logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۹۴۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

واشنگتن موضع خود را در قبال بازگشت به برجام تغییر نمی دهد

واشنگتن-موضع-خود-را-در-قبال-بازگشت-به-برجام-تغییر-نمی-دهد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که این کشور برای بازگشت «همزمان و هماهنگ» به برجام آمادگی ندارد و برای بازگشت واشنگتن به این توافق، ایران نخست باید به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند.

به گزارش موج رسا; به نقل از الجزیره، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه با اشاره به اینکه موضع مقامات واشنگتن در قبال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران تغییری نکرده است، در اظهاراتی قلدرمآبانه و حق به جانب مدعی شد که پیش از اعلام آمادگی واشنگتن برای پیوستن مجدد به این توافق، تهران باید نخستین گام را بردارد!

این در حالی است که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه پیشنهاد داد که یک مقام اتحادیه اروپا می‌تواند اقدامات ایران و ایالات متحده برای بازگشت کامل به توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را «همزمان» و «هماهنگ» کند.

اما ند پرایس در واکنش به این پیشنهاد وزیر خارجه ایران خطاب به خبرنگاران مدعی شد: «آمریکا آماده گام برداشتن در مسیر دیپلماسی است- اگر [یا بهتر بگوییم به شرط آنکه] تهران پایبندی کامل خود به این توافق هسته‌ای را از سر گیرد».

وی با تکرار ادعاهای قلدرمآبانه مقامات کاخ سفید گفت: «هرگاه صحبت از پیشنهادهایی می‌شود که بر روی میز است، من تنها به پیشنهادهایی رجوع می‌کنم که ما [آمریکا] بر روی میز قرار داده‌ایم».

گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا به رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات خود مندرج در برجام در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) به طور خودسرانه و یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و در راستای اجرای کارزار فشار حداکثری بر تهران تحریم‌ها علیه ایران را مجدداً برقرار کرد.

ایران نیز در پی بدعهدی آشکار واشنگتن و انفعال و عدم همکاری طرف‌های اروپایی این توافق، با کاهش تعهدات خود در برجام فرآیند غنی سازی اورانیوم را دوباره آغاز کرد؛ اقدامی که غرب مدعی است «ایران را در آستانه دستیابی به یک بمب هسته‌ای قرار داده است». اما مقامات ایران با رد اتهامات غرب بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر