logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۹۵۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش موج رسا از نحوه فعالیت موسسات قرآنی در دوران کرونا؛

آموزش قرآن با وجود تمام مشکلات و موانع کرونایی تعطیل نشده است/ آموزش مجازی قرآن در راستای تبعیت از دستورالعمل‌های ستاد کرونا

آموزش-قرآن-با-وجود-تمام-مشکلات-و-موانع-کرونایی-تعطیل-نشده-است-آموزش-مجازی-قرآن-در-راستای-تبعیت-از-دستورالعمل‌های-ستاد-کرونا
موسسات قرآنی، فعالیت حضوری خود را در دوران شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده و در فضای مجازی آموزش می‌دهند اما این موسسات نیز که اکثر آن‌ها استیجاری هستند با مشکلاتی مواجه‌اند که باید مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش موج رسا; آموزش قرآن کریم در بخش‌های مختلف تجوید، روخوانی و روانخوانی، یکی از فعالیت‌های مهم زندگی بشر است که با بهره‌گیری از انوار وحی الهی در جهت فلاح و رستگاری جامعه به‌ویژه از سنین نونهالی و نوجوانی و جوانی، گام برداشته می‌شود تا نقشه راهی برای حیات بشر و جلوگیری از انحراف و آسیب‌های اجتماعی شود.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته، تمام مشاغل و کسب‌وکارها را تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلاتی را برای اقشار مختلف به وجود آورد. هر چند آموزش‌های مدارس، دانشگاه‌ها، بخش‌های تئوری فنی و حرفه‌ای و موسسات قرآنی به سمت مجازی حرکت کرده اما 2 نکته را باید در نظر گرفت. اول اینکه کیفیت و بازدهی آموزش مجازی هر اندازه هم که قوی باشد به اندازه آموزش حضوری نخواهد بود و دوم اینکه دسترسی همگان به زیرساخت‌ها از جمله اینترنت و همچنین سخت‌افزارها مانند تبلت و گوشی همراه هوشمند، لازمه حضور تمام مخاطبان در آموزش مجازی است.

موسسات قرآنی، یکی از واحدهایی هستند که با وجود اینکه دوران کرونایی با مشکلاتی مواجه شدند اما در راستای وظیفه و رسالت  معنوی خود با تحمل تمام سختی‌ها اجازه نداده‌اند که فعالیت و آموزش قرآن کریم با تعطیلی مواجه شود.

 

*‌ موسسات قرآنی مجوزدار از ارشاد، ریزش کمی داشتند

ابراهیم قاسمی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص نحوه فعالیت موسسات قرآنی زیرمجموعه ارشاد اسلامی در دوران کرونا گفت: خوشبختانه موسسات قرآنی استان زنجان که مجوز خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌اند، ریزش خیلی کم و معدودی در حد یکی دو مورد داشتند.

وی اظهار داشت: موسسات قرآنی زنجان با وجود سختی‌ها و مشکلات کرونایی بر روی پای خود ایستاده‌اند و فعالیت‌شان را در فضای مجازی ادامه می‌دهند ضمن اینکه ریزش مخاطبان موسسات نیز کم بوده است.

قاسمی با اشاره به حمایت‌های دولت از موسسات قرآنی پس از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ 15 میلیون ریال به موسساتی که مجوز خود را از وزارت متبوع اخذ کرده بودند پرداخت کرد همچنین وزارت ارشاد، کمک 10 میلیون ریالی را به اتحادیه‌هایی که از این وزارتخانه، مجوز داشتند پرداخت کرد که هر 2 مورد بلاعوض بود.

وی با بیان اینکه حق بیمه تامین اجتماعی سهم بیمه‌شده مربیان قرآنی دارای بیمه در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری را نیز وزارت ارشاد متقبل شد، افزود: علاوه بر آن، مبلغ 15 میلیون ریال در قالب هنرکارت برای مربیانی که عضو صندوق هنر بودند، بابت خسارت دوران کرونایی و به صورت بلاعوض پرداخت شد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا گفت: در این قسمت 2 نوع تسهیلات بود که یکی از طریق ثبت‌نام در سامانه «کارا» دریافت می‌شد که برخی موسسات اقدام کردند و دیگری از طریق ثبت‌نام در سامانه «تحفه» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که تمام هنرمندان از جمله موسسات قرآنی را شامل می‌شد که با وجود کم‌بهره بودن تسهیلات، استقبال کمی از آن شد.

وی تصریح کرد: کمک‌ها و حمایت‌های دولتی از موسسات قرآنی امسال در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر بود.

قاسمی با اشاره به فعالیت 25 موسسه قرآنی در استان زنجان اظهار داشت: علاوه بر این‌ها 25 موسسه نیز مانند جامعه‌القرآن که مجوز خود را به صورت مستقیم از وزارت ارشاد اخذ کرده‌اند و در استان زنجان شعبه دارند ضمن اینکه در هر یک از شهرستان‌های استان نیز یک انجمن قرآن و نهج‌البلاغه، فعال است.

 

*‌ موسسات قرآنی تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند

مهدی ورقائی، سرپرست اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا، تمام برنامه‌های قرآنی که به صورت حضوری بود، تعطیل شده و بر روی بستر مجازی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: موسسات و خانه‌های قرآنی علاوه بر فعالیت در فضای مجازی در زمینه مواسات و همدلی نیز در تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، فعال بودند.

ورقائی با بیان اینکه تمام کلاس‌های آموزشی و فعالیت‌های قرآن کریم از جمله تجوید، روخوانی و روانخوانی طی این مدت در بستر مجازی انجام شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با توجه به اینکه زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا مشخص نبود، سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری دارالقرآن کریم، سامانه ملی آموزش مجازی قرآن و عترت را طراحی و راه‌اندازی کرد تا آموزش قرآن، معطل نماند.

وی افزود: با راه‌اندازی و پایه‌گذاری این سامانه، تمام کلاس‌های حضوری در بستر وب به صورت متمرکز و با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

سرپرست اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به دریافت مجوز 37 موسسه قرآنی از این اداره کل، گفت: علاوه بر این‌ها 52 خانه قرآنی شهری و 58 خانه قرآن روستایی نیز در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص مشکلات دوران کرونا برای موسسات قرآنی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر موسسات، استیجاری هستند با مشکلاتی مواجه شدند ضمن اینکه موسسه‌ای که به صورت غیرحضوری و با اُفت جمعیت، فعالیت می‌کند، عهده‌دار تامین اجاره‌بهای مکان استیجاری نبوده و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

ورقائی با بیان اینکه موسسات با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت فیزیکی تعطیل شده‌اند اظهار داشت: فعالیت‌ها در فضای مجازی ادامه دارد اما به دلیل عدم دسترسی برخی اقشار به اینترنت و فضای مجازی، ضعیف‌تر بوده و با استقبال کمی نسبت به شرایط حضوری، روبه‌رو شده و در موسسات مجموع، تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به تعریف سامانه‌ای از سوی وزارت ارشاد برای ارائه تسهیلات کم‌بهره به موسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا، یادآور شد: موسساتی برای این امر ثبت‌نام کرده‌اند اما تاکنون اتفاق نیفتاده و محقق نشده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر