logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۹۷۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان:

استقلال صنفی و حرفه‌ای وکیل، لازمه دفاع و دادرسی عادلانه است

استقلال-صنفی-و-حرفه‌ای-وکیل،-لازمه-دفاع-و-دادرسی-عادلانه-است
رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان گفت: مراد و مقصود از استقلال کانون، استقلال صنفی و حرفه‌ای بوده که جوهر و لازمه کار دفاع و دادرسی عادلانه است.

به گزارش موج رسا; مهدی خلیلی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته وکالت اظهار داشت: 7 اسفند، سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع، نامگذاری شده که یک مناسبت تقویمی بی‌معنا نیست بلکه بسیار ارزشمند بوده و با حقوق ملت، اجین شده است.

وی با بیان اینکه 3 دوره تاریخی در مقوله وکالت داریم، خاطرنشان کرد: یک دوره در نظام دادرسی نوین، موضوعیت پیدا کرده است و عنوان دادگستری دارد اما وکالت مدنی است.

خلیلی افزود: یک دوره، دوره‌ای است که افراد بدون شرایط خاصی، وکیل می‌شدند که این دوره نیز تا سال 1315 وجود داشته اما قانون وکالت در سال 1315 تصویب می‌شود و قانونگذار، ویژگی‌هایی را برای وکلا به رسمیت می‌شناسد و وکلا مجوز وکالت دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال 1331 اتفاق مبارکی می‌افتد و مرحوم دکتر مصدق از استقلال کانون دفاع می‌کنند که منجر به ارائه لایحه استقلال کانون وکلا شده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان با بیان اینکه مراد و مقصود کانون وکلا از استقلال به این معنا نیست که استقلال از دادگستری را دنبال می‌کند، گفت: استقلال به معنای صنفی و حرفه‌ای بوده و به این معناست که در صدور و تعلیق پروانه اشتغال و رسیدگی به تخلفات و هر آنچه مربوط به وکیل است، خودانتظام بوده و وابستگی به دولت نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در بسیاری از موارد، حقوق مردم در تعارض با نهادهای حاکمیتی قرار می‌گیرد، وکیل مستقل در این صورت بدون دغدغه از آینده کاری می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند.

خلیلی تصریح کرد: مراد و مقصود از استقلال کانون، استقلال صنفی و حرفه‌ای بوده که جوهر و لازمه کار دفاع و دادرسی عادلانه است.

 

*‌ کانون وکلا آماج تیرهای بدخواهان است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان با بیان اینکه استقلال، جوهر و لازمه وکالت است، گفت: با گذشت 68 سال از تصویب لایحه که جامعه وکالت در این مدت، سربلند بوده است، متاسفانه سال‌ها است که کانون، آماج تیرهای بدخواهان بوده و هجمه‌های مختلف با انگیزه‌های خاص علیه کانون، شکل گرفته و استقلال کانون در معرض تهدید است و هر دوره‌ای نیز با اسم رمز مشخصی این هدف را دنبال می‌کنند که حقوق ملت را نشانه می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه‌های جمعی و به‌ویژه صداوسیما نیز گاهی به عمد و گاهی ناخواسته در راستای این هدف شوم قرار می‌گیرند و با برنامه‌های مختلف این هدف را دنبال می‌کنند.

 

*‌ طرح‌های مجلس شورای اسلامی، جایگاه وکیل مستقل را مخدوش می‌کند

خلیلی ابراز کرد: این نگاه باعث شده که در چند وقت گذشته با طرح‌هایی در مجلس شورای اسلامی مواجه هستیم که جایگاه وکیل مستقل را مخدوش می‌کند که نمونه بارز آن مصوبه اخیر مجلس در مورد کسب و کار تلقی کردن وکالت بود.

وی ادامه داد: یا اینکه طرح اخیر مجلس که امکان استفاده بنگاه‌های خصوصی از نماینده حقوقی به جای وکیل را می‌دهد اما با روشنگری‌های متخصصان و روشن‌بینی نمایندگان این اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان گفت: این کانون اعلام می‌کند که هر بنگاه اقتصادی، نیازمند خدمات باشد آمادگی داریم با استفاده از بهترین مشاوران خود این خدمات را ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: بخشی از تکالیف صنفی و حرفه‌ای وکیل در رابطه با موکلش بوده و سال‌ها است که کانون وکلای دادگستری، خدمات معاضدتی رایگان را انجام می‌دهد بدون اینکه دولت و نهادهای حاکمیتی، ریالی به حساب وکلا پرداخت کنند.

خلیلی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری زاستان نجان با خیریه‌های مختلف، تفاهمنامه همکاری دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس، خدمات مشاوره‌ای رایگان به مددجویان آن‌ها ارائه می‌شود همچنین طی تفاهمنامه‌ای با سازمان زندان‌ها در مقام اجرای رای نیز خدماتی خارج از تکالیف قانونی برای زندانیان ارائه می‌شود و این زمینه فراهم شده تا زندانیان از خدمات رایگان کانون وکلا بهره‌مند شوند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر