logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۹۷۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
شعار بزرگ دولت برای استان زنجان در حد حرف باقی ماند؛

نمره صفر دولت در دنیای صفر و یک+ عکس و فیلم

-نمره-صفر-دولت-در-دنیای-صفر-و-یک+-عکس-و-فیلم
هشت سال از شعار دولتی ها از تبدیل شدن استان زنجان به قطب برق و آی‌تی می‌گذرد اما گزارشهای میدانی نشان می‌دهد که شهرک تخصصی برق و آی‌تی زنجان همچنان در اول راه است.

به گزارش موج رسا; زنجان به دلیل وجود پتانسیل بالا در حوزه صنایع برق و الکترونیک به عنوان قطب این صنعت در کشور مطرح است و بیش از 60 درصد تجهیزات فشار قوی کشور در استان تولید می‌شود. واحدهای توانمند سیم و کابل در استان مستقر هستند به طوری که 30 درصد از سیم و کابل کشور در استان زنجان تولید می‌شود.

شرکت‌های بزرگ صادرات محور نیز در استان زنجان فعالیت دارند و در سال‌های اخیر نیز یک جریان دانش بنیان در حوزه برق و الکترونیک در استان شکل گرفته که 18 شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رشته‌های تحصیلی مرتبط با صنایع برق و الکترونیک از مقطع کارشناسی تا دکترا در دانشگاه‌های زنجان تدریس می‌شود و همچنین 65 واحد با اشتغال 5 هزار و 350 نفر در استان در استان مستقر هستند.

سهم این صنعت در صنایع کل استان 5 درصد بوده و به لحاظ اشتغال نیز 12 درصد است. شرکت‌های مختلف بزرگ صنعتی و واحدهای کوچک و متوسط و همچنین دانش بنیان زیادی در حوزه برق و آی‌تی در استان زنجان فعالیت دارند.

سهم استان زنجان از کشور در حوزه برق و الکترونیک 3 درصد و به لحاظ اشتغالزایی نیز 6 درصد است. انواع ترانسفورماتور‌ها، تجهیزات پست‌های برق، انواع سیم و کابل، تابلوهای برق فشار قوی، کنترل آسانسور، کابل‌های مخابراتی مسی و غیره در استان زنجان تولید می‌شود.

 شهرک برق و آی تی زنجان

با وجود همه این ظرفیت‌ها موضوع تبدیل شدن استان زنجان به قطب برق و آی‌تی از سال 93 به صورت مداوم در بیان مسئولان کشوری و استانی مطرح بوده که این پروژه نیز همانند سایر وعده‌های روحانی تا به امروز محقق نشده است.

بعد از این اتفاق زمین برای استقرار این شهرک آماده شد که این موضوع خبرخوشحال کننده‌ای برای فعالان حوزه برق و الکترونیک و آی‌تی استان زنجان که حرفی برای گفتن در سطح کشور دارند، بود در حالی که 7 سال از این اتفاق می‌گذرد هنوز زیرساخت‌های این شهرک به صورت کامل آماده نشده و استقبالی نیز از طرف سرمایه گذاران انجام نشده یا بهتر است بگوییم دولت در جذب سرمایه گذاران این حوزه ناموفق بوده است.

فتح اله حقیقی نیز در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مورد عدم استقبال سرمایه‌گذاران حوزه آی‌تی و برق و التکرونیک از شهرک صنعتی آی‌تی استان گفته است: باید دستگاه‌های متولی مشخص کنند که چه عاملی باعث شده که سرمایه‌گذاران از شهرک صنعتی برق و الکترونیک استقبال نکنند.

وی تصریح کرد: عدم استقبال سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که این شهرک جذاب نیست و باید تسهیلاتی برای این شهرک در نظر گرفته شود تا برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

استاندار زنجان با تاکید براینکه در این مدت جذب سرمایه گذار انجام نشده یعنی اقدامات در حد شعار بوده است عنوان کرد: باید مشکلات این شهرک احصا شده و مشخص شود چرا پیشرفت این شهرک کُند پیش می‌رود.

شهرک صنعتی برق و آی‌تی زنجان هنوز با مشکل گاز مواجه است به طوریکه عباسی مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان زنجان در این باره به موج رسا گفته است که زیرساخت‌های آن در داخل شرکت انجام شده و باید شرکت گاز نسبت به گازرسانی شهرک اقدام کند.

زنجان

100 هکتار زمین برای استقرار شهرک صنعتی در نظر گرفته شده که از این میزان فاز عملیاتی در 40 هکتار در اختیار شهرک‌های صنعتی بوده که 26 هکتار آن زمین‌های صنعتی هستند.

در حال حاضر نیز به گفته مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی زنجان 35 مورد قرار در این شهرک منعقد شده است و به گفته وی اگر واحدهای مجاز استخراج کننده ارز دیجیتال بخواهند در این شهرک مستقر شوند با مشکل برق مواجه خواهند شد. از طرفی واحدهایی که مستقر شدند تنها یک سوله در حال ساخت دارند که تعدادشان هم به انگشتان دست نمی‌رسد.

در این شهرک شبکه توزیع، خط تغذیه ایستگاه تی‌بی‌اس اجرا شده اما گازرسانی این شهرک توسط شرکت گاز انجام نشده و واحدهایی که در این شهرک در حال مستقر هستند، گاز ندارند.

محسن عباسی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار موج رسا گفت: شبکه آب و برق این شهرک از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده است و از اردیبهشت ماه سال آینده نیز نسبت به آسفالت‌ریزی این شهرک اقدام می‌شود.

عباسی عنوان کرد: سرمایه‌گذاران زمین را تحویل گرفتند اما مشخص نیست چرا فعالیت خود را آغاز نمی‌کنند در حالی که برخی از این سرمایه‌گذاران ساخت و سازهای خود را آغاز کردند.

عدم استقبال سرمایه‌گذاران باعث شده تا استاندار زنجان هم موضع جالب توجهی بگیرد و عنوان کند: چرااز  شهرکی که تنها مشکل آن گاز است استقبالی از سوی سرمایه گذاران نمی‌شود.

آبی‌پور معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با موج رسا در مورد علت عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک برق و آی‌تی عنوان کرد: وظیفه بخش دولتی ایجاد شهرک صنعتی است که در این راستا نیز 20 ناحیه و شهرک صنعتی داریم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های استان در این حوزه در سایت مرکزی خدمات سرمایه‌گذاری استان بارگذاری می‌شود خاطر نشان کرد: از طریق این مرکز ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

زنجان

معاون اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران در شهرک آی‌تی در نظر گرفته شده است؟ عنوان کرد: زمین تمامی شهرک‌های صنعتی بعد از تکمیل زیرساخت‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد در حالی که اگر یک سرمایه‌گذاری بخواهد در خارج از شهرک سرمایه‌گذاری کند همه این زیرساخت‌ها را باید خودش ایجاد کند.

وی عنوان کرد در همه شهرک‌های صنعتی استان 20 درصد پول زمین از سرمایه‌گذار اخذ شده و مابقی آن نیز در قالب اقساط 36 تا 40 ماهه اخذ می‌شود.

برق و آی تی زنجان

برق و آی تی زنجان

آبی‌پور گفت: همچنین تمامی شهرک‌های صنعتی استان براساس قانون از یک ظرفیت معافیت مالیاتی برخوردار هستند که در برخی از شهرک‌ها معافیت مالیاتی به 10 سال هم می‌رسد.

وی در مورد تامین زیرساخت‌های شهرک برق و آی‌تی به موج رسا گفت: همه زیرساخت‌های این شهرک از جمله آب، برق، گاز تامین شده و مشکلی وجود ندارد.

آبی پور در حالی از فراهم بودن تمام زیرساخت ها سخن گفته که رئیس شرکت‌های صنعتی استان زنجان از عدم گازرسانی به این شهرک تخصصی گلایه و انتقادکرده است.

نکته‌ قابل توجه این است که فتح‌اله حقیقی استاندار زنجان بعد از گذشت سال‌ها تازه به نقطه مشترک با منتقدین و مردم استان زنجان رسیده یعنی که چرا تا به امروز سرمایه‌گذار در این شهرک جذب نشده است؟ و چرا این پروژه تنها در حد شعار باقی مانده است؟!.

با رسیدن به ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید شاهدیم که وزرا به جای حل این مشکلات و کمک به اشتغال جوانان ناکارآمدی خود را پشت حرفهای سیاسی نادرست و گاه تحریفات خود پنهان می‌کنند. حال بعد از گذشت بیش از هفت سال نه تنها استان زنجان به قطب برق و آی تی کشور تبدیل نشد بلکه به قطب بزرگ وعده ها و شعارهای دولت تبدیل شده است.

حسین عباسی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر