logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۴
[ شناسه خبر : ۱۹۴۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر موسسه دارالقرآن کریم زنجان مطرح کرد؛

عدم نگاه حمایتی دولت به مراکز قرآنی

عدم-نگاه-حمایتی-دولت-به-مراکز-قرآنی
مدیر موسسه دارالقرآن کریم زنجان گفت: شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و قرآنی این موسسه را تحت تاثیر قرار داد اما با تبعیت از مصوبات ستاد کرونا و استفاده از ظرفیت فضای مجازی از تعطیلی فعالیت‌های قرآنی جلوگیری شد.

ولی‌اله رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: از اسفندماه سال گذشته و به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا ابتدا فعالیت‌های موسسه دارالقرآن کریم به مدت خیلی کوتاهی، متوقف شد اما با ادامه‌دار شدن شیوع این ویروس از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش‌ها استفاده شد.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها تا خردادماه سال جاری در فضای مجازی ادامه داشت، خاطرنشان کرد: پیرو دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه، برگزاری کلاس‌ها و تمام فعالیت‌های موسسات فرهنگی، قرآنی و آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری، مجاز شد.

رحیمی افزود: این روند تا پایان شهریورماه ادامه داشت که با تشدید وضعیت کرونا از مهرماه، دوباره کلاس‌ها و فعالیت‌ها به سمت مجازی رفت.

مدیر موسسه دارالقرآن کریم زنجان با بیان اینکه هر سال در ماه رمضان، جلسات و همچنین محافل قرآنی در مساجد و پارک‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شد، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و خودداری از تجمعات، 30 برنامه طی 30 شب با عنوان «ضیافت الهی» برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه این برنامه هر شب به صورت لایو اینتساگرامی اجرا شده و با اقبال و استقبال عمومی خوبی مواجه بود، اظهار داشت: در این برنامه که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز مشارکت داشت، آیت‌اله دولابی(نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری) هر شب جلسات تفسیر قرآن داشتند و سپس با یکی از قاریان به‌نام کشور و جهان مانند عَمر العلیمی از کشور مصر در ارتباط بودیم ضمن اینکه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، نماینده مجلس و برخی دیگر از مسئولان نیز در این شب‌ها میهمان برنامه بودند.

رحیمی در خصوص فعالیت‌های هنری و تبلیغی و ترویجی موسسه خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت برگزاری برنامه‌های حضوری در این راستا اجرای گروه سرود سیار در مناسبت‌های مختلف مذهبی مانند اعیاد و ولادت ائمه(ع) هر شب به مدت 10 دقیقه در مجتمع‌های مسکونی را داشتیم.

وی افزود: با مجوز اداره کل تبلیغات اسلامی به عنوان متولی هیئات‌ها در ماه محرم نیز به مدت 10 شب، سرودها و نغمه‌های عاشورایی در فضای باز بلوار دارالقرآن برگزار شد.

رحیمی با اشاره به تولید و پخش برنامه قرآنی «نسیم وحی» از شبکه استانی اشراق گفت: این برنامه با مشارکت صداوسیمای مرکز زنجان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و موسسه دارالقرآن کریم زنجان از مهرماه تاکنون پخش می‌شود و ادامه دارد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این برنامه اظهار داشت: استعدادیابی، تفسیر آیت‌اله دولابی، ترجمه، شیوه‌های حفظ، مسابقه و طرح درس از جمله بخش‌های این برنامه است.

مدیر موسسه دارالقرآن کریم زنجان گفت: تولید محتوا در زمینه‌های حفظ قرآن، مفاهیم، مفردات و قاموس قرآن و بارگزاری آن در فضای مجازی نیز یکی دیگر برنامه‌ها در دوران کرونا بود.

وی با بیان اینکه دارالقرآن کریم 40 شعبه در سطح استان دارد، اظهار داشت: هیچ آموزشی به کیفیت آموزش حضوری نمی‌شود زیرا قرائت قرآن، یک حرفه است و استاد و شاگرد باید در کنار هم باشند.

رحیمی خاطرنشان کرد: قرائت قرآن، هنری است که نیاز به حضور در جلسه و محفل دارد اما با توجه به شرایط کرونایی و تبعیت از مصوبات ستاد کرونا حرکت کردیم و اجازه تعطیلی فعالیت‌های قرآنی رال ندادیم و تمام برنامه‌های آموزشی به صورت هفتگی و منظم و مرتب در فضای مجازی برگزار و مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

*‌ دولت در دوران کرونا، نگاه حمایتی به مراکز قرآنی و فرهنگی نداشت

مدیر موسسه دارالقرآن کریم زنجان با بیان اینکه امسال متاسفانه دولت، نگاه حمایتی مطلوبی به مراکز قرآنی و فرهنگی نداشت، گفت: با توجه به اینکه مراکز قرآنی در شرایط کرونایی، ریزش‌هایی داشته و با مشکلاتی مواجه بودند، انتظار این بود که دولت به مراکز قرآنی و موسسات خودگردان و عام‌المنفعه کمک کند.

وی اظهار داشت: صِرف ارائه تسهیلات، کارساز نبوده و حمایتی برای موسسات عام‌المنفعه، کارساز است که بلاعوض باشد.

رحیمی خاطرنشان کرد: زنجانی‌ها در کارهای خیر، پیشقدم هستند اما متاسفانه نگاه مردم برای هزینه کردن در مسائل تربیتی، فرهنگی و قرآنی تقریبا مایل به صفر است.

وی، موسسات و مراکز قرآنی را اهرمی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: هر اندازه، تعامل خانواده، نوجوان و جوانان با این مراکز بیشتر باشد، نتیجه آن در جامعه مشخص شده و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر