logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۹۵۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارشی از دستاوردهای علمی استان زنجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛

پیشرفت چشمگیر استان زنجان در عرصه علم/ خودباوری از برکات انقلاب اسلامی

پیشرفت-چشمگیر-استان-زنجان-در-عرصه-علم-خودباوری-از-برکات-انقلاب-اسلامی-
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 علاوه بر خروج طاغوتیان و سقوط رژیم شاهنشاهی پهلوی، دستاوردها و توفیقات مختلفی در انواع زمینه‌ها برای کشور به ارمغان داشته که سبب اقتدار، عزت و سربلندی کشور در عرصه‌های بین‌المللی شده و ایران را به کشوری مطرح در سطح جهان، تبدیل کرده است.

به گزارش موج رسا; همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: علم و فناوری، یکی از پایه‌های اقتدار اقتصادی یک ملت است، استان زنجان نیز به تبع این دستاوردها از غافله علمی و اجتماعی کشور عقب نمانده و توفیقات مختلفی به دست آورده که قرار گرفتن دانشگاه‌های زنجان در بین دانشگاه‌های برتر ملی و بین‌المللی، جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های زنجان، کسب مقام‌های برتر در جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف ملی و جهانی توسط دانشجویان زنجانی و قرار گرفتن اساتید دانشگاه‌های زنجان در بین اندک دانشمندان برتر جهان به استناد رتبه‌بندی مراجع بین‌المللی از جمله این افتخارات و دستاوردها در طول 42 سال گذشته است.

مسیح‌اله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: هم‌اکنون 9 دانشگاه در سطح استان فعالیت می‌کنند که در کنار آن‌ها 4 دانشگاه غیردولتی نیز وجود دارند.

وی، مجموع دانشجویان استان زنجان را 39 هزار و 317 نفر بیان کرد و اظهار داشت: 29 هزار و 388 دانشجو به میران 74 درصد، بومی و 8 هزار و 737 دانشجو به میزان 26 درصد، غیربومی هستند همچنین 21 هزار و 913 دانشجو به میزان 55 درصد، پسر و 17 هزار و 402 دانشجو نیز به میزان 45 درصد دختر هستند.

سلطانی خاطرنشان کرد: 39 باب خوابگاه دانشجویی، 683 رشته تحصیلی، یک هزار و 432 عضو هیات علمی و 50 مرکز آموزشی در سطح استان فعالیت می‌کنند و مجموع مساحت فضاهای آموزشی استان زنجان 463 هزار و 671 مترمربع است.

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: مجموع دانشجویان استان، کاهش یافته اما به دلیل اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی فقط از طریق سازمان سنجش صورت می‌گیرد، دانشجویان این دانشگاه در 5 سال گذشته بیش از 55 درصد افزایش داشته و در تحصیلات تکمیلی و دکتری نیز به ترتیب 175 و 436 درصد افزایش یافته است همچنین اعضای هیات علمی نیز به تناسب دانشجویان افزایش یافته است.

 

*‌ برخی دستاوردهای علمی استان زنجان

قرارگیری دانشگاه زنجان در بین موسسات برتر جهان در سال 2019 بر اساس رتبه‌بندی تایمز

قرارگیری پروفسور علی رمضانی، استاد تمام دانشگاه زنجان در بین یک درصد دانشمندان از سوی پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز

قرارگیری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بازه 400 تا 600 دانشگاه تاثیرگذار در دنیا در اولین سال حضور در این رتبه‌بندی در سال 2020

کسب رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مرحله اول رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (طرح راد)

کسب رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بین استان‌های قطب 6 کشور در زمینه تعداد مقالات چاپی

قرارگیری دکتر مهرداد حمیدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان

کسب جایزه ویژه جهانی و مدال طلای مسابقه اختراعات کره جنوبی توسط دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

درخشش دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در نهمین دوره جشنواره جهانی بانوان مخترع و کارآفرین در کره جنوبی و موفق به کسب جایزه ویژه و نشان کریستالی جشنواره به نام semi grand prize برای اولین بار به نام ایران

دریافت مدال طلا و دیپلم همکاری‌های بین‌المللی علمی و فناوری از روسیه توسط دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

*‌ دستاوردهای علمی، آموزشی و اجتماعی

ایرج امینی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به گزیده‌ای از دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی استان زنجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: افزایش 54.4 درصدی نرخ باسوادی استان به استناد نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن طی سال‌های 1355 و 1395 و افزایش 36 برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی استان از 3 باب در سال 1357 به 107 باب در سال 1398 بخشی از این دستاوردها است.

وی اظهار داشت: کاهش تراکم دانش‌آموزان دوره ابتدایی از 35 نفر در هر کلاس در سال 1357 به 22.5 نفر در سال 1398 ، کاهش تراکم دانش‌آموزان متوسطه دوره اول (راهنمایی) از 38 نفر در هر کلاس در سال 1357 به 23 نفر در سال 1398 و کراهش تراکم دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم (دبیرستان) از 35 نفر در هر کلاس در سال 1357 به 20 نفر در سال 1398 نیز بخش دیگری از توفیقات استان زنجان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

امینی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی استان نیز از 238 نفر در سال 1357 به 40770 در سال 1398 افزایش یافته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: افزایش 27 برابری تعداد خانه‌های بهداشت فعال روستایی از 17 باب در سال 1357 به 453 باب در سال 1398 ، احداث و راه‌اندازی 65 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی تا پایان سال 1398 و همچنین افزایش تعداد پزشکان خدمات‌دهنده در دانشگاه علوم پزشکی استان از یک نفر به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در سال 1357 به 8 نفر به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در سال 1398 نیز بخش دیگری از دستاوردهای حوزه علمی و اجتماعی است.

 

*‌ دانشمند زنجانی براي نخستين بار در تاريخ استان به عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شد

علی رمضانی، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان برای اولین بار است که در تاریخ استان زنجان به عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص انتخابش به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در گروه علوم پایه اظهار کرد: این پدیده برای اولین بار است که در تاریخ استان زنجان اتفاق می‌افتد و تاکنون این پدیده در هیچ دوره‌ای و در هیچ رشته‌ای سابقه نداشته که نقطه عطف تاریخی و افتخار برای استان است.

رمضانی با بیان اینکه برای انتخاب شدن به عنوان پژوهشگر برتر، پژوهش فرد باید جامعیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: این جامعیت دارای 7 مشخصه بوده و صِرف چاپ مقاله، موثر نیست.

وی افزود: پژوهشگر باید در پژوهش خود به مسائل جامعه توجه داشته باشد، پژوهش وی کاربردی بوده و نیاز جامعه را رفع کند و در ضمن پژوهشگر در حوزه کتاب نیز کار کرده باشد که انتشارات علمی و میزان توجه جهانی به انتشارات علمی، بخشی از این مشخصه‌ها به شمار می‌رود که در کنار هم می‌توانند منجر به این نوع انتخاب‌ها شوند.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان در پاسخ به اینکه پژوهش‌هایش در چه حوزه‌ای بوده است، گفت: بیشتر پژوهش‌های بنده در حوزه‌های مختلف تولید علم و تولید مقاله در حوزه‌های شیمی بود.

وی اظهار داشت: 16 اختراع ملی و بین‌المللی دارم و 30 طرح پژوهشی کاربردی و مرز دانشی انجام داده‌ام و در تالیف 2 جلد کتاب و چند فصل از کتاب‌های دیگر نقش داشتم.

رمضانی خاطرنشان کرد: همچنین تدوین دانش فنی برای چند ماده موثر دارویی مورد نیاز کشور نیز بخش دیگری از کارهایی است که بنده انجام داده‌ام.

این دانشمند زنجانی که اخیراً در بین پژوهشگران پُراستناد یک درصد برتر ISI (موسسه اطلاعات علمی) و همچنین 2 درصد افراد پراستناد در 22 رشته علمی جهان قرار گرفته است، گفت: این انتخاب‌ها به این شکل است که در دنیا در هر رشته علمی، دانشمندان را بر اساس تولیدات علمی، مرتب کرده و افرادی که بیشترین علم را تولید کرده‌اند، جزء یک درصد برتر قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: در 2 درصد نیز مانند یک درصد بوده و فقط تعداد دانشمندان 2 برابر آن است که بیشترین تولیدات علمی جهان را دارند.

رمضانی خاطرنشان کرد: اگر یک نفر، جزء یک درصد دانشمندان باشد قطعاً جزء 2 درصد هم قرار می‌گیرد زیرا یک درصد، زیرمجموعه 2 درصد است اما ممکن است دانشمندی که در بین 2 درصد قرار گرفته در میان یک درصدها نباشد.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان در خصوص مرجع اعلام دانشمندان برگزیده گفت: رتبه‌بندی 2 درصد را دانشگاه استنفورد آمریکا اعلام کرده بود که البته این مورد برای اولین بار بود.

وی افزود: یک در صد را هم معمولاً ISI (موسسه اطلاعات علمی و یک موسسه مهم و معتبر علم‌سنجی در دنیا) اعلام می‌کند که در تمام دنیا به آن اعتماد وجود دارد.

به گزارش موج رسا؛ علی رمضانی، عضو هیات هلمی گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه زنجان در بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور در سال 99 به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در علوم پایه، انتخاب شده است.

 

*‌ دانشگاه علوم پایه زنجان تنها دانشگاه ماموریت‌گرای کشور در حوزه علوم پایه است

بابک کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیر در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: دانشگاه علوم پایه زنجان، تنها ‏دانشگاه ماموریت‌گرای کشور در حوزه علوم پایه است‏.‏

کریمی گفت: تخصص ما در این دانشگاه، آموزش و پژوهش در بالاترین سطح در ‏حوزه مختلف علوم پایه بوده که شامل شیمی، فیزیک، ریاضی، علوم زمین، علوم زیستی ‏و علوم کامپییوتر است.‏

وی با بیان اینکه دوره‌‎های ما دوره‌های تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری ‏است، افزود: در بسیاری از این‌ها، پروژه‌هایی که برای دانشجویان تعریف می‌شود در سطح ‏بسیار بالایی بوده که از میانگین استاندارد کشور بالاتر و در سطح دانشگاه‌های خوب دنیا ‏است.‏

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ادامه داد: علاوه بر این 6 دانشکده، 3 ‏پژوهشکده به نام‌های پژوهشکده اُپتیک، پژوهشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین و ‏پژوهشکده اقلیم در این دانشگاه فعال هستند.‏// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر