logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۹۵۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پایه زنجان در گفت‌وگو با موج رسا؛

شرق شهر زنجان نسبت به غرب، امن‌تر است/ لزوم تبعیت ساختمان‌ها از آئین‌نامه 2800

شرق-شهر-زنجان-نسبت-به-غرب،-امن‌تر-است-لزوم-تبعیت-ساختمان‌ها-از-آئین‌نامه-2800-
عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی همواره وجود داشته و خواهد داشت لذا به جای ایجاد ترس باید نسبت به آگاهسازی جامعه تلاش کرده و با انتقال دانش به زبان ساده، امید را در دل مردم زنده کرد.

دکتر عبدالرضا قدس در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: امروزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه زلزله، حاصل شده و با مقاوم‌سازی و استحکام بناها می‌توان از شدت خسارت در برابر زلزله‌ها پیشگیری کرد.

استاد تمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در خصوص پیشگیری از ورود خسارت‌های شدید در هنگام زلزله خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید هر ساختمانی از ضوابط و قوانین پیروی کند که در این صورت، آسیب‌پذیری نسبت به زلزله‌ها کمتر می‌شود و هم‌اکنون احداث ساختمان‌های شهری اینگونه شده است.

وی با بیان اینکه زلزله همیشه وجود داشته و از این به بعد هم خواهد بود، افزود: با توجه به مطالعات انجام شده، شرق شهر زنجان نسبت به غرب، امن‌تر است.

قدس تصریح کرد: البته تنها گسل‌ها نیستند که باعث لرزش و خرابی‌ها می‌شوند بلکه اثر ساختگاه یا همان جنس خاک نیز در این رابطه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: اگر ضخامت خاکِ نرم در منطقه‌ای زیاد باشد در صورت وقوع زلزله‌ای به بزرگای 6 قدرت آن مانند بزرگای 7 به نظر می‌آید.

وی ابراز کرد: برای مثال؛ اگر یک کاسه ژله را روی میز گذاشته و ضربه‌ای به آن وارد کنید، بیشتر از یک جسم سخت، تکان می‌خورد که شرایط خاستگاه‌ها نیز اینگونه است.

قدس خاطرنشان کرد: زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی همواره وجود داشته و خواهد داشت لذا به جای ایجاد ترس باید نسبت به آگاهسازی جامعه تلاش کرده و با انتقال دانش به زبان ساده، امید را در دل مردم زنده کرد.

 

*‌ لزوم تبعیت ساختمان‌ها از آئین‌نامه 2800

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با تاکید بر اینکه ساختمان‌ها باید از قوانین و مصوبات جدید شهرسازی از جمله آئین‌نامه 2800 تبعیت کنند، گفت: ساختمان‌ها باید به صورت مقاوم ساخته شوند تا در صورت وقوع زلزله، آسیب حداقلی ببینند.

وی اظهار داشت: ساختمان‌های شهری که در سال‌های اخیر احداث شده‌اند در صورتی که صحیح و اصولی ساخته شده باشند در هنگام وقوع زلزله، آسیب جدی به ساختمان‌ها و ساکنان آن‌ها وارد نمی‌شود.

قدس با بیان اینکه قبل از زلزله رودبار، پیش‌نویس‌هایی درباره آئین‌نامه 2800 بوده است، خاطرنشان کرد: اما بعد از زلزله، اجرای این آئین‌نامه جدی گرفته شده است.

استاد تمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه حدود 30 سال پیش، سازندگان ساختمان‌ها اعتراض کرده و می‌گفتند دولت به ما می‌گوید آهن را در زیر خاک دفن کنید، افزود: اما امروز آرماتور بستن، امری عادی شده و هیچکس شاکی نیست در حالی که مقاومت و استقامت آرماتور خیلی بیشتر از شَفته (مخلوط آب، شن و آهک که در گذشته به پی ساختمان‌ها ریخته می‌شد) است.

وی گفت: بعد از زلزله بم، نسخه‌های جدید آئین‌نامه 2800 آمد و به شدت، سختگیری شد تا بناها مستحکم‌تر از گذشته ساخته شوند.

 

*‌ پیشرفت علم زلزله‌شناسی در ایران

قدس ابراز کرد: 28 هزار نفر در زلزله بم، کُشته شدند در حالی که این میزان در زلزله سرپل‌ذهاب 600 نفر بود که نشان از پیشرفت چشمگیر در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در علوم زمین اظهار داشت: پیشرفت‌های زیادی در علوم زمین اتفاق افتاده به‌گونه‌ای که شبکه زلزله‌نگاری کشور در زمان زلزله بم به اندازه‌ای فقیر بود که هم محل زلزله را دیر و هم مکان آن را اشتباه اعلام کرد و هم به اشتباه، بزرگای آن را حدود 5 اعلام کرد در حالی که 6.8 بود.

وی افزود: اما همین شبکه، بزرگا و محل زلزله سرپل‌ذهاب را ظرف مدت یک ربع به صورت دقیق اعلام کرد که نشان از پیشرفت علم زلزله‌شناسی در ایران دارد.

به گزارش موج رسا؛ آئین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله یا استاندارد ۲۸۰۰ مجموعه قوانین سازه‌ای برای طراحی لرزه‌ای سازه در برابر زلزله است.

تهیه و تدوین آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800 ایران) یکی از اقدام‌های شایسته‌ای است که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران و با همکاری محققان و متخصصان ذی‌ربط صورت گرفته و نقش موثر و سازنده این آئین‌نامه در ترویج ساخت‌وساز ایمن در کشور بر کسی پوشیده نیست. تدوین آئین‌نامه 2800 موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت‌وساز کشور و در عین حال، تلاش برای اجرای فراگیر آن و جلوگیری از تخلفات در کاهش خسارات ناشی از زلزله، بسیار موثر بوده است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر