logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۰
[ شناسه خبر : ۱۹۵۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
محسن رضایی:

مردم‌سالاری سیاسی باید در کنار مردم‌سالاری اقتصادی قرار گیرد/ معیشت مردم را نمی‌توان فدای دعواهای سیاسی کرد

مردم‌سالاری-سیاسی-باید-در-کنار-مردم‌سالاری-اقتصادی-قرار-گیرد-معیشت-مردم-را-نمی‌توان-فدای-دعواهای-سیاسی-کرد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری قرار داریم، گفت: تکرار دولت‌های گذشته، سم مهلک برای کشور بوده و در گام دوم انقلاب، دولت‌های فراجناحی می‌خواهیم که سبک دیگری را در پیش گرفته و اقتصاد کشور را نجات دهند.

به گزارش موج رسا; محسن رضایی عصر یک‌شنبه در جریان سفر 2 روزه خود به زنجان در جمع ایثارگران که در دارالقرآن کریم زنجان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدا و تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: استان زنجان، سابقه بسیار قدیمی به قدمت تاریخ ایران دارد و هر کجا نامی از ایران بوده، نام مردم زنجان نیز همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود آثار باستانی، نشان از علم، دانش، تمدن و فرهنگ مردم این دیار بوده و مردم غیرتمند و فداکار استان زنجان از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مدافع سرزمین ایران اسلامی بوده‌اند.

رضایی با بیان اینکه امروز در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید ببینیم تا کجا آمده‌ایم و برای بخش‌های باقیمانده از این مسیر چه باید بکنیم، افزود: حُسن بزرگداشت این ایام این است که سابقه تاریخی کشور به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود وگرنه ممکن است به فراموشی سپرده شده و آسیب ببینیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیش از 200 سال از ورود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به کشورمان می‌گذرد، گفت: با ورود آن‌ها مصائب و مشکلات سنگینی بر ایران، تحمیل شد زیرا کارشان این بود که یا بخش‌هایی از کشور مانند سمرقند، بخارا و قفقاز را جدا می‌کردند و یا اینکه در همان جا باقی مانده و با کمک سلطنت و استبداد داخلی، مانع پیشرفت کشور می‌شدند.

وی اظهار داشت: وقتی مردم می‌دیدند که ارتباط با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها حاصلی ندارد، قیام می‌کردند؛ مانند قیام مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و 15 خرداد اما همین قیام‌ها نیز سرکوب می‌شد.

رضایی تصریح کرد: مردم در بهمن 57 قیامی کردند که 42 سال است در مقابل موانع و فشارهای آمریکا و اروپا ایستاده و مستبدان مانند ریگان، صدام، داعش و ترامپ را یکی پس از دیگری به زباله‌دان تاریخ فرستاده‌اند.

وی با بیان اینکه چرایی مقاومت ملت ایران و همچنین چرایی فشارهای مستبدان و مستکبران باید بررسی و برای مردم و به‌ویژه جوانان تبیین شود، گفت: علت مقاومت این است که ملت ایران، ملت بزرگی است که می‌خواهد گام‌های بزرگی بردارد، تمدن بسازد، اقتصاد و صنعت را درست کند و در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای اثرگذار باشد لذا مقاومت می‌کند و نمی‌خواهد متوقف شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در سرزمین بسیار مهم، سرنوشت‌ساز و حیاتی قرار داریم، گفت: باید قدرتی را فراهم کنیم تا بتوانیم در سایه این قدرت، زندگی کنیم زیرا در سایه سازش و تسلیم نمی‌توان زندگی کرد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در گام اول انقلاب اسلامی به قدرت بزرگ سیاسی، دفاعی و امنیتی، تبدیل شده و به اندازه‌ای پیشرفت کرده‌ایم که هیچ کشوری نمی‌تواند به جمهوری اسلامی ایران حمله کند حتی ترامپ تا آخرین لحظه می‌خواست یک بمب به ایران بیندازد اما هیچگاه نتوانست چنین غلطی بکند.

رضایی با بیان اینکه امروز دشمن از راه دیگری به ایران حمله می‌کند، خاطرنشان کرد: دشمن وقتی دید از راه سیاست و امنیت نمی‌تواند به ما حمله کند از مسیر اقتصاد، افکار عمومی و اتحاد کشورهای عربی با اسرائیل، وارد شد و این جنگ اقتصادی است.

وی تصریح کرد: البته اگر در همین جنگ اقتصادی نیز سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی، تبدیل به برنامه شده و اجرا می‌کردند نباید این مشکلات را داشتیم اما بالاخره این مشکلات به وجود آمدند.

رضایی با بیان اینکه برای ادامه مسیر انقلاب باید از رمز و راز ماندگاری انقلاب در گام اول، درس گرفته و مسیر خودمان را مانند کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و مالزی طی کنیم، گفت: اساس و پایه نظام جمهوری اسلامی طبق اصل اول قانون اساسی، حق و عدل است.

وی افزود: برای عمل به حق و عدالت 2 رکن مردم و دین خدا را انتخاب کردیم که مردم همان مردم‌سالاری و دین خدا نیز ولایت است.

رضایی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید مردم‌سالاری اقتصادی شکل بگیرد، اظهار داشت: همانطور که در زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت کرده‌ایم، مردم به همان اندازه به اقتصاد، معیشت و درآمد نیاز دارند که معیشت را کارگزاران اقتصادی باید تامین کنند.

وی با بیان اینکه کارگزاران سیاسی و اقتصادی، مکمل یکدیگرند، تصریح کرد: اگر اینطور نباشد نمی‌توان به پیشرفت اقتصادی رسید و الان اینگونه نیست زیرا هر دولتی که بر سر کار می‌آید، بیش از چند هزار مدیر را جابه‌جا می‌کند در حالی که همیشه نمی‌توان در دعواهای سیاسی، اقتصاد و معیشت مردم را فدا کنیم چرا که اقتصاد، نیازمند ثبات، آرامش و برنامه‌ریزی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید اساس و ریشه‌های معیشت و اقتصاد مردم را از دست‌درازی سیاستمداران جدا کنیم و کارگزاران سیاسی و اقتصادی، مکمل یکدیگر باشند.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری اقتصادی در دهه پنجم انقلاب باید به وجود آید، ابراز کرد: اما دشمن، زودتر از دولتمردان ایران متوجه این موضوع شد و جنگ اقتصادی را آغاز کرد و امروز در اوج شدیدترین جنگ اقتصادی قرار داریم زیرا دولتمردان ما خود را برای چنین وضعیتی آماده نکرده بودند.

رضایی با اشاره به مشکلات به‌وجودآمده در بازار بورس خاطرنشان کرد: متاسفانه سرمایه‌های وارده به بازار بورس را فریز کرده و درب بورس به سرمایه‌گذاری را بستند در حالی که این سرمایه باید به سمت سرمایه‌گذاری و تولید، هدایت می‌شد.

وی با اشاره به رشد بازاربورس از مهرماه سال گذشته گفت: افرادی که پول خود را به جای هزینه در تولید در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند با استفاده از این فرصت، ارزش سهام را از 100 به 500 رساندند و به همین دلیل، اقشار متوسط از فروردین و اردیبهشت و اقشار ضعیف و محرومین نیز از خرداد و تیرماه سال جاری با فروش سرمایه‌های خود وارد بازار بورس شدند.

رضایی با بیان اینکه ورود این سرمایه‌ها به بورس، ارزش شاخص سهام را به 2 میلیون رساند، اظهار داشت: این افزایش بدون حساب و کتاب و بدون مدیریت بود و متاسفانه علی‌رغم تشویق مردم برای ورود به بازار بورس، رفته‌رفته ارزش سهام پایین آمد و اولین سیلی را مستضعفین و سپس اقشار متوسط خوردند.

وی با تاکید بر اینکه گام دوم انقلاب و شرایط جنگ اقتصادی، جای تکرار این اشتباهات نیست، گفت: به همین دلیل، دولت‌های گذشته به هیچ وجه نمی‌توانند تکرار شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم گام دوم انقلاب را نیز مانند گام اول به اقتدار، تبدیل کنیم باید اقتصاد بزرگی داشته باشیم و اولین کار این است که مردم‌سالاری اقتصادی را ایجاد کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ابتدا باید نقش هر استان در اقتصاد ملی، تعیین شود که زنجان در این زمینه، یکی از استعدادهای قطب علم و فناوری است و می‌تواند مرکز علم و فناوری کشور شود که چنین استعدادی در سال‌های گذشته در اینجا تشخیص داده شده بود.

وی با بیان اینکه سپس باید اختیاراتی به استان‌ها داده شود، خاطرنشان کرد: زمانبر بودن صدور یک مجوز از مرکز سبب کاهش ارزش سرمایه شده و تولید داخلی نمی‌تواند با کالای خارجی رقابت کند لذا باید اختیارات متناسب برای استان‌ها داده شود و در قانون نیز آمده که هیات دولت می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به مردم تفویض کند.

رضایی با بیان اینکه مرحله بعدی این است که به مردم در هر استان، مسئولیت دهیم، اظهار داشت: در این صورت همانطور که در سیاست، امنیت و دفاع، تحول بزرگی به وجود آمد در اقتصاد نیز تحول ایجاد شده و رقابت برادرانه‌ای بین استان‌ها به وجود می‌آید و تمام استان‌ها رشد می‌کنند.

وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری قرار داریم، گفت: تکرار دولت‌های گذشته، سم مهلک برای کشور بوده و در گام دوم انقلاب، دولت‌های فراجناحی می‌خواهیم که سبک دیگری را در پیش گرفته و اقتصاد کشور را نجات دهند.

رضایی افزود: به فضل الهی این اتفاق خواهد افتاد و آینده درخشان و بزرگی در اقتصاد ایران است که اگر این اتفاق بیفتد، اقتصاد 500 میلیون نفر جمعیت کشورهای اطراف با ایران در تعامل خواهد بود و در صورتی که تنها 10 درصد این اقتصاد، وارد ایران شود بیش از کل بودجه سال 99 خواهد بود بنانبراین باید به سمت هدف بزرگ اقتصادی حرکت کنیم.

رضایی تصریح کرد: اگر ایران سیاسی را در کنار ایران اقتصادی قرار دهیم، کسی جرات تحریم ایران را نخواهد داشت و در این صورت به جای اینکه برای مذاکره به ژنو و لوزان برویم، آن‌ها برای مذاکره به ایران می‌آیند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر