logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۹۵۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

بورس در آستانه ۸ تصمیم جدید

بورس-در-آستانه-۸-تصمیم-جدید
دو روزی می شود که رئیس جدید سازمان بورس از ۸ برنامه جدید برای بورس سخن گفته است.

به گزارش موج رسا; با توجه به تصمیماتی که طی دو روز گذشته در جلسه‌ی شورای عالی بورس و هیئت مدیره مدیر بورس در رابطه با دامنه حجم مبنا، افزایش همچنین الزام انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای همه ناشران و افزایش ضریب اعتبار خرید کارگزاری‌ها تصمیم براین شد که برای برای بررسی بیشتر و شفاف سازی بیشتر ماجرا با یک کارشناس ذی صلاح بازار سرمایه و مسئول مربوطه به گفت‌وگو بنشینیم.

افزایش ضریب اعتبار خرید کارگزاری ها چه عایدی برای سهامداران به دنبال دارد؟

روح الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با جزئیات ضریب اعتبار خرید کارگزاری ها، اظهار کرد: حساب تضمین مشتری یکی ازموارد تعیین کنده در رابطه با میزان اعتباری است سهامدار می‌تواند از کارگزاری دریافت کند، هرچه میزان تضمین افزایش یابد به تبع آن خدمات و اعتباری که مشتری می‌تواند از کارگزاری مد نظر خود دریافت کند نیز بیشتر است البته ناگفته نماند که روش‌های دیگر در این رابطه وجود دارد.

او افزود: تا قبل از این تصمیم سهامدار هر تعداد سهمی که در بازار سرمایه داشت، قیمت روزش در ۴۵ درصد ضرب می‌شد و در حساب تضمین جا می‌گرفت، اما اکنون با توجه به افزایش ضریب مذکور حساب تضمین یافته سهامدار نیز ارتقاء می‌یابد که در اصل می‌توان گفت این مسئله یکی از سیاست‌های سمت تقاضا خواهد بود.

بازار نیاز به افزایش ضریب اعتبار ندارد؟

دبیر کانون کارگزاران تاکید کرد: البته به نظر بنده بازار اکنون خیلی دغدغه گرفتن اعتبار را ندارد به دلیل آنکه خریداران با توجه به شرایط بازار محتاطانه  عمل می‌کنند، لازم به ذکر است افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌ها به تنهایی نمی‌تواند اعتماد بازار را باز گردانند.

تغیر دامنه نوسان به متقارن اثر چندانی بر بازار  سرمایه نمی گذارد؟

میرصانعی در رابطه با تصمیمات دیروز شورای عالی بورس مورخ ۱۸ بهمن ۹۹ درباره  تغییرات دامنه نوسان نامتقارن به منفی ۲ تا مثبت ۶ و میزان اثر گذاری آن برشاخص  بورس،  گفت: اینکه اکنون دامنه نوسان را نامتقارن کردند باید گفت که تاثیر چندانی بر جهت بازار سرمایه نخواهد گذاشت، به علت آنکه  اگر جو بازار مانند چند ماه گذشته منفی بماند تازه دامنه منفی ۲ سبب افزایش صف‌های فروش خواهد شد.

نهادهای مالی نیازمند حمایت از جانب دولت

او تاکید کرد: پس باید گفت تصمیمی که در رابطه با تغییرات دامنه نوسان گرفته اند تاثیر چندانی بر صف‌های فروش نه تنها نمی‌گذارد بلکه طول و عرض آن را هم اضافه می‌کند، به نظر می‌رسد دولت باید در زمینه بنگاه‌های اقتصادی اقداماتی را اعم از حذف قیمت‌های دستوری در تمام صنایع، حمایت از تولیدکنندگان انجام دهد در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که تصمیمات مختلفی که اتخاذ می‌شود اثر چندانی بر بازار سرمایه بگذارد.

دبیر کانون کارگزاران بیان کرد: اگر شاخص بازار  بعد از عملی شدن تغییرات دامنه نوسان مثبت شد باز هم  نمی‌توان گفت که به سبب این امر بوده که یک عده سرمایه گذار نسبت به تصمیمات خوش بین شده اند یا آنکه مسائل دیگری پیش آمده است.

منفی های فرسایشی در انتظار بازار سرمایه

میرصانعی اظهار کرد: اگر بازار بعد از یک بازه کوتاه مدت منفی شود قطع به یقین منفی آن از نوع فرسایشی خواهد بود به سبب آنکه وفتی اجازه نمی‌دهند که به یکباره  شاخص تعدیل شود پس نمی‌توان انتظار داشت که روند آن مانند بازارهای موازی باشد  به صورتی که به همین منظور می‌توان به نرخ دلار پس از انتخابات بایدن اشاره کرد اگر دولت مانع کاهش قیمت آن می‌شد صدرصد صف‌های فروشی تشکیل می‌شد که خریداری نداشت.

سازمان بورس تا چه زمانی می خواهد زمان اعطای مجوزها را به تعویق بیاندازد؟

دبیر کانون کارگزاران در رابطه با تصمیماتی که شورای عالی بورس  و سازمان درباره کاهش زمان برای اعطای مجوز به نهادهای مالی گرفته اند، تصریح کرد: یکی از کارهای اصولی که سازمان بورس باید برای آن اقدامی را انجام دهد  در رابطه با تسریع روند مجوزدهی است به سبب آنکه اگر بخواهند یک مجوز برای نهادهای مالی دریافت کنند یک فرایند طولانی و پیچیده‌ای را باید پشت سر بگذارند، لازم به ذکر است، اکثر مقراراتی که به منظور در یافت مجوز  وجود دارند اعم از نوشته یا نانوشته  الزامی  نیستند.

انتشار اوراق اختیار فروش به ۳۰۰۰ سهام عمده

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با تصمیمات روز جمعه هیات مدیره و جلسه دیروز شورای عالی بورس، اظهارکرد: قرار شده برای ۳۰۰۰ سهام عمده حاضر در بازار اوراق انتشار داده شود، فایده‌ این اوراق در اصل آن ست که، چون ناشر متعهد می‌شود که سهام را در قیمت بالاتر باز خرید کند به نوعی انتظار می‌رود که قیمت‌ها در بازار سهام کاهشی نباشند.

افزایش حجم نقدینگی به شرط ضریب اعتبار خرید 

او افزود: مصوبه دوم در رابطه افزایش ضریب اعتبار خرید از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد که این سبب افزایش حجم نقدیگی در بازار خواهد شد که این مسئله می‌تواند یک خبر خوبی برای سهامداران باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه اوراق خزانه، گفت: سهام خزانه سهام یک شرکت است که توسط ناشر خریداری می‌شود، اما نکته‌ای وجود دارد ما دراین گونه از خریدها با  محدودیت‌هایی مواجه هستیم که قرار است طبق دستور العملی که در هفته گذشته بیان شد این محدودیت‌ها کاهش یابد و باید گفت که چنین مسئله بر تقاضا تاثیر می‌گذارد.

تغییر در دامنه نوسان یا دستکاری قیمت ها 

قلی پور در رابطه با دامنه نوسان گفت: به منظور جلوگیری از ریزش شاخص بازار سرمایه قرار است که دامنه نوسان نامتقارن بشود به گونه‌ای که زمانی که شیب شاخص صعودی از مثبت ۶ و زمانی که  شیب نزولی از منفی ۲ استفاده شود ناگفته نماند که این امر در کوتاه مدت می‌تواند به نفع بازار باشد.

او گفت: امیدواریم زمانی که شاخص به تعادل رسید محدودیت‌ها برداشته شود به علت آنکه تغییر دامنه نوسان به نوعی تغییر دامنه دستکاری در قیمت‌ها به حساب می‌آید.

در پایان باید گفت به نظر می رسد با توجه به صحبت های صورت گرفته گویی تصمیماتی که طی دو روز گذشته توسط هیئت مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس گرفته شد؛ نباید انتظار معجزه داشت بلکه باید به فکر راه های بلند مدت بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر