logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۹۸۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه شهرستان خرمدره:

قاطعیت در حاکمیت از ویژگی‌های مدیریت سیاسی حضرت علی(ع) است

قاطعیت-در-حاکمیت-از-ویژگی‌های-مدیریت-سیاسی-حضرت-علی(ع)-است
امام جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه آسیب مهم جامعه بشری امروز، انحراف در تعریف عدالت علوی است، گفت: تا زمانی که عدالت به معنای الهی، تعریف نشده و حدود و ثغور عدالت به معنای علوی کلمه، روشن نشود قادر به پیاده‌سازی عدالت در جامعه نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی(ع) اظهار داشت: وجود غُلات فراوان در ارتباط با حضرت امیر(ع) اگرچه مطلوب نیست اما نشان از شخصیت والای امیرالمومنین(ع) دارد.

وی خاطرنشان کرد: غُلو کردن بعضی‌ها به این دلیل است که مطالب و شخصیتی که از حضرت علی(ع) شنیده و یا خوانده‌اند را نتوانسته‌اند درک کنند لذا غُلاط، نشان‌دهنده عظمت شخصیت حضرت امیر(ع) است.

 

*‌ عدالت، اصل اساسی حکومت حضرت علی(ع) است

امام جمعه شهرستان خرمدره، عدالت را اصل اساسی حکومت حضرت علی(ع) بیان کرد و گفت: چون امیرالمومنین(ع) بر اساس عدالت، حرکت می‌کند پس اصل اساسی حکومتش نیز عدالت به معنای واقعی و الهی کلمه است.

وی اظهار داشت: حضرت امیر(ع) عادل است آنگونه که خدا عدالت را تعریف و تبیین می‌کند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه آسیب مهم جامعه بشری امروز، انحراف در تعریف عدالت علوی است، اظهار داشت: تا زمانی که عدالت به معنای الهی، تعریف نشده و حدود و ثغور عدالت به معنای علوی کلمه، روشن نشود قادر به پیاده‌سازی عدالت در جامعه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه علوم انسانی و مکتب‌های غربی و شرقی، قادر به تعریف درست و صحیح از عدالت نیستند، تاکید کرد: جامعه بشری امروز بدون تعریف عدالت از منظر حضرت علی(ع)، قادر به اجرای عدالت نخواهد بود.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه در حالی ناعادلانه‌ترین مدیریت را در غرب می‌بینیم که برخی‌ها فکر می‌کنند جوامع غربی و جوامع بدون دین در عدالت، زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) چون الگوی ناب مدیریت است به خاطر عدالت و حفظ حکومت، حاضر نبود با کسی حتی معاویه، مسامحه و اغماض کند.

 

*‌ قاطعیت در حاکمیت از ویژگی‌های مدیریت سیاسی حضرت علی(ع) است

امام جمعه شهرستان خرمدره، مهمترین ویژگی حاکمیت و مدیریت سیاسی حضرت علی(ع) را قاطعیت در انتخاب مدیران بیان کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) مدیران صالح را انتخاب می‌کرد و و برای انتخاب مدیران صالح از هیچ قاطعیتی، امتناع و اِبا نداشت.

وی با بیان اینکه کمیل، جایگاه بسیار مهمی داشت و راوی و نقل‌کننده دعای کمیل از حضرت علی(ع) است، اظهار داشت: کمیل، شخصیت خوبی داشت اما وقتی در حاکمیت قرار می‌گیرد، امیرالمومنین(ع) به او پیام داده و ضعف مدیریتی‌اش را با سرزنش و مذمت، گوشزد می‌کند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه حکومت علی(ع) همراه با قاطعیت در برابر دشمنان است، افزود: امیرالمومنین(ع) در این پیام به کمیل می‌فرمایند که تو قاطعیت لازم در برابر دشمن را نداری و نمی‌توانی زمینه خوبی برای خدمت به دوستان و وفادران به نظام اسلامی ایجاد کنی لذا کمیل با این قاطعیت و تشر امیرالمومنین(ع) روبه‌رو است.

امام جمعه شهرستان خرمدره خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع)، محمد ابن ابی‌بکر را دوست داشت اما وقتی که وی را ناتوان از حاکمیت مصر دید، محمد ابن ابی‌بکر را به استانداری یک استان دیگر منصوب کرد و مالک اشتر را که از توان لازم برخوردار بود به مصر فرستاد.

وی با بیان اینکه برخورد حضرت امیر(ع) با اشتباهات نیز به تناسب افراد بود، گفت: اشتباهات بعضی‌ها مانند محمد این ابی‌بکر از روی غرض بود و نمی‌خواست اصلاح شود لذا حضرت علی(ع) از او دلجویی کرده و می‌فرمایند من خواستم اگر تو را از مصر عزل کردم در جای دیگری که برایت آسانتر بوده و متناسب با توان تو است، منصوب کنم.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور تصریح کرد: رعایت تناسب توان افراد با محل حکومت برای امیرالمومنین(ع) مهم بود.

 

*‌ رصد و نظارت، ویژگی‌های بعدی حکومت سیاسی حضرت علی(ع) بود

امام جمعه شهرستان خرمدره با اشاره به ویژگی نظارت در حکومت سیاسی حضرت علی(ع) گفت: امیرالمومنین(ع) به ابن عباس می‌فرماید روند کارها را به من اطلاع بده و با من مشورت کن و نظر خودت را هم بگو اما اگر من قبول نکردم، تو باید اطاعت کنی.

وی افزود: همچنین حضرت علی(ع) در نامه‌ای به اشعث ابن قیس که خودرایی کرده بود، وی را مذمت و سرزنش کرد.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به ویژگی رصد و سوءظن به مدیران زیردست، اظهار داشت: سوءظن نسبت به مردم، بد است اما امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر می‌فرماید حاکم باید یک سوءظن نسبت به مدیران زیردستش داشته باشد.

وی تاکید کرد: سوءظن به این معنی که باید رصد کند که آیا مدیرانش خطا می‌کنند یا نه و به عبارت دیگر یعنی نباید مدیران زیردستش را رها و یَله کند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: امیرالمونین(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالک اشتر می‌فرماید نسبت به مسئولین زیردستت، رصد کن و اگر خطا کردند با آن ها برخورد کن تا حق مردم ضایع نشود.

 

*‌ زمان مناسب برای تربیت کودکان از نگاه امیرالمومنین(ع)

امام جمعه شهرستان خرمدره با اشاره به سالروز ولادت باسعادت حضرت علی(ع) و روز پدر گفت: یکی از وجوه شخصیتی ایشان، پدر بودن است و تاکید فراوان ایشان بر تربیت دینی فرزندان، نشان از مسئولیت بالا و مهم یک پدر دارد.

وی اظهار داشت: امیر مومنان(ع) ضمن آنکه امام معصوم بود، یک پدر در قواره بسیار بالا بعد از پیامبر(ص) و مسئولیت‌پذیرترین پدر هستند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: نکته مهمی که حضرت علی(ع) تاکید می‌کنند بر زمان تربیت است که خطاب به فرزندانشان می‌فرمایند من زمانی به تربیت تو اقدام کردم که قلب تو سخت شده و قساوت پیدا کرده باشد.

وی با بیان اینکه این حدیث، نشان می‌دهد که تربیت فرزندان باید در یک سن بسیار مناسبی اتفاق بیفتد، افزود: امیر مومنان(ع) به زمان مناسب تربیت نیز اشاره و تاکید دارند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر