیرد.

حسینی از تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی از سوی وزارت راه و شهرسازی با وزارت صمت برای کنترل موضوع سیمان و فولاد خبرداد و گفت: در حال حاضر 15 میلیون تن مازاد تولید در زمینه فولاد و 55 میلیون تن در حوزه سیمان اضافه مصرف در کشور وجود دارد که می‌تواند در این طرح به کارگیری شود.

وی گفت: تا کنون 14 ماده این طرح نهایی شده است و پس از برگزاری جلسات بودجه، این طرح نیز در مجلس شورای اسلامی نهایی می‌شود که امیدواریم مسیر مطلوب خود را طی و تبدیل به قانون شود تا شرایطی را ایجاد کند که در افق طرح 900 هزار تا یک میلیون مسکن در سال در کشور احداث شود تا عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و دهک‌های پایین جامعه از آن منتفع شوند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسکن ملی با تسهیلات 150 میلیون تومانی و آورده 150 میلیون تومانی متقاضی برای هر فرد 350 میلیون تومان تمام می‌شود که با قسط ماهانه 3 میلیون تومانی، کمکی به اقشار آسیب پذیر نمی‌کند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر